Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många staket runt en pool har du sett? Det gäller alla pooler med större djup än 20cm. Jag tror aldrig jag sett något.
FredrikR FredrikR skrev:
Staket?
Eller på annat sätt hindra att barn ramlar i vattnet?

Staket nej, poolskydd, ribb-täcken och pooltak ja.
Jag har sett staket, exempelvis vid min egen pool. Och dessutom godkänt poolöverdrag som även skulle hålla för mig om jag snubblar på.
Sen har jag inte sett några alger i år. Däremot ett gäng flygmyror en kväll här om veckan, det var första gången sen poolöppningen som håven användes till annat än att fånga badleksaker. Sen har jag nog dammsugit och backspolat två gånger hittills, väldigt krävande, tog säkert 1h.
Pool är hemskt, farligt och dyrt.
 
H Hans G2 skrev:
Jag har sett staket, exempelvis vid min egen pool. Och dessutom godkänt poolöverdrag som även skulle hålla för mig om jag snubblar på.
Sen har jag inte sett några alger i år. Däremot ett gäng flygmyror en kväll här om veckan, det var första gången sen poolöppningen som håven användes till annat än att fånga badleksaker. Sen har jag nog dammsugit och backspolat två gånger hittills, väldigt krävande, tog säkert 1h.
Pool är hemskt, farligt och dyrt.
Precis pool är farligt, dyrt och mycket arbetsamt. Barnen ramlar i direkt av bara åsynen av en pool.
 
L lindsmik skrev:
Precis pool är farligt, dyrt och mycket arbetsamt. Barnen ramlar i direkt av bara åsynen av en pool.
Exakt!
Om det inte vore för att barnen stjäl all byggtid hade jag genast tagit bort dödsfällan och pengaslukarhålet. Men nu hinns det inte med så då får den väl vara där tills den tagit hus, hem och barn med sig i fallet.
 
H Hans G2 skrev:
Exakt!
Om det inte vore för att barnen stjäl all byggtid hade jag genast tagit bort dödsfällan och pengaslukarhålet. Men nu hinns det inte med så då får den väl vara där tills den tagit hus, hem och barn med sig i fallet.
Samt bilen eller bilarna om det finns.
 
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Det mesta har väl sagts, både positivt och negativt. Tänk också på att antalet firmor som servar pooler samt hjälper till med öppning och stängning är ganska få, och vet att ta betalt. Dessutom tenderar de att själva vilja vara lediga när man behöver dem som mest. Därför behöver man lära sig att göra detta själv, inklusive utföra enklare reparationer. Det är inga svåra saker, men man får inte ha tummen mitt i handen, och måste vara beredd att lägga tid på att läsa på. Annars blir det antingen dyrt eller jobbigt.
 
  • Gilla
torstenejag
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Det mesta har väl sagts, både positivt och negativt. Tänk också på att antalet firmor som servar pooler samt hjälper till med öppning och stängning är ganska få, och vet att ta betalt. Dessutom tenderar de att själva vilja vara lediga när man behöver dem som mest. Därför behöver man lära sig att göra detta själv, inklusive utföra enklare reparationer. Det är inga svåra saker, men man får inte ha tummen mitt i handen, och måste vara beredd att lägga tid på att läsa på. Annars blir det antingen dyrt eller jobbigt.
Här har vi en viktigt aspekt som tål att upprepas och det är att poolbranschen är tyvärr inte alltid så seriös och består av många lycksökare, nya firmor och folk som dyker upp o vill sälja pool och ger sken av att vara kunniga och ha bra efterservice , detta är unikt , det finns ett fåtal 100 % seriösa aktörer . ta referenser .
Men bäst av allt är att lära sig hur en pool fungerar , var med på installationen ställ frågor och läs på , har man kunskapen kan man göra det mesta själv även reparationer och mer avancerat underhåll
 
Hej bygg en pool, det kommer du aldrig att ångra. Bygg en 8x4 det kan inte skilja så mycket.Vi ville inte heller ha pool med sonen övertalade oss, idag använder vi den varje dag. Inte speciellt mycket jobb men det är givetvis lite pass.
 
Richard_F
Jag tycker absolut ni ska bygga pool.
250 kkr låter som ett bra pris men förstå vad ni får för pengarna, kan de bygga pooler, är det välkända märken på ingående delar mm. Håller med mångas åsikt om att ta till i storlek gärna 8x4 eller större.

Rekommenderar pooltak som går att bada under. Förlänger säsongen och minskar nedskräpningen markant.

Satsa på en bra nivå av automatik då minskar du tiden du själv behöver lägga på rengöring och kontroll.

Tänk på att kostnaden poolen inte bara är själva poolbygget. Det tillkommer en hel del tid och pengar för att göra miljön runt poolen trevlig och praktisk.

Tänk noga igenom placering på tomten och eventuella tillval stege eller integrerad trapp, färdig liner eller platssvetsad, … det är många beslut och en del går att göra om senare men storlek och placering är svårt att ändra på i efterhand.

Vi är inne på 4:e året som poolägare och ångrar det inte en dag. Vi har en Tjällden 4x7 med saltklorinator med automatiskt pH-reglering, värmer med bergvärme och har all teknik i källaren.
 
Bygg ej en ny pool.
Argumentet egentligen är endast att det är idiotiskt i dagens energifattiga samhälle.
Det kommer inte bli billigare med energi för samhället och inte heller för din egen skull.
Fjärrvärme kommer bli dyrare, värmepumpar kommer bli dyrare och el kommer bli dyrare samt betydligt mer brist!
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
Bygg ej en ny pool.
Argumentet egentligen är endast att det är idiotiskt i dagens energifattiga samhälle.
Det kommer inte bli billigare med energi för samhället och inte heller för din egen skull.
Fjärrvärme kommer bli dyrare, värmepumpar kommer bli dyrare och el kommer bli dyrare samt betydligt mer brist!
Poolen värmer man på sommaren, elen är närmast gratis då med timavläst elpris, elbrist på sommaren...?
Går det åt mycket energi till en pool, du verkar ha bra koll?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Nu är vi inne på vår 20:e sommar med pool och skulle tycka att livet blev mycket fattigare utan pool.

