Vi har alltid gjort som så att vi betalar på lånet motsvarande ungefär 6,5% ränta, så är räntan hög så blir de lägre amortering och sänker vi räntan när vi lägger om lånet så ökar vi amorteringen, så har vi samma kostnad hela tiden, så kände vi funkar bra så slipper man ha ont i magen för att räntan ökar typ, vi har också runt 48-50% i belåningsgrad, sen tar det ju typ knappt en vecka att få loss pengar om man vill öka lånet så vi har inte direkt känt att vi låst pengarna heller, målet är ju ändå att lånet ska vara borta vid pension så man har råd att bo kvar, avskyr egentligen att ha "vara skyldig" någon något så lån är för mig inget jag vill ha egentligen.

Ska man ta pengarna och investera i annat så får man ju ha lite disciplin att göra det också, känner flera som säger så men i slutändan går pengarna till att fylla upp huset med div annat "bra att ha" och i slutändan blev det varken amorterat eller investerat i nått som genererar avkastning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag gammal i gården, aldrig amorterat, inte ens när jag var i 30årsåldern, nu 73 år, jag ser det som en hyra till banken. Ska jag amortera ner mina lån så måste jag bli 150 år. Så lever på med filosofin, räntan går upp och ner, i dagsläget dyrt, imorgon vet du ingenting om
 
  • Gilla
Lotsen och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det du utesluter är att risken ökar för varje procent extra man eventuellt kan lyckas med...

Varför lyfts inte riskbilden mer?
Långt från alla lyckas inte, och dom som inte lyckas vägrar prata om det.
Alla vilket har hållit sig till index har lyckats under de sista 35 år jag investerat på börsen.
 
  • Gilla
  • Haha
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Då får han byta bank.
Du får inga lån som pensionär, åldersdiskriminering
 
  • Gilla
  • Haha
hellem och 1 till
  • Laddar…
J Jinglan skrev:
Du får inga lån som pensionär, åldersdiskriminering
Rätt. Bankerna är för djävligt elak på pensionärer. De försöker istället lura på dom idiotiska pensionärslån via t.ex. Hypotekspension och liknande upplägg med klart högre räntor. Rent ålders bedrägeri.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Beror på vad du vill uppnå?
För 5000kr/mån får du en ganska fin bil. Eller en extra semester per år. Kanske investera pengarna och gå i pension lite tidigare?
Det viktiga är att du har goda marginaler i din ekonomi, en bolåneskuld under 50% är en bra början på det.
 
  • Gilla
Jinglan
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Har haft dubbla inkomster så har kunnat Amortera hårt. Så vi har varit totalt skuldfria i ca 10 år. Så otroligt skönt. Man sover tryggt om natten o har bra med pengar över när räkningarna är betalda. Så jag säger AMORTERA.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Har inte amortera 1kr på vårt låne sen 2009. Levt bra på de pengarna som vi sluppit betala in. Visst är detlite surt att lånet inte minskar men huset har mer än dubblats i värde samt våta löner har också gått upp med 80-90 % sen 2009
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Han får väl ställa frågan till banken vad orsaken är, för du vet det inte heller. Det är tyvärr sådant som leder till rykten som sedan inte stämmer.
Det har du helt rätt i. Det kommer dock inte hända eftersom pappa be inte bryr sig mer än att han tycker det är störigt. Orsaken han har fått är att han är pensionär och inte har några framtidsutsikter.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
J Jinglan skrev:
Nu är jag gammal i gården, aldrig amorterat, inte ens när jag var i 30årsåldern, nu 73 år, jag ser det som en hyra till banken.
Själv är jag tjugo år yngre än dig @Jinglan, jag valde att betala av min kåk innan femtioårsdagen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Amortering är sann.

Sparande i indexfonder är?
Även oavsett <50%

Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat (fel) ställe...

Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle.

För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!

Mitt råd = alltid:
Amortera!

Spendera endast pengar som är dina, på riktigt.

Konstigt nog har jag kommit ruskigt långt på detta sättet.
Köpt dyra bilar kontant till säljares stora förvåning...
Visst är det lite annorlunda?

Men dock sant.

Prova på, det tar år att kunna, men ack så trevligt att äga det man har hemma.
Amortera så mycket du kan, Enda investeringen helt utan risk, du kan aldrig förlora en krona, och avkastning varje dag på räntan du lurar banken på.
Banken gillar inte när man gör extra amorteringar, de vill skicka dig stora fakturor så ofta som möjligt.
Härligt att vara skuldfri.
Varje månad ökar man sitt aktie innehav.
Glöm inte att banktjänstemännen är försäljare som säljer det banken tjänar mest på.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Swedejohn skrev:
Amortera så mycket du kan, Enda investeringen helt utan risk, du kan aldrig förlora en krona, och avkastning varje dag på räntan du lurar banken på.
Banken gillar inte när man gör extra amorteringar, de vill skicka dig stora fakturor så ofta som möjligt.
Härligt att vara skuldfri.
Varje månad ökar man sitt aktie innehav.
Glöm inte att banktjänstemännen är försäljare som säljer det banken tjänar mest på.
Om du istället ökat ditt aktieinnehav med alla dina amorteringar så hade du haft klart mera pengar kvar. Vissa satsar på matematik och ekonomi och andra söker trygghet.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
B Broker skrev:
Om du istället ökat ditt aktieinnehav med alla dina amorteringar så hade du haft klart mera pengar kvar. Vissa satsar på matematik och ekonomi och andra söker trygghet.
Vet du @ Broker vad som hände den svarta torsdagen?

Att lägga alla ägg i samma korg är onödigt riskabelt, ett diversifierat sparande är klokare än att ha alla tillgångar i ett hus eller för den delen i aktier.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vet du @ Broker vad som hände den svarta torsdagen?

Att lägga alla ägg i samma korg är onödigt riskabelt, ett diversifierat sparande är klokare än att ha alla tillgångar i ett hus eller för den delen i aktier.
Var med svarta torsdagen. Köpte på mig rejält i botten och var ikapp på 4 månader. Åter igen. Köpa gärna aktier och fonder för egna pengar = istället för att amortera på ett lågbelånat hus. Men låna inte till att köpa på börsen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Swedejohn skrev:
Amortera så mycket du kan, Enda investeringen helt utan risk, du kan aldrig förlora en krona, och avkastning varje dag på räntan du lurar banken på.
Banken gillar inte när man gör extra amorteringar, de vill skicka dig stora fakturor så ofta som möjligt.
Härligt att vara skuldfri.
Varje månad ökar man sitt aktie innehav.
Glöm inte att banktjänstemännen är försäljare som säljer det banken tjänar mest på.
Nästan helt sant, men även en investering i form av fastigheter kan förlora i värde. Som ett exempel nu när världsläget varit spänt och räntorna gått upp. En fastighet är inte 100% riskfri heller som investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.