j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Hej Joakim, bygg en 4x8 när du ändå är igång . Kostar inte speciellt mycket mer. Har ett helautomatiskt lamell pooltäcke med dolt montage i poolen med nypris 145 tusen till salu till en fjärdedel av nypriset ifall du är intresserad. Varit monterat i 2 säsonger. //Niclas
 
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Klart att ni skall skaffa pool, inte så mycket skötsel. Vi tömmer inte vår ner under breddavloppet, vi har ett termostat som startar cirkulationen om utetemp sjunker, skall dock nämnas att det handlar om Skåne, ganska milt här. Dessutom är vi vinterbadare, så vi nyttjar poolen mycket. Så kör på, lycka till.
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
Precis! Nu tror jag de flesta har råd med 1500kr extra för detta "lyx" men absolut, håller med!

Jasså, som det stod i guiden hos exempelvis "spaobad" så skulle pumparna/pumpen "gå ca 4-6timmar om dygnet för att hålla temperaturen", om detta endast gäller "norden" ser jag inte.
Om det nu står olika på varje hemsida har jag inte tiden att kontrollera.

Övertyga? Nja, tycker det har varit en diskussion där jag flera gånger påpekat att jag var tacksam för svar men det jag har hört är att man väljer att värma, att detta endast var till enstaka grader, var ju intressant att veta. Om jag nu har tid och intresset kvar så får vi se om jag frågar de som fortfarande använder pool här i norr.
Att jag skrev "majoritet" i första inlägget var absolut överdrivet sagt nu i efterhand, men det var så jag uppfattade det som gällde, då jag hör det i mina trakter men det är ju inte att övertala då det handlade om min åsikt som svar till TS.

Man tack för svar! Alltid trevligare när folk håller en vuxen ton.
Inte väljer man att värma till 10 grader eller så, däremot har man cirkulationen igång för att motverka tillväxt av alger, till dess att temperaturen i vattnet kryper ner mot 7° eller när det nu slutar växa.
 
vi byggde en baddamm som är 27 x 14 m för ungefär den kostnaden. bara ett tips om ni vill ha nåt större.
 
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Klart ni ska passa på och bygga pool! 250k låter billigt i mina öron.

Pooltak kan jag rekommendera, överlägset bäst när det gäller att hålla löv och annat jox utanför. Dessutom värmer tak väldigt bra (jag kör nästan aldrig värmepumpen och har oftast 27-30). Enkelt att öppna o stänga och man slipper lägga på plåtar inför vintern.

Med automatik och poolrobot så blir det inte mycket jobb. Dessutom kan man leja ut säsongsöppning och vinterstängning för några tusen…

Det jag stör mig mest på är att cirkulationspumpen drar förhållandevis mycket ström, men det är nog mer för att jag inte hade en tanke på det innan. Med solceller så blir det inget man behöver vara sur för.

Även om man inte badar jättemycket så höjer poolen atmosfären om man har gjort det snyggt. Skön vardagslyx som inte är gratis men inte kostar särskilt mycket heller.
 
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Har för något år sedan sålt vårt hus som hade pool. Först var poolen utan värme och tak som vi skaffade efter att vi renoverade poolen. Väl värt pengarna
Att sköta om poolen är ganska enkelt och kräver inte mycket tid.
Vi hade pooltak som var skjutbart. Spar mycket underhåll då man slipper allsköns löv mm som hamnar i poolen. Samt håller värmen bra! Så har ni råd köp ett tak!
Vad gäller värmepump! Är mitt råd att köpa en större än föreslagen, en lite större behöver Inge gå så hårt för att värma.
Sista sommarn så värmde jag poolen när elen var nästan gratis mellan 03-06 på morgonen via tidur.
Sen behövde vi inte köra värmen mer /dygn. Dock körde vi pump mm vid bad

Det är njutbart att bada hemma
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Det är givetvis en del arbete med poolen men helt klart värt det.

Vi har bergvärmepump som vi nyttjar även till att värma poolen men trots en ganska kall sommar så har vi inte behövt tilläggsvärma mycket.

Det som är dyrt för oss är påfyllning av vatten efter vintern. Vi får inte använda kommunalt vatten utan beställer av privat aktör. Pris i våras var c:a 4000 kr för 8 m3. Vattnet i sig var inte dyrt men timtaxan.

Pooltak är en stark rekommendation från mig. Vad man sedan väljer så är nog det viktigaste att leverantören finns i Sverige vid reklamation. En granne köpte direkt från Polen men alla delar kom inte samt grannen fick inga goda råd så även om poolen var billig på offerten så blev det dyrt i slutändan.
 
  • Gilla
bubble606
  • Laddar…
Vi skaffade pool för 5 år sedan, ångrar det inte
Däremot tycker jag att skaffar man pool så ska man ha tak, det förlänger säsongen och du slipper en massa skräp i poolen.
Vi har en Tjälldenspool och har drygt 30 grader hela sommaren utan värme.
Barnen o h barnbarnen älskar den och de får vattenvana
Klart ni ska ha pool
 
  • Gilla
husbil2015 och 2 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det stämmer att jag inte har någon. Och har noll tankar på att ha en pool.

