MrJay MrJay skrev:
Bästa lösningen. Fungerar utan el, är teknik och operatörsoberoende samt framtidssäkert… 👌

[bild]
Jag föredrar att ha det lagrat på mitt sim-kort och givetvis även i mobilens system, enklare om mobilen eller om sim-kortet packar ihop.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
M maxmsm skrev:
Nu missade du lite, jag vill ha detta tillgängligt i den gamla mobilen där det har skapats, det finns viss historik och vissa sms som innehåller info so jag behöver ha kvar lite omutifallatt.
Nejdå, jag förstod vad du menade. Mer att jag hellre skulle kunna föra över istället för att behöva ta ut simkortet och sätta i gamla mobilen för att se sms framförallt.
 
Fairlane
Jag bytte nyss Android telefon och SMS etc från den gamla telefonen flyttades smidigt över till den nya. Hur enkelt som helst. Förr var det jobbigt, nu trivialt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Nu har ja hittat det!
Dra upp alla apparna, välj kontakter, välj hantera sim-kort, välj vilket sim-kort så får du upp en lista med kontakter där de man inte har använt på länge har en ruta i bockad och dessa måste(enligt kompisen) bockas ur innan sim-kortet plockas ur mobilen för att dessa kontakter ska stanna kvar på sim-kortet.
Är inte alla ibockade per default där, för att man ska hantera/importera hela kontaktlistan, på simkortet?

Jag har inga egna kontakter där, utan det ser ut så här:
Skärmbild av en mobiltelefons meny för att hantera SIM-kortkontakter med fem kontakter, alla markerade med gröna bockar: 118228 från utland, Kundtjänst, Nummeruppl utland, Nummerupplysning, Röstbrevlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att man ska behöva bocka ur nåt för att det inte ska försvinna om man tar ur simkortet ur telefon kan omöjligen stämma.

Hur gammalt är ditt simkort?
 
M maxmsm skrev:
Jag föredrar att ha det lagrat på mitt sim-kort och givetvis även i mobilens system, enklare om mobilen eller om sim-kortet packar ihop.
Vill du dela med dig av varför inte Google ska få förvalta dina kontakter i molnet?
 
4774 4774 skrev:
Nejdå, jag förstod vad du menade. Mer att jag hellre skulle kunna föra över istället för att behöva ta ut simkortet och sätta i gamla mobilen för att se sms framförallt.
Uppenbarligen så förstod du inte, jag vill ha kvar historiken i den gamla mobilen, inte flytta den till den nya.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är inte alla ibockade per default där, för att man ska hantera/importera hela kontaktlistan, på simkortet?

Jag har inga egna kontakter där, utan det ser ut så här:
[bild]
Att man ska behöva bocka ur nåt för att det inte ska försvinna om man tar ur simkortet ur telefon kan omöjligen stämma.

Hur gammalt är ditt simkort?
Nej, alla är inte i bockade bara de som inte är använda på några år.
Kanske 6 år.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vill du dela med dig av varför inte Google ska få förvalta dina kontakter i molnet?
Jag använder inga molntjänster.
 
Fairlane
M maxmsm skrev:
Uppenbarligen så förstod du inte, jag vill ha kvar historiken i den gamla mobilen, inte flytta den till den nya.
Det är ju ännu enklare. Klart!

Dvs inget kommer plockas bort i din gamla telefon bara för att du börjar använda en ny telefon.

Ett problem skulle vara om du av någon outgrundlig anledning sparat SMS i SIM-kortet, oklart varför man vill göra det. Det hanteras ju enkelt ändå genom att beställa ett nytt SIM-kort från din operatör.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Tack för en intressant länk!

Speciellt denna:


[länk]
Vad stod det i slutet av artikeln?
Jo att man ska se till att hålla operativsystemet uppdaterat, det gäller även smartphones.

Vad stod det mer, jo att man ska tänka på var ifrån man laddar ner saker ifrån.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Nej, alla är inte i bockade bara de som inte är använda på några år.
Kanske 6 år.
Inga försvinner utifrån bock eller ej iaf.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag använder inga molntjänster.
M maxmsm skrev:
Tack för en intressant länk!

Speciellt denna:


[länk]
Tipsar inte länken Dilato delade om backa up på Google Drive?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.