A AndersS skrev:
Skulle ju vara lite märkligt att Swedbank hade olika varianter av sin internetbank
De har nog inte olika varianter men visst är det möjligt att konfigurationen kan skilja sig åt mellan olika kunder.
 
M maxmsm skrev:
Valet annan bank.
Oki, då borde överföringsgränsen påverka. Med "BG/PG" gör den inte det. Men jag ju inte sett det med egna ögon😉
Har en "sjukdom" med mig, se med egna ögon. Arbetade på 80-talet ute hos kunder med datorsystem/stordatorer och vid problem kunde de lova/svära på att de kontrollerat det jag frågade om vid tfn-dialog. På plats kunde man direkt se att det inte var gjort. Och då blev det inte blankett för serviceavtal utan den för fakturering.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De har nog inte olika varianter men visst är det möjligt att konfigurationen kan skilja sig åt mellan olika kunder.
Är det verkligen så, tveksamt utifrån komplexitet att göra det. Möjligtvis att man hamnar i olika systemdelar som t.ex. privatperson respektive juridisk/företag.
Jag påstår inte att det är omöjligt men ställer mig tveksam, skulle vilja se det med egna ögon. Eller inklippta bilder för inställngar liknande jag klippte in
 
A AndersS skrev:
Är det verkligen så, tveksamt utifrån komplexitet att göra det. Möjligtvis att man hamnar i olika systemdelar som t.ex. privatperson respektive juridisk/företag.
Jag påstår inte att det är omöjligt men ställer mig tveksam, skulle vilja se det med egna ögon. Eller inklippta bilder för inställngar liknande jag klippte in
Min historik innehåller en del större överföringar både i Sverige och utanför EU om detta kan ha påverkat att jag har en högre nivå på överföringar.
 
Fairlane
A AndersS skrev:
Arbetade på 80-talet ute hos kunder med datorsystem/stordatorer och vid problem kunde de lova/svära på att de kontrollerat det jag frågade om vid tfn-dialog. På plats kunde man direkt se att det inte var gjort. Och då blev det inte blankett för serviceavtal utan den för fakturering.
Jag känner igen fenomenet, gärna i kombination med "vi har inte ändrat något" nätr saker som tidigare fungerat slutat fungera plötsligt slutat fungera...

Minns väl en kund som var skogstokig och skulle slänga ut oss som leverantör om inte en tekniker dök upp dagen efter (i Tyskland). Felet de beskrev kände jag igen från en tidig Beta som kunden aldrig skulle fått tillgång till (jävla säljare som skulle demonstrera...), men de försäkrade mig att de körde senaste versionen. Jag frågade flera gånger om det verkligen stod version X (senaste) i dialogrutan och kunden envisades med att det stod så och blev ännu argare för att jag ifrågasatte. Dagen efter var jag i Tyskland hos kunden och såg direkt att de körde den gamla Beta-versionen...
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Herregud. Det är så mycket bakvända antaganden och övertygelser från TS, för att inte nämna uppenbara hål i säkerhetstänket, att jag tror vi behöver den där flash-pinnen från Men In Black för att bara börja om helt. Istället för att omskola.

Som senior programmerare, som dessutom jobbar med säkerhetsfrågor dagligdags, går jag nu och sliter av mig hela ansiktet.
I samma bransch själv. Sila mygg och svälja kameler genom att köra utdaterad version av Android. Om folk bara visste...
 
