Tråkmånsar! Jag som tyckte definitionen på byggnad som allt man kan krypa in i var rolig :)
 
  • Gilla
  • Haha
Beckborg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mirkan skrev:
[bild]
Det verkade lösa sig för kojan.
Men undra var kommentaren "Går det att ta sig in i den, är det en byggnad – även om den är liten" kom ifrån om det var skärmtaket det handlade om.. :)
"Det var ett missförstånd"
"Beslutet var otydligt"
"Det blev fel i protokollet"

Hahaha, kommunalpolitik...
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Det var ett missförstånd"
"Beslutet var otydligt"
"Det blev fel i protokollet"

Hahaha, kommunalpolitik...
Dömmer ut flera tusen i vite, på fel grunder. Vi borde återinföra tjänstemannaansvar.

Vissa kanske inte hade ifrågasatt utan byggt i oförstånd och hade sen betalat för att de aldrig menade göra fel och litar på tjänstemännen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Dömmer ut flera tusen i vite, på fel grunder. Vi borde återinföra tjänstemannaansvar.

Vissa kanske inte hade ifrågasatt utan byggt i oförstånd och hade sen betalat för att de aldrig menade göra fel och litar på tjänstemännen.
Någon typ av personligt skadeståndsansvar för byggnadsnämndens ledamöter är ju en idé. Problemet är att det är svårt att hitta lokalpolitiker som det är och det är inte alltid de skarpaste knivarna i lådan som ställer upp. Och det blir knappast lättare att hitta rimligt folk eller få dem att alls fatta beslut om de ska oroa sig för tjogtals med personliga skadeståndsmål varje år. Ska vi fylla nämnderna med psykiskt udda människor som inte kan värdera risk, missbrukare och andra målvakter som de politiska partierna kan offra?
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon typ av personligt skadeståndsansvar för byggnadsnämndens ledamöter är ju en idé.
Spola framåt fem år så finns det ansvarsförsäkringar för det som partierna betalar för och ger sig själva utökade bidrag för att täcka kostnaden för.
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattar det mer som att storlek spelar roll. Bygger man en lekstuga för barns storlek så ryms ej vuxna att vistas i den och det är per definition inte en byggnad.
Så kortväxta räknas inte som vuxna enligt PBL?
Låter som diskriminering! :D
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
K Kullatorp skrev:
Får man sätta en snabbväxande häck på sin sida om tomten? Då hade jag gjort det för att slippa se o reta mig på skitskallarna varenda gång man ser huset från sin nya fina altan.
Det är ju lagar som bestämmer om du får bygga el inte och handledaren säger ju att grannen kan påverka bygglovet oavsett om det är bygglovs fritt el ej. Är du beredd att riva upp om du måste? Samt hur lång tid tar en sån utredning, flera år 😁 Njut av din altan under tiden. Kan ju inte vara ett prioärende för kommunen.
Apropå...
Våra skitskallar till grannar retade sig på att vi hade ett uterum nästan i tomtgränsen när de byggde på den avstyckade tomten 2010. Efter allsköns mobbning och en massa anmälningar av oss till kommunen flr att få oss att flytta, kunde vi visa att uterummet fanns med på detaljplanekartan 1965 och att det inte funnits någon 4,5 metersgräns i vårt område på den tiden. Då planterade de en spretig thujahäck precis innanför tomtgränsen, som de sedan inte klipper. Jag är inte det minsta intresserad av att ta hand om deras dj-a häck som nu växer in i vårt uterum....
Tips på den?
 
Tja, det är väl bara att anmoda grannen att hålla efter sina planteringar så att de inte orsakar olägenheter eller skador på din egendom? Glöm inte att de långa ögonfransarna behöver motioneras!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Apropå...
Våra skitskallar till grannar retade sig på att vi hade ett uterum nästan i tomtgränsen när de byggde på den avstyckade tomten 2010. Efter allsköns mobbning och en massa anmälningar av oss till kommunen flr att få oss att flytta, kunde vi visa att uterummet fanns med på detaljplanekartan 1965 och att det inte funnits någon 4,5 metersgräns i vårt område på den tiden. Då planterade de en spretig thujahäck precis innanför tomtgränsen, som de sedan inte klipper. Jag är inte det minsta intresserad av att ta hand om deras dj-a häck som nu växer in i vårt uterum....
Tips på den?
Har du sett hur hundpiss påverkar Thujor? Tror säkert att det gäller annat piss också. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du sett hur hundpiss påverkar Thujor? Tror säkert att det gäller annat piss också. :)
Nja - den värsta åverkan kommer synas på @Pellegnillot71 's sida - såvida han inte går över på grannens thujasida 😉.
 
Jag har läst igenom tråden och förstår tyvärr inte tolkningen man ska göra.

Har en villa i ett bostadsområde och skall bygga altan / trädäck.
Har läst PBL och blir inte klok.

- Jag ska bygga 3 meter från husvägg
- Höjd på golvet från mark 40cm
- Staket och insynsskydd, runt om och det är 180cm till högsta punkt från marken mätt.
- Bygger till tomtgräns mot granne som inte godkänner detta.

Frågan är behövs bygglov eftersom grannen inte godkänner?
Om det inte behövs bygglov, vart hittar jag information om det.
 
M Mawii skrev:
Jag har läst igenom tråden och förstår tyvärr inte tolkningen man ska göra.

Har en villa i ett bostadsområde och skall bygga altan / trädäck.
Har läst PBL och blir inte klok.

- Jag ska bygga 3 meter från husvägg
- Höjd på golvet från mark 40cm
- Staket och insynsskydd, runt om och det är 180cm till högsta punkt från marken mätt.
- Bygger till tomtgräns mot granne som inte godkänner detta.

Frågan är behövs bygglov eftersom grannen inte godkänner?
Om det inte behövs bygglov, vart hittar jag information om det.
Med 40cm över mark så är det ett trädäck som inte kräver bygglov. Det du bör ha koll på är ditt staket och insynsskydd, så att det följer reglerna om plank/staket/spalje. Där kan bedömningen skilja sig beroende på vilken kommun det är.
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
S
Skicka över den här tråden till grannen och fortsätt bygg! Enjoy
 
M Mawii skrev:
Staket och insynsskydd, runt om och det är 180cm till högsta punkt från marken mätt.
Låter som ett plank. Det är det bygglov på även om det inte är det på trädäcket.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Jag var otydlig i mitt första inlägg, om det kan ha någon påverkan.

Jag kommer bygga från husväggen och 3 meter ut, dvs altanen blir i anslutning till huset.

När jag kollar på PBL så hittar jag detta stycke

"Om en altan ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad åtgärd. I det fallet måste bygglov sökas för altan."

Min tolkning är att det krävs bygglov i och med ingen medgivande från grannen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.