Massa olika prylar när allt finns i mobilen😇
Det bästa är att det är valfritt.
Som lite äldre är det skönt att bara hålla koll på var mobilen är😉
 
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har nog aldrig stött på att man använder sin e-postadress för att logga ni till ett ”operativsystem”. På en telefon/platta är det oftast en pinkod, eller kanske ansiktsigenkänning eller ett ”drafingretmönster”. På traditionella datorer ett användarnamn och ett lösenord. Kanske tillsammans med ett smartcard eller annan säkerhetshöjande teknik. Som användarnamn till ett operativsystem tror jag aldrig jag har haft min e-postadress.
Sedan jag började med W10 har det varit Microsoft-konto som inloggning, dvs e-post och lösenord. Det är rätt många år nu. Man kan välja att ha PIN också för inlogg vid uppstart, men ska du komma åt mer avancerade saker krävs kontouppgifterna.

Allt med Google-konto är e-post och lösenord. Igen, snabbinlogg till telefon är PIN eller fingeravtryck, men telefonen i grunden är installerad med e-post och lösenord.

Det gäller i stort sett allt annat jag kan komma på nu. Förr längesen var det vanligt med användarnamn på t ex onlinebutikers konto, men även där är det nästan alltid e-post numera. Iaf där jag handlar och de som inte gått över till BankID.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Allt med Google-konto är e-post och lösenord
MultiMan MultiMan skrev:
Förr längesen var det vanligt med användarnamn på t ex onlinebutikers konto
Fast det handlade om att logga in till ett operativsystem. Inte inloggning i största allmänhet. Ditt första windowsexempel köper jag men inte de två ovan.

Fast visst, rent tekniskt kan man väl säga att man loggar in till ett operativsystem om man loggar in på Gmail eller en webbutik, men så ser jag det nog inte.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Sedan jag började med W10 har det varit Microsoft-konto som inloggning, dvs e-post och lösenord. Det är rätt många år nu. Man kan välja att ha PIN också för inlogg vid uppstart, men ska du komma åt mer avancerade saker krävs kontouppgifterna.

Allt med Google-konto är e-post och lösenord. Igen, snabbinlogg till telefon är PIN eller fingeravtryck, men telefonen i grunden är installerad med e-post och lösenord.

Det gäller i stort sett allt annat jag kan komma på nu. Förr längesen var det vanligt med användarnamn på t ex onlinebutikers konto, men även där är det nästan alltid e-post numera. Iaf där jag handlar och de som inte gått över till BankID.
Kollade lite och som skrivits så har MS haft emailinloggning länge och då ett MS emailkonto.
Kom med Windows 8 och för 11år sedan.
https://www.hanselman.com/blog/how-...without-a-microsoft-account-make-a-local-user

Hursomhelst är jag ganska säker på att man måste gå vidare med MS Authenticator lösningen och blir nog ett måste i framtiden. Sen kan man då göra inloggningen "smart" och kommer ihåg autentiseringar. Kör sjäv sedan med pinkod sedan länge.

https://support.microsoft.com/sv-se...nticator-582bdc07-4566-4c97-a7aa-56058122714c
 
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
Sedan jag började med W10 har det varit Microsoft-konto som inloggning, dvs e-post och lösenord. Det är rätt många år nu. Man kan välja att ha PIN också för inlogg vid uppstart, men ska du komma åt mer avancerade saker krävs kontouppgifterna.
Det är vad Microsoft föreslår när man installerar OS, men det går utmärkt att vara utan. Jag kör flera Windowsdatorer helt utan något MS konto och eftersom jag har administratörskonto på maskinen så kan jag göra avancerade saker om så behövs.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
Det gäller i stort sett allt annat jag kan komma på nu. Förr längesen var det vanligt med användarnamn på t ex onlinebutikers konto, men även där är det nästan alltid e-post numera.
Det är väl vanligen bara att man använder en email-adress som användarnamn. Om jag registrerar mig på ByggaHus till exempel på kan jag logga in med antingen mitt användarnamn eller genom att ange min email-adress, men även om jag väljer min email-adress så är det ett konto som är helt frikopplat från min email, såvida det inte är en federation.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det handlade om att logga in till ett operativsystem. Inte inloggning i största allmänhet. Ditt första windowsexempel köper jag men inte de två ovan.