Faktiskt skönt att lämnat branschen och lutar sig tillbaka. Man blir lugnare och tar livet mera med en klackspark.
Däremot är det fortfarande roligt att hänga med i funktioner och användarvänlighet för att förenkla vardagen, samt se möjligheter vid förändring och inte problem.
Men då måste vi också blanda in lite beteendevetenskap. Har det med från min tid som ledare med ständiga förändringar, brukade ställa frågan både i ledningsgrupper och till medarbetare "ska vi leta efter problem som kanske inte händer ellet ska vi se vilka nya möjligheter som ges. Ok, jäkligt förenklat men hjälpte till att få ett positivt arbetssätt och tänkande.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Faktiskt skönt att lämnat branschen och lutar sig tillbaka. Man blir lugnare och tar livet mera med en klackspark.
Däremot är det fortfarande roligt att hänga med i funktioner och användarvänlighet för att förenkla vardagen, samt se möjligheter vid förändring och inte problem.
Men då måste vi också blanda in lite beteendevetenskap. Har det med från min tid som ledare med ständiga förändringar, brukade ställa frågan både i ledningsgrupper och till medarbetare "ska vi leta efter problem som kanske inte händer ellet ska vi se vilka nya möjligheter som ges. Ok, jäkligt förenklat men hjälpte till att få ett positivt arbetssätt och tänkande.
Har du blivit pancho på riktigt? 🙂
 
Ni som har järnkoll på sk smartphones åtminstone om man jämför med mej, sparas samtalshistorik och sms i mobilen om jag plockar ur sim-korten?
 
M maxmsm skrev:
Ni som har järnkoll på sk smartphones åtminstone om man jämför med mej, sparas samtalshistorik och sms i mobilen om jag plockar ur sim-korten?
Ja
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Ni som har järnkoll på sk smartphones åtminstone om man jämför med mej, sparas samtalshistorik och sms i mobilen om jag plockar ur sim-korten?
Ursäkta en dum fråga, varav denna rädsla av vad som sparas?
 
A AndersS skrev:
Ursäkta en dum fråga, varav denna rädsla av vad som sparas?
Jag kan förstå att man vill ha integritet och inte dela med sig till myndigheter och företag vem man pratar med.

Däremot tror jag rädslan är överdriven. Det är en hel del som delas men mestadels p g a kommersiella intressen, än så länge.

Det delas mer än man tror men samtidigt mindre än man tror. Samtal kan delas till operatören. Meddelanden på messenger sparas av Facebook o s v.

Om man tror att man inte har något att dölja så borde man inte ha dörr på toan och en kamera skall installeras i sovrummet som myndigheterna kan titta på. Det är ju ändå där de flesta våldtäkter sker.
Det är en komplicerad fråga.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ursäkta en dum fråga, varav denna rädsla av vad som sparas?
Rädslan är att det försvinner när jag byter till en ny mobil, inte att den de facto sparas, det finns ganska viktig info i vissa sms och en del av samtalshistoriken är också av ganska stor vikt för mej.
Jag har dessutom lärt mej den lite för hårda vägen att Android verkar plocka bort kontakter som inte har använts på länge från sim-korten så där måste jag gå in och ta bort markeringarna på dessa kontakter i kontaktlistan innan sim-korten flyttas över till en ny mobil.
 
M maxmsm skrev:
Rädslan är att det försvinner när jag byter till en ny mobil, inte att den de facto sparas, det finns ganska viktig info i vissa sms och en del av samtalshistoriken är också av ganska stor vikt för mej.
Jag har dessutom lärt mej den lite för hårda vägen att Android verkar plocka bort kontakter som inte har använts på länge från sim-korten så där måste jag gå in och ta bort markeringarna på dessa kontakter i kontaktlistan innan sim-korten flyttas över till en ny mobil.
Skulle Android ta bort kontakter på simkortet?!

Men visst är det skönt och bekymmerslöst att synca kontakterna mot Google.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Skulle Android ta bort kontakter på simkortet?!

Men visst är det skönt och bekymmerslöst att synca kontakterna mot Google.
Det är nog inte någon annan som har markerat vissa av kontakterna i mina mobiler vilket syns när man går in i systemet och kollar, orsaken att jag har gått in i båda mobilerna och kollat är att en del av mina kontakter försvann när min förra mobil havererade och detta är jag inte intresserad av att det ska hända igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.