Krilleman
B bygges skrev:
Om man av olika anledningar inte har pengar över, de går åt till blöjor och välling, varför ska vi då alls diskutera hur man placerar eller gör av med pengar? Håll dig till ämnet.
Vem har råd med en Koenigsegg?

Håll dig till ämnet!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag känner lite att det här börjar bli en diskussion med antingen personer som inte förstår grundläggande ekonomi eller som är känsostyrda bortom all logik och rationalitet.

Jag tycker ni ska amortera så mycket ni bara kan så det känns bra och ni kan sova gott. Glöm oss som slänger sig med termer som investera, räntenetto, skuld-tillgång. Håll drömen om att vid 80-årsdagen vara skuldfri vid liv. Vi andra dödliga kämpar vidare med våra tankar om att livet är kort och oberäkneligt.
Så du går över på lite härskarteknik alltså?
Då är det absolut slutdiskuterat =)

Ts ville ha råd. Den har fått av båda sidor, nu får den själv besluta hur den vill ha det. Ingen sida är rätt eller fel.
 
R
Krilleman Krilleman skrev:
Jag gläds åt att du håller i din tes.
Det är just detta som är så fantastiskt med ett diskussionsforum.

Men du har inte lagt fram tesen när det kommer till helheten.
Inköp ger ett dyrt livslångt åtagande gällande service/årlig kontroll/osv för specialmaskinen. Även tiden när denna maskinen inte används. För specialmaskiner är inte ofta de ligger ute på jobb 24/7.

Men vem betalar för detta när denna dyra specialmaskinen (som jag då skall investera i) ligger på hyllan och kunderna som efterfrågar denna enhet uteblir?
Som sagt, du förstår inte poängen.

Den helt hypotetiska specialmaskinen går inte att hyra, den löser jobbet du har blivit tillfrågad att göra, och den kostar mycket mindre än vad du gör i vinst på jobbet. Du kan skrota den när du gjort jobbet.

Men du har inte kontanter att köpa den för.

Kristallklart?
 
R
Krilleman Krilleman skrev:
Vem flyttar målstolparna här?! 🤔

Du angav att jag måste köpa maskinen, men jag kan HYRA den likväl...
= Större koll på ekonomin.
Nej, som jag skrev tidigare så kan du inte det.
 
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Så du går över på lite härskarteknik alltså?
Då är det absolut slutdiskuterat =)

Ts ville ha råd. Den har fått av båda sidor, nu får den själv besluta hur den vill ha det. Ingen sida är rätt eller fel.
När man blir instängd i ett hörn är det lättaste sättet för människans hjärna att ta sig ut.

Enkel psykologi om man nu studerat det...
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
När man blir instängd i ett hörn är det lättaste sättet för människans hjärna att ta sig ut.

Enkel psykologi om man nu studerat det...
Jo men visst är det så. Att personen tar för givet att man inte kan investera om man vill det samtidigt som man betalar sina skulder är ju väldigt instängt.
 
R
Glömmer ibland att det saknas förmåga till abstrakt tänkande hos många på detta forum.
 
Krilleman
R RoAd skrev:
Nej, som jag skrev tidigare så kan du inte det.
Fast du skrev ju tidigare att jag gjort det...

#294:
Diskussionstråd på bygg- och renoveringsforum där en användare ifrågasätter en tidigare kommentar och diskuterar valen att hyra eller köpa specialmaskin.

Hur ska du ha det?
Flyttades målstolparna eller inte?

🤔

Abstrakt?
 
B bygges skrev:
kan en annan i stället investera i t.ex. indexfonder med en årlig procentuell utveckling på säg 15%
Om du tror på din kalkyl antar jag att du har lånat så mycket du bara kan komma över med en ränta lägre än 15 procent och investerat i indexfonder. Har du det?
 
B
Alfredo Alfredo skrev:
Om du tror på din kalkyl antar jag att du har lånat så mycket du bara kan komma över med en ränta lägre än 15 procent och investerat i indexfonder. Har du det?
Kommer inte diskutera min privatekonomi på detta forum annat än utveckling på ett par indexfonder som jag skrev tidigare i tråden, men tack för frågan.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Om du tror på din kalkyl antar jag att du har lånat så mycket du bara kan komma över med en ränta lägre än 15 procent och investerat i indexfonder. Har du det?
15% är en uppskattad siffra, på säg 15%, inte en helt verklighetstrogen i alla dess fall på börsen, oavsett indexfond eller inte.

✅✅

Och om @bygges lyckats med detta så gratulerar jag denne individen. 👍
All heder!

Dock är det väldigt många som inte lyckats lika bra...
 
R
Krilleman Krilleman skrev:
Fast du skrev ju tidigare att jag gjort det...

#294:
[bild]

Hur ska du ha det?
Flyttades målstolparna eller inte?

🤔

Abstrakt?
Kan du inte hålla ihop diskussionen? Jag pratar om att du inte kan hyra den hypotetiska maskinen och du valde att bortse från det.

Abstrakt får du faktiskt slå upp, någon gräns får det vara.
 
Krilleman
R RoAd skrev:
Kan du inte hålla ihop diskussionen? Jag pratar om att du inte kan hyra den hypotetiska maskinen.

Abstrakt får du faktiskt slå upp, någon gräns får det vara.
Vilken maskin inom VVS/Svets kan man inte hyra?

För du frågade ju mig! ✅
 
  • Haha
Mortsken
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag känner lite att det här börjar bli en diskussion med antingen personer som inte förstår grundläggande ekonomi eller som är känsostyrda bortom all logik och rationalitet.

Jag tycker ni ska amortera så mycket ni bara kan så det känns bra och ni kan sova gott. Glöm oss som slänger sig med termer som investera, räntenetto, skuld-tillgång. Håll drömen om att vid 80-årsdagen vara skuldfri vid liv. Vi andra dödliga kämpar vidare med våra tankar om att livet är kort och oberäkneligt.
Hej
Jo jag förstår dessa termer mer än väl , och förstår mycket väl att det även kan bygga upp familjens ekonomi. MEN (och då räknar jag inte in dig då jag inte kan veta dina förutsättningar) tyvärr så går de inkomster investeringar ger för många som resonerar som du till en ökad konsumtion/ utgifter.

Du kan aldrig övertyga mig om att det är bättre att låna pengar än att betala kontant.
Oavsett vad du köper blir det alltid dyrare att låna och betala ränta!!
Att du sedan kan få en alternativ inkomst i form av investeringar känns inte helt beräkningsbart.

Jag som säkert är skittråkig och fossilliknande trots mina unga år köper hellre något för avkastningen av tidigare investeringar = lägre totalkostnad (enligt mitt sätt att räkna😉).

Ja tyvärr är nog livet för kort och oberäkneligt för att inte göra som man själv tycker. Att följa sin egen övertygelse och få göra det är ju faktiskt den största friheten!

Trevlig kväll!
/ Björkskär
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
R
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken maskin inom VVS/Svets kan man inte hyra?

För du frågade ju mig! ✅
Men du gör bort dig fullständigt nu. Det är alltså en hypotetisk maskin. Den går inte att hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.