K kniv skrev:
Bäst är äkta Italiensk olivolja med tryffel i
Ja, inget Ica basic. Det är ändå en grund vi pratar om.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej hej. Kul projekt,
Jag har ritat och varit med och byggt flera kakel/stensatta poler i Sverige.

Gjutna stommar.
Dessa håller jätte bra om du är korrekt gjorda med bra tätskiktsystem osv.

Typ Sopro eller likande.

Har även gjort trädklädda däck som är motoriserade, Däcken blir bäst i skummfylld komposit för att klara av spännvidden/isoleringen med låg höjd och klorvattnet över tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En riktig milstolpe i projektet idag! Plattan är gjuten!

Jag vaknade fem i morse och började fundera om jag har tänkt på allt, gick igenom alla moment osv. Tror det kallas gjutarfrossa. 😂

Sambon och snälla grannen vid varsin tombola och jag växelvis i grävmaskinen och i gropen för att fördela, vibbra och raka av. Det gick riktigt bra och det är skönt att det är över.

Det var ganska (jäkligt) varmt vilket ju inte är optimalt men att vänta in rätt väder är svårt så vi bestämde oss för att köra.
Vattnade på några gånger för att hinna med, rakade av med rätskiva, sedan stålsvärd på slutet för att snygga till.
Jag skulle inte vilja ha det som vardagsrumsgolv men det blev ändå ganska bra för ändamålet.
Nu har jag lagt en pressening över och ska gå och vattna de närmaste dagarna. Återstår att se om jag behöver slipa någonting.
Nyss gjuten betongplatta omgiven av träformar och spännband i en grop, med verktyg och material utspridda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nygjuten betongplatta under byggnation, omgiven av stålformar och verktyg. En grävmaskin ses i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En man och en kvinna använder en cementblandare utomhus på en byggarbetsplats, omgivna av träd och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyss gjuten betongplatta för ett byggprojekt, omges av jordmassor och verktyg. Husvägg och uteplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Hej hej. Kul projekt,
Jag har ritat och varit med och byggt flera kakel/stensatta poler i Sverige.

Gjutna stommar.
Dessa håller jätte bra om du är korrekt gjorda med bra tätskiktsystem osv.

Typ Sopro eller likande.

Har även gjort trädklädda däck som är motoriserade, Däcken blir bäst i skummfylld komposit för att klara av spännvidden/isoleringen med låg höjd och klorvattnet över tid.
Spännande!
Har du byggt träklädda däck för större/normalstora pooler? Jag tänker att jag kommer undan en del spännviddsproblem med att jag har en mindre pool?
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Spännande!
Har du byggt träklädda däck för större/normalstora pooler? Jag tänker att jag kommer undan en del spännviddsproblem med att jag har en mindre pool?
Jag har bygg med spännvidd omkring 5meter.
Dvs spänn över kortriktningen. Länder omkring 12meter. Så ja absolut.
 
Jo mindre ju lättare.
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Spännande. Jag övervägde först att köra helt på egen hand med Lecablock men efter en del kontakt med Tjällden insåg jag att dem skulle bli en bra sparringpartner att ha med sig genom projektet. Trevliga och hjälpsamma.

Hur ser dina planer ut?
Nedan är min målbild

[bild]
Coolt projekt! Tjälldén är riktigt bra att ha att göra med.
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
Projektet går framåt om än i långsam takt pga lite familjetid :)
Har dock hunnit gjuta en platta till. En liten en.

I en avkrok av trädgården ska jag ha poolens teknikrum.
Dels för att man ska slippa höra pumpen när vi sitter vid uteplatsen men också då jag ändå ville dra vatten till den platsen för trädgårdsbevattning och ev. framtida utekök.
Jag har grävt ner 2 st 50 mm PEM-slang (ja de är bruna men helt nya ;)) för cirkulation till och från poolen. Sen hela 3 markrör för el. En är inkommande, den andra blir till el vid poolen till bla takmotorn(var lättare att ta det denna vägen än från huset när jag ändå höll på och gräva) och sen det obligatoriska tomma röret för idéer jag ännu inte fått. Den läxan lärde jag mig den hårda vägen när jag byggde garage. Det var onödigt stökigt att göra i efterhand.
Inkommande vatten samt cirkulation hamnar i väggen och inte i plattan. Dock kommer teknikrummet vara delvis nedgrävt så även om det ser lite konstigt ut nu tror jag det blir bra.

Förutom golvbrunn satte jag ett rör till backspolningen av filter. Dessa är anslutna till en stenkista.

Väggar ska muras upp med Leca.

Är det för övrigt någon som har koll på när man ska använda obehandlat bistål och när man ska välja rostfritt? Försökte googla men det jag hittade var lite luddigt.