Har haft och vet att det är jobbigare än det är värt.
Då hade du noll koll även då eller gjorde fel
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Självklart ska ni bygga pool.
Räkna med en dag för att öppna upp på våren och en dag för att stänga på hösten.
Ha inte en massa träd nära poolen och bygg ett trädäck runt, så blir det ett max par timmars jobb på sommaren att bottensuga poolen.
Installera belysning och du har ett smycke i trädgården.
Skaffa en jacuzzi och bygg en bastu så har du ett komplett spa och förlänger säsongen till sent på hösten.
Nu har du också ett skäl att gå omkring i badrock hela dagarna om det är det du känner för.
Poolen blir en samlingspunkt för familj och vänner.
Barnen och barnbarnen kommer att älska dig.
Håll klor och PH på rätt nivå så har du alltid kristallklart vatten.
Har haft pool sedan mitten på 90-talet och aldrig haft några större problem med vattnet.
Skaffa ett bra överdrag som är enkelt att ta av och på, så spar du uppvärmningskostnader och undviker olyckor.
Tveka inte bygg pool du kommer inte att ångra dig.
 
  • Upplyst pool med omgivande trädgård, trädäck, solstolar och växter i en kvällsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pool med blått vatten omgiven av ett trädäck, växter och blommor i krukor. I bakgrunden syns ett rött hus med en altan och grön inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Belyst pool i en bakgård intill ett trähus och ett trädäck, omgiven av träd med ljusslingor och en uteplats, set på natten under månen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upplyst pool på kvällen med bastu och hus i bakgrunden, en flaska och ett litet glas på ett träbord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Kostnaden att driva poolen är inte så stor som folk tror. Inte heller jobbet. Ibland går det fel och då får man köpa lite extra kemikalier och justera. I mitt fall varannat eller var tredje år. Annars kör jag i princip bara klorpuck var femte dag i bräddavloppet och chockklorering var tredje vecka. (Efter våröppningen förstås där värdena får justeras lite).

Tömmer för man inte. Jag sänker en halvmeter på vintern. Detta är påfyllt av regn när det är dags att öppna igen ungefär.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är man sugen på pool så kör. Vi har haft pool i 17-18 år och det är det bästa vi gjort. Jobb är det alltid men inget större. Man lär sig för varje år vad som behövs göras och hur ofta. Jag rekommenderar att man kör med saltklorinator med flytande pH på dunk. Bättre vatten och lättare att sköta. Tak är alltid bra att ha men det kan man fixa något år senare om man vill. Tulla inte på säkerheten runt poolen för det har jag sett alldeles för många som gör tyvärr. Viktigt att man har så man kan stänga efter sig när när det inte finns någon vuxen kvar vid poolen som kan simma. Har många barn/barn som älskar att bada och typ aldrig vill gå upp från poolen. Dom lär sig väldigt fort att både dyka och simma så det är många fördelar med egen pool. Lycka till.
 
Pool är trevligt, men en sommar som denna har den inte använts mycket.

Vi har en pool på 40 kubikmeter.

Vårt pump är på 750 W och går 12 timmar per dygn.

Klor köpte vi för halva priset i september förra året. Sommarens förbrukning går väl då på några hundra kronor.

Uppvärmningen sker till större del med solpaneler. Värmeväxlaren körs mest vid säsongsstart och vid uselt väder om vi vill få upp värmen snabbare än vad solen hinner med. Jag vet inte vilken effekt värmeväxlaren ligger på, men den går på vanlig 10 A-säkring, så max 2 kW kan man gissa på. Körs några tiotals timmar per säsong. (Brorsan med täckande pooltak kör betydligt mindre, men vi har bara bubbelplast-täcke.)

Arbetet är inte så betungande, snarare favoritysslan om man ska jämföra med annat.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
V Villa-viborg skrev:
Självklart ska ni bygga pool.
Räkna med en dag för att öppna upp på våren och en dag för att stänga på hösten.
Ha inte en massa träd nära poolen och bygg ett trädäck runt, så blir det ett max par timmars jobb på sommaren att bottensuga poolen.
Installera belysning och du har ett smycke i trädgården.
Skaffa en jacuzzi och bygg en bastu så har du ett komplett spa och förlänger säsongen till sent på hösten.
Nu har du också ett skäl att gå omkring i badrock hela dagarna om det är det du känner för.
Poolen blir en samlingspunkt för familj och vänner.
Barnen och barnbarnen kommer att älska dig.
Håll klor och PH på rätt nivå så har du alltid kristallklart vatten.
Har haft pool sedan mitten på 90-talet och aldrig haft några större problem med vattnet.
Skaffa ett bra överdrag som är enkelt att ta av och på, så spar du uppvärmningskostnader och undviker olyckor.
Tveka inte bygg pool du kommer inte att ångra dig.
 
  • Bilden visar en inglasad pool och en altan med utsikt över en sjö omgiven av träd, en växthusstruktur syns och solen har gått ner i horisonten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kingsbr och 2 till
  • Laddar…
Vi badar så gott som varje dag men vi värmer med poolvärmepump till 28-29 grader. Min fru simmar 30 min varje dag
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.