Från början hade vi bara bubbelplast som täckning, det fungerar något sånär men det går åt en hel del tid till att städa bort alla växtdelar som hamnar i vattnet.

Efter att ha uppgraderat poolen med både pooltak och poolvärmepump så är användbarheten kraftigt förbättrad. Vattentemperaturen hålls på 30-32 grader från juni till slutet av september.

Vår senaste sommarresa söderut gjordes för 20 år sedan. Idag blev vi påminda om vår resa när nyheterna på radion berättade att antalet svenska turister som blir magsjuka har ökat från ca 7000 förra sommaren till drygt 7600 i år. Siffran avser bara juni och juli. Magsjukan som vi drabbades av resulterade i att vi aldrig mer kommer att resa till något turistgetto. Resebolaget ljög om att de inte hade hört om någon annan är oss som drabbats. På bussen till flygplatsen fick vi höra att många fler hade drabbats.

Kan poolen göra att man slipper åka söderut varje sommar så tar det inte lång tid att spara in investeringskostnaden. Vår pool ä nästan 8 meter lång men vi skulle klara oss lika bra med 3x6 meter.

250 kkr låter som ett bra pris om det avser en färdig pool med väl utfört arbete. Lägg till ett pooltak så blir ni helt nöjda.

Edit: Vår cirkulationspump är onödigt kraftig med 720W så den körs på ett tidur till att gå 12 timmar per dygn, den förbrukar därmed 8,4kWh per dygn. Värmepumpen går från inte alls under en stor del av juli och halva augusti upp till 3-5 timmar per dygn mot slutet av sommaren. Totala förbrukningen blir således från 8,4 till nära 20kWh per dygn.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Poolen värmer man på sommaren, elen är närmast gratis då med timavläst elpris, elbrist på sommaren...?
Går det åt mycket energi till en pool, du verkar ha bra koll?
Majoritet, vad jag vet & läst, värmer också på vintern då att tömma ett system är en hel del jobb och riskabelt, men som tur är ej till "bad temperatur".

Beror på såklart vilket överdrag på poolen, pump produkt och vad varje individ anser vara "mycket energi". En vanlig storlek på pool så verkar snittet vara ca 5000 kWh. Om man jämför det med att värma upp ett modern hus (lägsta BBR kravet), vilket är högst 90 kWh/m2 så kan du ju värma upp en lägenhet eller hus på ca 55m2 med samma energi.

Som sagt, priserna och energiåtgången kommer inte bli bättre och sommrarna är inte längre garanterade utan elbrist.

Självklart är detta enligt vad jag tycker men en pool är endast en lyxprodukt och tillför inget.
Jag skall väl inte säga något då vi har tillgång till sjö och bad..
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Richard_F
JAAM91 JAAM91 skrev:
Majoritet, vad jag vet & läst, värmer också på vintern då att tömma ett system är en hel del jobb och riskabelt, men som tur är ej till "bad temperatur".

Beror på såklart vilket överdrag på poolen, pump produkt och vad varje individ anser vara "mycket energi". En vanlig storlek på pool så verkar snittet vara ca 5000 kWh. Om man jämför det med att värma upp ett modern hus (lägsta BBR kravet), vilket är högst 90 kWh/m2 så kan du ju värma upp en lägenhet eller hus på ca 55m2 med samma energi.

Som sagt, priserna och energiåtgången kommer inte bli bättre och sommrarna är inte längre garanterade utan elbrist.

Självklart är detta enligt vad jag tycker men en pool är endast en lyxprodukt och tillför inget.
Jag skall väl inte säga något då vi har tillgång till sjö och bad..
Jag har inte hört om någon som värmer poolen på vintern av våra vänner ( >10 som har pool). Tömmer man på rätt sätt och säker nivån under inlopp/utlopp så skulle jag säga att det är säkert.

Vi har frekvensomvandlare till vår pump. Säker förbrukningen från 735 till 290 W med bibehållet flöde och rening.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
Majoritet, vad jag vet & läst, värmer också på vintern då att tömma ett system är en hel del jobb och riskabelt, men som tur är ej till "bad temperatur".

Beror på såklart vilket överdrag på poolen, pump produkt och vad varje individ anser vara "mycket energi". En vanlig storlek på pool så verkar snittet vara ca 5000 kWh. Om man jämför det med att värma upp ett modern hus (lägsta BBR kravet), vilket är högst 90 kWh/m2 så kan du ju värma upp en lägenhet eller hus på ca 55m2 med samma energi.

Som sagt, priserna och energiåtgången kommer inte bli bättre och sommrarna är inte längre garanterade utan elbrist.

Självklart är detta enligt vad jag tycker men en pool är endast en lyxprodukt och tillför inget.
Jag skall väl inte säga något då vi har tillgång till sjö och bad..
Värmer på vintern... Låter som du missuppfattat något, möjligen spabad.

Varken mycket jobb eller riskabelt att tömma ner under avlopp/inlopp, var har du fått dessa ideer från?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
vad jag tycker men en pool är endast en lyxprodukt och tillför inget.
Tillför inget är ju även rent objektivt helt fel. En pool tillför ju helt uppenbart möjligheten att bada.

Man kan då lika gärna säga att tillgång till sjö och bad tillför inget.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.