Fast visst, rent tekniskt kan man väl säga att man loggar in till ett operativsystem om man loggar in på Gmail eller en webbutik, men så ser jag det nog inte.
Jo men nu loggar du in till Windows med ditt MS emailkonto och så har det funkat sedan Windows 8.
(sen kan man då även köra lokalt)

Sen har jag en gammal msn.com emailadress som jag använder ihop med MS Authenticator.

Använder inte särskilt aktivt den här emailadressen men är bra att ha utan använder oftast Gmail och mitt konto för samtliga Googles tjänster skyddas då likaså av tvåfaktorsautentisering.
https://support.google.com/accounts/answer/185839?hl=sv&co=GENIE.Platform=Android
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men nu loggar du in till Windows med ditt MS emailkonto och så har det funkat sedan Windows 8.
(sen kan man då även köra lokalt)
Lite för kategoriskt. Möjligheten har funnit sen Windows 8, men jag loggar inte in i någon av mina Windows 11-datorer med något MS-konto.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lite för kategoriskt. Möjligheten har funnit sen Windows 8, men jag loggar inte in i någon av mina Windows 11-datorer med något MS-konto.
Jo men det gör jag och har inga problem med det inkl tvåstegsverifiering via MS Authenticator.

Sen har jag ChromeOS Flex på en äldre laptop i testsyfte och det är precis likadant men då kopplat till Googles tjänster inkl tvåstegsverifiering. Har inga problem med Google heller.
 
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Det är vad Microsoft föreslår när man installerar OS, men det går utmärkt att vara utan. Jag kör flera Windowsdatorer helt utan något MS konto och eftersom jag har administratörskonto på maskinen så kan jag göra avancerade saker om så behövs.
Jag vet allt detta, varit med datorer sedan 1970-talet. Men med huvuddatorn med W10 fanns det flera fördelar att köra med ett "öppet" konto, därför valde jag det. De flesta andra maskiner kör anonymt.

Ibland har jag dock inte lust att skriva A4 om alla olika möjligheter och vad man kan eller inte kan. Bra att du påpekar det ändå!

Edit: Efter att ha kört lite olika använder även jag Microsoft Authenticator till så mycket som möjligt och är mycket nöjd med det. Väldigt driftsäker och var tidigt ute med molnbackup. 2FA är bland det viktigaste man kan göra för att öka säkerheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu loggar du in till Windows med ditt MS emailkonto
Nej det gör jag inte! Jag har överhuvudtaget inget MS emailkonto.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det gör jag inte! Jag har överhuvudtaget inget MS emailkonto.
Nej då får man köra lokalt.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men det gör jag och har inga problem med det inkl tvåstegsverifiering via MS Authenticator.

Sen har jag ChromeOS Flex på en äldre laptop i testsyfte och det är precis likadant men då kopplat till Googles tjänster inkl tvåstegsverifiering. Har inga problem med Google heller.
Ja, så kör du och så kan man köra, vilket är helt ok.

Jag reagerade på att det är så det är. Det är en variant. Jag skulle tro att det inte finns någon företagsdator som kör MS inloggning.
 
P paralun skrev:
Nej då får man köra lokalt.
Jag använder Windows i ganska rejäla nätverk utan något MS emailkonto. Vet inte riktigt vad du menar med lokalt men ”min användare” (ett nummer) läggs definitivt inte in på den enskilde maskinen innan jag kan logga in på den.
 
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det gör jag inte! Jag har överhuvudtaget inget MS emailkonto.
Inte ens ett pyttelitet gammalt hotmail? 🤓
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.