Tycker dom gerade hörnen blir lite så där med tiden... Drog ut ena brädan över den andra i hörnen, ser väl inte heller jättebra ut men man slipper en glipande gering
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Janå vi får se hur det blir med tiden...

Hur är det med skruvar nuförtiden annars, jag köpte bara på måfå sånahära, 4,2x75 Corrseal:
Förpackning med CorrSeal trallskruvar, storlek 4,2x75 mm, i en plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har sett andra skruvar som ser ut såhär i skallen vilket ser lite udda ut. Vad är tanken med utformningen här och funkar de?
En silverfärgad Corrseal-skruv med en 4,2x75 mm dimension, visande gängor och en Torx-skalle med skäregg.


Inte för jag vill byta skruvmärke halvvägs igenom men jag blev nyfiken. Jag vet de här klassiska skruvarna funkar inte så bra på vått trä då det gäller att försänka dom, ska ju finnas kanter på undersidan av skallen som ska skära träet men det behöver va tort för det.
 
H
DennisCA DennisCA skrev:
Janå vi får se hur det blir med tiden...

Hur är det med skruvar nuförtiden annars, jag köpte bara på måfå sånahära, 4,2x75 Corrseal:
[bild]

Har sett andra skruvar som ser ut såhär i skallen vilket ser lite udda ut. Vad är tanken med utformningen här och funkar de?
[bild]


Inte för jag vill byta skruvmärke halvvägs igenom men jag blev nyfiken. Jag vet de här klassiska skruvarna funkar inte så bra på vått trä då det gäller att försänka dom, ska ju finnas kanter på undersidan av skallen som ska skära träet men det behöver va tort för det.
Det viktiga är att inte använda Essve C4 till altan utan satsa på A2/A4
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
K
Skillnaden är en mindre skalle och gängor på ovandelen som drar ner brädan mot regeln. Dina som är av den ”gamla” klassiska varianten bygger på att huvudet trycker ner brädan mot regeln. Oavsett skruv är det viktigt att välja rätt längd, den gamla ska inte ha gängor i brädan utan bara regeln, annars finns stor risk att de bryts av. Speciellt med C4 och så pass blöta brädor som du verkar ha. Samma för de nya, ogängade delen ska vara mellan bräda och regel. På de altaner jag skruvat tycker jag den nya modellen är bättre.

Och som sagts tidigare, bättre att satsa på minst A2 kvalité på rostfritt stål istället för härdat stål, finns otaliga rapporter om C4 skruvar brutits av pga brädornas rörelser. Även tillverkarna själva rekommenderar att man har de skyddade under tak osv.
 
Jag kör på 75mm långa så det ska räcka till. Får man A2/A4 i samma guld färg? Vill det ska se likadant ut. Allt detta blir åtminstone under tak.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Har sett andra skruvar som ser ut såhär i skallen vilket ser lite udda ut. Vad är tanken med utformningen här och funkar de?
[bild]
Det ser ut som att det är olika stigning på gängan. Tanken är förmodligen att skruven ska dra åt trallbrädan mot regeln på slutet.
 
K
A2 och A4 är rostfritt stål, de guldfärgade är Essves C4 Corrseal beläggning med typ Zink. Så helt olika stål och beläggning
 
S
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kör på 75mm långa så det ska räcka till. Får man A2/A4 i samma guld färg? Vill det ska se likadant ut. Allt detta blir åtminstone under tak.
Jag har aldrig sett a2/a4 med den färgen. De nya med mindre skalle syns knappt.
 
Nä men jag tycker skruvar ser fina ut så jag vill gärna dom får synas, i fina raka strek.

Egentligen tycker jag spikad trall är snyggast men jag har kanske udda smak...

Men om det är risk för att skruvarna går sönder får jag väl byta till A2/A4 istället
 
Läst på om Corrseal och det låter ju inte trevligt, jag får hoppas det klarar sig då det är under tak åtminstone. Jag kommer köra resten av altanen på A2 eller A4 då istället men vilket märke? Essve, Wurth, annat?

Jag antar man ska undvika de billigaste, som Julas Hard Head
Hård Head trallskruv, 75 mm längd och 4,8 mm bredd, med förpackning och bitshylsa, för bygge och renovering av altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
DennisCA DennisCA skrev:
Läst på om Corrseal och det låter ju inte trevligt, jag får hoppas det klarar sig då det är under tak åtminstone. Jag kommer köra resten av altanen på A2 eller A4 då istället men vilket märke? Essve, Wurth, annat?

Jag antar man ska undvika de billigaste, som Julas Hard Head
[bild]
Kinaskräp är ju alltid bra att undvika, sannolikt har Julas inköpare sämre koll än de på mer renodlade företag och då blir skruven på fabrikens villkor, dvs processparametrarna sätts för att minimera kostnad.

Tror alla seriösa skruvföretag har bra rostfri skruv, Essve, SPAX, VSB, Würth, Arvid Nilsson, Grabber mfl. Själv har jag skruvat med dom två senare utan problem.
 
Redigerat:
Jag är nog för lat för att byta de 250 skruvar jag lagt ner redan dock...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kommer köra resten av altanen på A2 eller A4 då istället men vilket märke? Essve, Wurth, annat
Jag använde FAST Skuv 1/2 priset mot ESSVE

https://shop.byggahus.se/collections/fast

Jag byggde tralldäck 2016 och fortfarande har inga skruvar brustit trotts att trallen rör sig +- 4mm eller mer över året.
I Mars är trallen helt ihop med bara någon mm springa men i Juli är det 8-12 mm springa. Det är riktig trall 34x145 mm
 
K
Svärfar har kört Biltemas rostfria, och är inte helt nöjd. Jag har kört Essve A4 och inga problem där. Inte mer vetenskapligt än så men av den anledningen undviker jag de billigaste skruvarna för sådant som är av vikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.