T torstenejag skrev:
Nja önsketänkande , och om man inte får godkänt , vad händer då ? ingenting , det finns även en del elever som uteblir från simundervisningen men det är en annan historia som jag inte tänker ta upp här
Min poäng är att simundervisning fortfarande är en del av läroplanen, sen att alla inte kan simma ändå har som du är inne på andra orsaker.

Sverige hade åtminstone när jag växte upp, enligt vad jag fick höra då, en ovanligt hög simkunnighet. Att den demografiska förändring som skett sedan dess har en negativ inverkan på simkunnigheten borde därmed inte förvåna någon.

https://www.mynewsdesk.com/se/svens...jon-svenskar-kan-inte-simma-200-meter-3263859

Var femte person i Sverige kan inte simma 200 meter, men bland "nyanlända" är det enligt ovan omvänt bara var femte som kan simma. Så man kan ju spekulera i att för de som är uppväxta i Sverige är simkunnigheten fortfarande nästan 100%
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Bara kör, som sagt lyssna inte på alla negativa typer. Solceller som ger el till uppvärmningen under sommaren är bra, har så själv.
Enda jag skulle tänka efter ett varv till är salt.
Har inte det själv men lyssna runt mer.
Om jag nödvändigtvis skulle föreslå nåt så är det pooltak. Sparar värme och betydligt mindre med skräp. Tråkiga med pooltak är priset är omvänt mot höjden, d.v.s desto lägre desto dyrare.
Har man väl poolen så vill man inte vara utan.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många staket runt en pool har du sett? Det gäller alla pooler med större djup än 20cm. Jag tror aldrig jag sett något.
Du har inte läst vad jag skrivit det som gäller ör staket eller godkänt överdrag , de ser du inte samt om du har inhäng runt din tomt är det ok .

Jag skulle säga att 99 % av alla som bygger en seriös pool i dag , i egen regi eller via firma har ett godkänt överdrag , mitt tål att 5-6 vuxna personer står på överdraget .

Sen i sak vet jag inte var du vill komma ? förbjuda pooler ?
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med. Alla som jag sett eller känner som har pool har någon form av skydd för poolen. Om det sedan är tak, utrullad duk eller fäst med remmar spelar mindre roll då alla typerna uppfyller kraven.

Nu har jag lämnat livräddningssällskapet, men på min tid var i alla fall de flesta av oss överens om att den vattenvana man ger sina barn genom att tidigt låta dem bada mycket i egen eller annans pool något väldigt positivt.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
250k för något som ni inte känner att ni saknar? Har ni antingen för mycket pengar eller ont om drömmar?

Bygg ett större växthus istället ;)
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
250k för något som ni inte känner att ni saknar? Har ni antingen för mycket pengar eller ont om drömmar?

Bygg ett större växthus istället ;)
Vad är det för dravel? osar avundsjuka , jag har köpt massor av saker o upplevelser i mitt liv som jag inte innan "kände jag saknade" som sedan har blivit positivt i mitt liv , om din dröm är ett växthus , fine men vad har det med tråden att göra ? om TS har mycket pengar , härligt det är väl roligt för dem ! och skönt med folk som använder sina pengar i stället för att bara räkna de,

Du måste ha mkt fritid om du kände att detta var nödvändigt att skriva och att det tillförde tråden något ?
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
250k för något som ni inte känner att ni saknar? Har ni antingen för mycket pengar eller ont om drömmar?

Bygg ett större växthus istället ;)
Om man inte vill ha växthus då?
 
L lindsmik skrev:
Om man inte vill ha växthus då?
Då köper man pool. 😂
 
  • Älska
  • Haha
Staffan-N och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då köper man pool. 😂
Precis, detta inlägg visar mest på folks avundsjuka. Om jag tolkat tråden rätt från början så finns det nog plats för ett växthus också.
 
T torstenejag skrev:
Vad är det för dravel? osar avundsjuka , jag har köpt massor av saker o upplevelser i mitt liv som jag inte innan "kände jag saknade" som sedan har blivit positivt i mitt liv , om din dröm är ett växthus , fine men vad har det med tråden att göra ? om TS har mycket pengar , härligt det är väl roligt för dem ! och skönt med folk som använder sina pengar i stället för att bara räkna de,

Du måste ha mkt fritid om du kände att detta var nödvändigt att skriva och att det tillförde tråden något ?
TS frågade om folks åsikter kring att bygga pool och jag gav min.
Personangrepp hör dock inte till varken tråden eller forumet. Så schas med dig. :)
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Men bygger givetvis växthuset över poolen istället för klassiskt pooltak
 
När man har tröttnat på poolen, kan man ju ha den som grund till ett jätteväxthus!
 
S Staffan-N skrev:
TS frågade om folks åsikter kring att bygga pool och jag gav min.
Personangrepp hör dock inte till varken tråden eller forumet. Så schas med dig. :)
Du kan flaxa ut först , med ditt personangrepp " ni antingen för mycket pengar eller ont om drömmar"
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många staket runt en pool har du sett? Det gäller alla pooler med större djup än 20cm. Jag tror aldrig jag sett något.
Staket?
Eller på annat sätt hindra att barn ramlar i vattnet?

Staket nej, poolskydd, ribb-täcken och pooltak ja.

Gäller fasta pooler dessutom.
Och hur många jag har sett spelar väl ingen roll, finns det någon fakta som backar upp ditt påstående?
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.