F fsn skrev:
Skolbil eller? Jag tror jag hade 990kg med 30 liter bensin så det var inte så förbannat tungt det heller faktiskt.
Ja, Inreggad tjänstevikt 290kg, under 160kg på startlinjen (Metanol-Seriehybrid, Shell Eco marathon)
 
Börjat bocka lite tråd för att se hur bromsrören ska gå, och planera för en värmesköld mellan grenröret och bromsrören..
T-korset ska ha en bromsljuskontakt i sig..

Metallkonstruktion med bromsrör, T-kors och monterad bromsljuskontakt, förberedelser för värmesköld i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Börjat bocka lite tråd för att se hur bromsrören ska gå, och planera för en värmesköld mellan grenröret och bromsrören..
T-korset ska ha en bromsljuskontakt i sig..

[bild]
Har du nån mental due-date då det skall vara klart för slutbesiktning och inregistrering?
 
Nä, inte direkt... Hade hoppats på SFRO1 till hösten, men det kan bli knepigt att få ihop kardan och tank tills dess, vilket båda behövs... I övrigt börjar det närma sig, har lite småpyssel med bromsarna bara....

Sen vet man ju aldrig hur lång tid resten tar.. bättre att inte säga något....

Svärfar har ju en AC Cobra (kitcar såklart) som han köpte färdig, körde lite med och sen plockade ner för att fixa lite saker han inte var nöjd med... Utlovat datum var när frugan tog studenten.. hon fyllde 35 i år.... Dessutom har han köpt en Mustang -70 som han renoverar nu... 😄
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Måste bestämma om jag ska köpa verktyg för att kona rören eller bara låna ett... 🤔
Verktyg för att kona kopparrör på ett arbetsbord i en verkstad, med olika verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Köp.
Finns det något mer prisvärt än den "bästa" på Biltema?
 
Jag har bara använt det billigare kittet från biltema och fått till det bra. Biltemas lite bättre verktyg tycker jag alltid får bra recensioner. Men om det finns mer prisvärda kit har jag ingen aning om.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Det är en sån jag kan låna med...
Får du låna en sån så pass länge att du kan dra och kona på ditt eget sätt utan stress så låna den. Jag fick låna 299kr varianten från Biltema av en kompis när jag byggde men till slut så åkte bi och köpte en bättre, även den från Biltema, den ligger och dammar nån stans i farsans garage och är aldrig använd igen.

Den billiga ger rätt stora klämmärken på mjuka rör och den kan kona lite skevt ibland. Den gjorde dock jobbet men de lite dyrare är bättre på precis alla sätt. Dock ett så pass ”sällan verktyg” att det verkligen motiverar att låna om man inte vet med sig att man skall dra om broms och koppling var tredje år.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Testar samlingen av antika gänglåsningsvätskor..
Fyra flaskor av antika gänglåsningsvätskor från SAAB och Loctite placerade på en yta med fyra små bultar framför dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Testar samlingen av antika gänglåsningsvätskor..
[bild]
Även om mina första 4-5 bilar var Saab så sätter jag ändå en min begagnade vänstra njure i befintligt skick på 638.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Även om mina första 4-5 bilar var Saab så sätter jag ändå en min begagnade vänstra njure i befintligt skick på 638.
Tror alla är runt 17-20 år gamla, SAAB-brandade varianten är den som känns "fräschast" ... Aneroblimmet är lite tjockare än när det var nytt, men luktar lika härligt starkt.. 270 och 243 ser ut precis som när de var nya..

Fick SAAB-flaskan av en fantast av bilarna, men jag har ingen om hur han kom över den... Han jobbade aldrig med bilar, utan ett helt yrkesliv på Bofors...

Jag har kört "SAABen" på de bilskruvar som mår bra av lite gängsäkring under de senare åren, och inget har lossnat....
 
Fick ett ryck....
 
  • Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Början på en kardanring..
 
  • Kardanaxel med fäste och ring monterad på en stålram i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kardanaxel med montering av en kardanring i en metallkonstruktion på ett verkstadsgolv, verktyg synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.