P Pappa1986 skrev:
@Isakare Inte än, måste ta körkort först för det 🤣
@Bästerortarn Vi kommer hamna i Svenstavik. 😃 Bara flytta, jobb finns det gott om 😃
Vart i Jämtland tänker du/ni flytta?
Södra Jämtland alltså, smutt att ha nära till Vemdalen även om backarna drivs av Hin Håle. Jämtland är så jävla fint (och stort).

Alltså, fritidshuset ligger i Skärvången (8-9 mil norr om Ösd) och när jag flyttar kommer det bli hit i krokarna. Föllingebygden, Hotagsbygden, Ansättfjällen etc. Sen om det blir denna kåken eller inte ska jag låta vara osagt. Men jag älskar lugnet och bonnläpparna häromkring, börjar ju sakta men säkert bli en själv.
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Södra Jämtland alltså, smutt att ha nära till Vemdalen även om backarna drivs av Hin Håle. Jämtland är så jävla fint (och stort).

Alltså, fritidshuset ligger i Skärvången (8-9 mil norr om Ösd) och när jag flyttar kommer det bli hit i krokarna. Föllingebygden, Hotagsbygden, Ansättfjällen etc. Sen om det blir denna kåken eller inte ska jag låta vara osagt. Men jag älskar lugnet och bonnläpparna häromkring, börjar ju sakta men säkert bli en själv.
Ja verkligen, otroligt fint 😃
Håller med, vi va nära att köpa en fastighet I laxsjön men vi kände att det blir för långt till skolor mm men det är verkligen fint överallt. 😃
 
  • Älska
Bästerortarn
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ja verkligen, otroligt fint 😃
Håller med, vi va nära att köpa en fastighet I laxsjön men vi kände att det blir för långt till skolor mm men det är verkligen fint överallt. 😃
Laxsjö (uttalas Lacksjö) är superfint och ett stort plus för den hålan är att dom har Calle och Barbro på Mobacks, en fantastisk lanthandel och sambandscentral. Mjo, det är lite i längsta laget om man har barn o.s.v.

Det var förresten inte grannfastigheten till Mobacks ni var spekulanter på? Jag var själv lite sugen på den, mitt på byn men högt och fint läge med utsikt ner över kyrkan & sjön.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Från Småland till Jämtland. 80 mil 😍😃
Ja.. Småland minns jag (kommer ihåg att du skrivit nånstans att du bor/bodde i Ljungby -trakten) och kan säga att jag tom varit inne i ditt gamla hus (1900-tals huset du hade en tråd om) 🤓
P Pappa1986 skrev:
@Isakare Inte än, måste ta körkort först för det 🤣
@Bästerortarn Vi kommer hamna i Svenstavik. 😃 Bara flytta, jobb finns det gott om 😃
Vart i Jämtland tänker du/ni flytta?
Svenstavik har jag varit i ett par gånger.. fint däruppe! 🤩
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Alltså, den här lövblåsen/sugen… YES!!!!! Så jäkla bra. Det tog 1,5 timme och 8 påstömningar att göra det som hade tagit en hel dag med kratta och kärra. Under altanen är det nu helt tomt på löv, det låg en halvmeter högt à 15 kvm tidigare. Blåste ut det mesta i skogen och sög upp det som envisades med att hålla sig kvar.
Årets jäkla köp säger jag.
Stark rekommendation, finns från många olika tillverkare.
Blått och svart lövblås/sugverktyg med handtag och avlångt munstycke som användes för att ta bort löv under en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
YEEEEESSSS.
Då kom dagen jag längtat efter hela året.
SMHI lovade varm kväll och svag vind. Packade mat och drog iväg med båten.
Slussade ut i Saltsjön och tog upp några bekanta i Skurusundet, åkte till Djurgårdkanalen där vi åt middag. Körde sen den ena till Värtahamnen, den andra tillbaka till Skurusundet där det bjöds på kaffe och jordgubbar.
Slussar in i Mälaren och ligger nu 1.30 i Långholmskanalen och äter upp resterna, det är totalt stiltje och 18 grader varmt.
Resterande ca 20 distans hem i natten blir en fröjd 🤩
Edit: Glömde det bästa, när jag kommer till bryggan ska jag ta ett dopp, det är 24 grader i vattnet.
Nattvy över Långholmskanalen med upplysta byggnader och båtar som speglar sig i det stilla vattnet under en klar natthimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Snozz och 15 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Laxsjö (uttalas Lacksjö) är superfint och ett stort plus för den hålan är att dom har Calle och Barbro på Mobacks, en fantastisk lanthandel och sambandscentral. Mjo, det är lite i längsta laget om man har barn o.s.v.

