j.f.s
Ja, skulle behöva planas egentligen men det får gå ändå. Jag hoppas på det bästa 😂

Volvo är rätt. 530 topp som sitter på en b230FD.

Precis läckttestat mitt slippjobb med Aceton och det ser bra ut. Ingen garanti förstås men kan inte vara sämre än innan (hoppas jag) 🤓
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jaha. Det förklarar ju varför det var dåligt med luft.
Bild på ett bildäck med ett metallföremål som sitter fast i slitbanan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Ja, skulle behöva planas egentligen men det får gå ändå. Jag hoppas på det bästa 😂

Volvo är rätt. 530 topp som sitter på en b230FD.

Precis läckttestat mitt slippjobb med Aceton och det ser bra ut. Ingen garanti förstås men kan inte vara sämre än innan (hoppas jag) 🤓
Det är ju inte den värsta motorn OM man måste byta toppackning igen. Den går nog finfint utan planing
 
Köpte en Volvo C70 2001 cabbe för någon månad sedan och har svårförklarade vibrationer i bilen.
Märkte redan vid provkörningen vibrationer och bestämde mig ändå för att köpa efter prutande på grund av dessa vibrationer, tänkte att det borde vara enkelt avhjälpt.
Efter hemkomst plockade jag av alla hjul och balanserade om dem och alla var felbalanserade, tänkte att det var felet men vibrationerna kvarstår.
Märks nästan direkt man kör iväg och är inte beroende av motorvarv eller vilken växel som automaten har,

Har funderingar på om någon drivaxel eller hjullager felar, bilen har gått endast 6200 mil och är i nyskick för övrigt.
Någon som varit med om något liknande och har tips?
 
mikethebik mikethebik skrev:
Köpte en Volvo C70 2001 cabbe för någon månad sedan och har svårförklarade vibrationer i bilen.
Märkte redan vid provkörningen vibrationer och bestämde mig ändå för att köpa efter prutande på grund av dessa vibrationer, tänkte att det borde vara enkelt avhjälpt.
Efter hemkomst plockade jag av alla hjul och balanserade om dem och alla var felbalanserade, tänkte att det var felet men vibrationerna kvarstår.
Märks nästan direkt man kör iväg och är inte beroende av motorvarv eller vilken växel som automaten har,

Har funderingar på om någon drivaxel eller hjullager felar, bilen har gått endast 6200 mil och är i nyskick för övrigt.
Någon som varit med om något liknande och har tips?
Jag har varit med om felaktigt däck som vibrerade men balanserade bra. Har du ett reservdäck du kan byta med, ett i taget?

/Höghus
 
Drivaxeldamask som blivit torr o spruckit och som sedan krånglar med drivknuten. Eller lös drivaxel. Är det fwd? Hjullager som är löst åtdraget.

På min V70 hade stötdämparinfästning vid hjulnavet blivit lös. Övre stötdämparlagring som torkat.

Bara några idéer
 
Det är ju en 850, så låna en uppsättning hjul som man vet är ok och testa. Enkel och säkert låg kostnad för uteslutande eller alternativt löser det problemet.
 
Höghus Höghus skrev:
Jag har varit med om felaktigt däck som vibrerade men balanserade bra. Har du ett reservdäck du kan byta med, ett i taget?

/Höghus
Provade med de dubbfria vinterhjulen jag har till min S70, blev tyvärr ingen skillnad.
Har funderingar med just drivaxlar som Niq föreslog, damaskerna dock i mycket gott skick, inget torrt eller sprucket någonstans.
Lösa hjullager är ett tips, kommer inte att ge mig förrän det är löst. ska besikta på onsdag och kommer be dem att nagelfara alla bussningar och allt som kan vara fel och blir bara glad om jag får en tvåa!
Nästa steg blir att åka till "min" skrot och låna två justa drivaxlar och prova, är det inte det funderar jag på att byta hjullager.
Kan ju eventuellt också vara en fyrhjulsinställning som är käpprätt åt fanders, jag har ju hela vintern på mig...😉😎
 
