F
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Totalt underskattat som solskydd verkar ju träd vara!
Istället gör att ta ner alla träd och låta solen gassa så använd dem för att få skugga både inomhus och utomhus. Den lösningen är ju i princip gratis!
Jobbigt när man har solceller?
🤓
 
F
A Andreas Olander1 skrev:
Vet ej om det går mellan fönster men detta är den vi tog: Silver Omega 20 Ex-Outside Mirror Film. Kostade 1700kr för ganska stora delar. Man kan även beställa prover
Finns det risk att fönstret går sönder? Läste i några husppaper att man bör vara försiktig så inte glaset spricker?
 
F Fideliox skrev:
Finns det risk att fönstret går sönder? Läste i några husppaper att man bör vara försiktig så inte glaset spricker?
Vi hade inget problem med något sånt, inte ens när vi tog bort det vid flytt
 
F Fideliox skrev:
Finns det risk att fönstret går sönder? Läste i några husppaper att man bör vara försiktig så inte glaset spricker?
På grund av värmen? Eller av vilken orsak?
 
F
E eshus skrev:
På grund av värmen? Eller av vilken orsak?
Av värmen ja.
 
F Fideliox skrev:
Av värmen ja.
Vi hörde om det om man använde bil solfilm
F Fideliox skrev:
Av värmen ja.
Glömde skriva innan att den vi tog är ganska mörk men vi valde den för vårt sovrum och har varit nöjda men
 
Personligen hade jag grovt underskattat helt vanliga mellanglaspersienner fram till förra sommaren. Vår markvåning blir olidligt varm när solen ligger på, trots att vi har stora altanmarkiser som säkert täcker 70% av hela solsidan av huset.

Av någon anledning fick jag för mig att släppa ned alla persienner när det var som varmast förra sommaren, och det gjorde en enorm skillnad! Även med utfällda markiser känner man tydligt att det blir svalare när persiennerna täcker fönstren. Visst, det är inte så charmigt med neddragna persienner, varken utifrån eller inifrån...men i fallet med värme i huset på sommaren får funktion gå före form för vår del.

En bonus är att man kan gå omkring i det varma huset utan kläder utan att man stör någon närboende granne. 😃
 
  • Gilla
eshus och 1 till
  • Laddar…
E eshus skrev:
Kan man ha dem mellan glasen i två-glasfönster? Och vilken variant har du? (Finns flera att välja på verkar det som)
Sätter du film mellan 2 glas har du skapat en solfångare. Fönsterna kommer bli som värmepaneler.
 
E eshus skrev:
Jag saknar lösningen som är så utbredd i Tyskland et al. - Rollläden! Kraftigt "rullgardin" på utsidan. Tar man det ner helt blir det tätt, annars med små ventilationshåll, eller man kan dra upp det lite mer och låta nedersta delen av fönstret vara utan gardin, om man vill ha mer luftflöde.
Jag har haft dessa i flera omgångar när jag bott i Tyskland, och de är suveräna. Men hittar ingen försäljare här.
(Detta är en mycket gammal lösning, säkert 1960 eller tidigare och mycket utbredd)
Jodå det finns att hitta bland åf av solskydd i Sverige. Warema är ett tysk företag som tillverkar rolladen. Dem har svenska åf.
 
  • Gilla
eshus
  • Laddar…
🤦‍♀️Ja, såklart, där var jag inte helt klartänkt.
Isakare Isakare skrev:
Sätter du film mellan 2 glas har du skapat en solfångare. Fönsterna kommer bli som värmepaneler.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Pellegnillot71
F Fideliox skrev:
Jobbigt när man har solceller?
🤓
Inte hos oss. Vi har båda, inga problem. Men sen är jag av åsikten att träden ska passa huset också och vi bor i ett enplanshus.
 
O oskhe skrev:
Jag har klurat lite på fönsterluckor på utsidan. Det borde väl vara liknande effekt som en markis?
Tillverkade och satte upp fönsterluckor till mitt hus förra året, gjorde stor skillnad i huset de varmaste dagarna. Snygga på huset blev de också och anpassade till äldre hus. Enda nackdelen som jag ser är att det blir mörkt inne i vissa rum 😊
 
Har kollat på solskydd till vårat hus och jag förstår inte varför det ska vara sådana hiskeliga priser på det här i landet. Ett fönster skulle gå på 10-11'+ev extra kostnader för montering.
Kollar man på liknande produkter nere i Tyskland så får man samma produkter för typ halva priset. Där bygger man även in solskyddet i väggarna så det inte syns förns man fäller ner det och då kan man välja att ha det håligt eller helt tätt. Vi ligger helt klart efter på den punkten här i landet.
 
RoTe
Skulle Sverige ligga efter med något? Aldrig, vi är bästaste landet i världen.
 
F
Frågade offert hos en lokal firma. För 6 st vanliga fönster skulle de ha 20 000kr för standard markiser med snöre. Jag hade ju velat ha elstyrda och helst HA integrerat så då hamnar man säkert på 30-40k.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.