Gjutning av en betongplatta i trädgården, färsk betong med nedgrävda rör för vatten och el till poolens teknikrum. Omgivning täckt med vit geotextil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
K
Ser inte varför man någonsin skulle använda obehandlat bistål? Vanligast är väl förzinkat.. Och det skulle jag använt
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Kul projekt! Har själv gjort ett liknande men utan motor på locket. När jag byggde min pool (gjuten platta med murade leca väggar) så läste jag någonstans att man skulle jorda all armering för att undvika eventuella galvaniska krypströmmar. Gjöt därför in en rostfri gängad stång som var ansluten till armeringen på lite bra ställen. Dessa anslöts senare till jord i elskåpet. Hittade en tråd på pool forum i ämnet: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11174.0
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Projektet går framåt om än i långsam takt pga lite familjetid :)
Har dock hunnit gjuta en platta till. En liten en.

I en avkrok av trädgården ska jag ha poolens teknikrum.
Dels för att man ska slippa höra pumpen när vi sitter vid uteplatsen men också då jag ändå ville dra vatten till den platsen för trädgårdsbevattning och ev. framtida utekök.
Jag har grävt ner 2 st 50 mm PEM-slang (ja de är bruna men helt nya ;)) för cirkulation till och från poolen. Sen hela 3 markrör för el. En är inkommande, den andra blir till el vid poolen till bla takmotorn(var lättare att ta det denna vägen än från huset när jag ändå höll på och gräva) och sen det obligatoriska tomma röret för idéer jag ännu inte fått. Den läxan lärde jag mig den hårda vägen när jag byggde garage. Det var onödigt stökigt att göra i efterhand.
Inkommande vatten samt cirkulation hamnar i väggen och inte i plattan. Dock kommer teknikrummet vara delvis nedgrävt så även om det ser lite konstigt ut nu tror jag det blir bra.

Förutom golvbrunn satte jag ett rör till backspolningen av filter. Dessa är anslutna till en stenkista.

Väggar ska muras upp med Leca.

Är det för övrigt någon som har koll på när man ska använda obehandlat bistål och när man ska välja rostfritt? Försökte googla men det jag hittade var lite luddigt.

[bild]
Intressant! Hur lång blir det mellan pool och teknikhus? Och hur tänker du kring energiförluster på grund av avståndet?
 
N nybyggarn3 skrev:
Intressant! Hur lång blir det mellan pool och teknikhus? Och hur tänker du kring energiförluster på grund av avståndet?
Det blir runt 14 meter, så det är inte så farligt. Det blir något mer arbete för pumpen samt att vattnet ju kyls ned något. Har inte gjort några direkta beräkningar på det men antar (hoppas) att det blir försumbart. Vet flera som har en bra bit till teknikrummet utan bekymmer.
Förutom att få bort surrande pump från sällskapsytorna hade jag ingen bra idé på placering av tekniken närmare poolen.
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Det blir runt 14 meter, så det är inte så farligt. Det blir något mer arbete för pumpen samt att vattnet ju kyls ned något. Har inte gjort några direkta beräkningar på det men antar (hoppas) att det blir försumbart. Vet flera som har en bra bit till teknikrummet utan bekymmer.
Förutom att få bort surrande pump från sällskapsytorna hade jag ingen bra idé på placering av tekniken närmare poolen.
Intressant. Jag håller på med ett litet bad om 3x3 meter och har inte riktigt bestämt mig för vart jag ska placera tekniken. Jag var inte på en lucka i däcket bredvid poolen men skulle kanske också kunna flytta det men tvekar på grund av att jag inte förstår vad det innebär för förluster.

Det kanske finns någon annan som kan detta bättre?
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Teoretiskt tryckfall i raka slangar är väldigt lätt att räkna på och kompensera för om man har kurvor på pumpen. Ingen stor grej med 28m PEM i den dimensionen skulle jag säga.

Man brukar dimensionera för att byta vattnet 4ggr per dygn i en hemma-pool. Med dina 6 kubik blir det en pump med 1kub/h och exempelvis Pahlens minsta enfas 0,3kW ger avsevärt mer även vid ganska högt tryckfall.

Så detta kommer inte vara en issue.

Ang. värme så är det ju bara att isolera rimligt runt ”kulverten”. Förlusterna när poolen är öppen under himlen lär vara avsevärt större.

Blå pump för pool, modell SBM, med prestandakurva vid olika effekter (0,30 kW, 0,45 kW, 0,65 kW, 1,0 kW, 1,3 kW) visad på ett diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Intressant. Jag håller på med ett litet bad om 3x3 meter och har inte riktigt bestämt mig för vart jag ska placera tekniken. Jag var inte på en lucka i däcket bredvid poolen men skulle kanske också kunna flytta det men tvekar på grund av att jag inte förstår vad det innebär för förluster.

Det kanske finns någon annan som kan detta bättre?
Det är relativt vanligt att ha en bit till teknikrummet. Du kan ju även isolera rören. Jag ska satsa på en pump av god kvalitet också. Den får ju jobba något hårdare. Leverantören av pumpen bör kunna ge råd om vilken storlek på pump som är vettig.

Att gräva ner rören är ju också förenat med en kostnad eller åtminstone merarbete om du gräver själv.

Jag har sett en del poolpumpar som marknadsförs som oerhört tysta. Det kan ju vara något att kolla närmare på. För egen del hade jag placerat tekniken längre bort oavsett men om du överväger att flytta på tekniken pga ljud kan ju det alternativet vara värt att titta närmare på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.