mikethebik mikethebik skrev:
Provade med de dubbfria vinterhjulen jag har till min S70, blev tyvärr ingen skillnad.
Har funderingar med just drivaxlar som Niq föreslog, damaskerna dock i mycket gott skick, inget torrt eller sprucket någonstans.
Lösa hjullager är ett tips, kommer inte att ge mig förrän det är löst. ska besikta på onsdag och kommer be dem att nagelfara alla bussningar och allt som kan vara fel och blir bara glad om jag får en tvåa!
Nästa steg blir att åka till "min" skrot och låna två justa drivaxlar och prova, är det inte det funderar jag på att byta hjullager.
Kan ju eventuellt också vara en fyrhjulsinställning som är käpprätt åt fanders, jag har ju hela vintern på mig...😉😎
Jamendåså, då har du ju uteslutit däck & fälgar.

/Höghus
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
På 6000mil bör inte drivaxlarna vara slitna. Men är det bytt nått i framvagn? Dom inre drivknutarna brukar kunna hoppa isär när man grejar och har lossnat drivaxel. Framförallt vänster sida.
 
Kuslake Kuslake skrev:
På 6000mil bör inte drivaxlarna vara slitna. Men är det bytt nått i framvagn? Dom inre drivknutarna brukar kunna hoppa isär när man grejar och har lossnat drivaxel. Framförallt vänster sida.
Vet ej om det är meckat något innan, men en isärhoppad drivknut bör väl inte vara ens körbar?
 
j.f.s j.f.s skrev:
[bild]
Slipar in ventiler i toppen till grabbens a-traktor.

Tråkigt tråkigt
du menar väl att du är arbetsledaren/handledaren och grabben gör jobbet - eller??

(halvt på skämt- halvt på allvar då att själv utföra grejorna är den bästa skolan, även när det inte gick så bra)
 
mikethebik mikethebik skrev:
Vet ej om det är meckat något innan, men en isärhoppad drivknut bör väl inte vara ens körbar?
En drivknut som tas isär och sätts ihop annorlunda än den var från början kan bli felbalanserad. Ovanligt men inte omöjligt
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det fanns tidigare enkla "färddatorer" att köpa till bilar. Om någon minns, man monterade en flödesmätare på bensinledningen och någon magnet på kardanröret som lästes av av en sensor. Man kunde då se bensinförbrukning och kanske annat. Finns det att köpa idag någonstans? Alla nyare bilar har väl inbyggd färddator så det lär inte säljas så många. Jag har en 60-talsbil (MG) med spartanskt Lucas elsystem och är nyfiken på just bensinförbrukningen för ögonblicket men kan inte hitta produkten. Att tanka fullt och läsa av trippmätaren nästa tankning är inte riktigt samma sak och bilen körs inga långa sträckor så det lär dröja mellan tankningarna.
 
X xxargs skrev:
Men även om man gör allt rätt så kan man ha väldigt otur, min mellanbror omkom pga. detta då en älg vilade i dikeskanten och hoppade upp mitt framför brorsan när denne kom i typ laglig hastighet för vägen, förmodligen uppskrämd av ljudet och så var det färdigt - inte en chans för honom, såg ens knappt älgen.

Visst som motorcyklist måste man vara mentalt förberedd att väldigt tråkiga saker kan hända, men jag som anhörig och också åkte motorcykel lika mycket som han, slutade med det efter detta - det är kul att åka motorcykel fortfarande när man väl är på denna - men att ta på sig kläderna och förbereda sig för färden, ja det blev för mycket.... det är 26 år sedan nästa exakt och det var sista dagen på semestern och åkte hem från mig med ett 'vi hörs'...
Ja det gäller ju tyvärr allt här i livet, även att sitta still i soffan och titta på TV.

Statistiskt sett finns det dock mycket att göra när man åker hoj som förbättrar oddsen att klara sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.