Det var förresten inte grannfastigheten till Mobacks ni var spekulanter på? Jag var själv lite sugen på den, mitt på byn men högt och fint läge med utsikt ner över kyrkan & sjön.
Precis. Väldigt trevligt by och helt rätt. Det ca den fastigheten som vi va intresserade av att köpa. Stor och trevlig fastighet 😃
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ja.. Småland minns jag (kommer ihåg att du skrivit nånstans att du bor/bodde i Ljungby -trakten) och kan säga att jag tom varit inne i ditt gamla hus (1900-tals huset du hade en tråd om) 🤓

Svenstavik har jag varit i ett par gånger.. fint däruppe! 🤩
Vad häftigt. Ja det huset sitter i hjärtat. Bodde där i 11 år. (Agunnaryd)
Är det på senare tid du varit i den fastigheten eller va det innan min familj ägde det? 😃
 
P Pappa1986 skrev:
Vad häftigt. Ja det huset sitter i hjärtat. Bodde där i 11 år. (Agunnaryd)
Är det på senare tid du varit i den fastigheten eller va det innan min familj ägde det? 😃
Ja, fint därute är det 🙂

På senare år, insåg att jag kände igen några detaljer (som du/ni skapat) från huset som är väldigt specifika 🙃
 
  • Älska
Pappa1986
  • Laddar…
4774
Isakare Isakare skrev:
YEEEEESSSS.
Då kom dagen jag längtat efter hela året.
SMHI lovade varm kväll och svag vind. Packade mat och drog iväg med båten.
Slussade ut i Saltsjön och tog upp några bekanta i Skurusundet, åkte till Djurgårdkanalen där vi åt middag. Körde sen den ena till Värtahamnen, den andra tillbaka till Skurusundet där det bjöds på kaffe och jordgubbar.
Slussar in i Mälaren och ligger nu 1.30 i Långholmskanalen och äter upp resterna, det är totalt stiltje och 18 grader varmt.
Resterande ca 20 distans hem i natten blir en fröjd 🤩
Edit: Glömde det bästa, när jag kommer till bryggan ska jag ta ett dopp, det är 24 grader i vattnet.
[bild]
Stockholm är underbart 😄
 
4774 4774 skrev:
Stockholm är underbart 😄
Jo, när man slipper vara på land och trängas med alla andra 😉
Från sjösidan en varm sommarkväll är det fantastiskt och nog unikt, få städer i värden kan erbjuda nått liknande där folk åker båt och badar mitt i stan.

Jag skrev i en vängrupp på FB förra sommaren att jag ofta tog en tur till stan och undrade om nån ville åka med. Satte som tur är telefonen på ljudlös när jag gick till sängs, för på morgonen hade jag 200 meddelanden på Messenger !!!
Blev några turer och väldigt uppskattat, många som bott i stan hela livet hade inte sett den från sjön.
Fick kritik i gruppen för att jag jagade "Brudar" då 99,9% av de som ville åka med var tjejer/kvinnor, anledningen är väl att 99,9% av dessa inte har en båt.
En lite större båt och köra guidade turer är min dröm.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
4774
Isakare Isakare skrev:
Jo, när man slipper vara på land och trängas med alla andra 😉
Från sjösidan en varm sommarkväll är det fantastiskt och nog unikt, få städer i värden kan erbjuda nått liknande där folk åker båt och badar mitt i stan.

Jag skrev i en vängrupp på FB förra sommaren att jag ofta tog en tur till stan och undrade om nån ville åka med. Satte som tur är telefonen på ljudlös när jag gick till sängs, för på morgonen hade jag 200 meddelanden på Messenger !!!
Blev några turer och väldigt uppskattat, många som bott i stan hela livet hade inte sett den från sjön.
Fick kritik i gruppen för att jag jagade "Brudar" då 99,9% av de som ville åka med var tjejer/kvinnor, anledningen är väl att 99,9% av dessa inte har en båt.
En lite större båt och köra guidade turer är min dröm.
Hoppas din dröm blir sann. För det är verkligen unikt att kunna bada, naken på långholmen 😉, och ha saltsjön, mälaren samt det fria havet.
En sann stockholmare har nog sett skönheten från båt skulle jag tro. Det finns ju räkkryssningar, paddor, osv.
Min favorit när jag var +20 & fortfarande är att åka båten till Gräsö (Birka) en varm sommardag och ta med picknick, och badkläder för där är man helt solo på alla sätt i sin egna lilla vik.
Har två nära vänner som har båt i stan och växte upp med motorbåt med seglarintresse. Älskar havet och Stockholm 😄
 
4774 4774 skrev:
åka båten till Gräsö (Birka)
Lägger inte Birka på Björkö?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lägger inte Birka på Björkö?
Jo, jag som har Björkö några stenkast bort borde reagerat på det 🫣
Gräsö ligger i Roslagen utanför Öregrund.
 
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Lägger inte Birka på Björkö?
Hahaha jag får väl skriva i GAAAAHHHH tråden. Självklart ligger Birka på Björkö
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.