Kollar in rosten när jag är under bilen, detta är det enda som finns, som tur är bara ytrost än så länge.
Anledningen är slitage från framhjulen och att man lyft bilen på fel ställe så kanten vilkt sig.
Lossade plasten som täcker sparklådorna, men det är fint bakom.
Ska åtgärda kanten och rosten så borde det hålla några år till. Bild på rostskador under en bil, främst ytrost längs en veckad kant, orsakad av felaktig lyftning och slitage från framhjulen. En hand pekar på skadorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Även i Finland användes 900or som polisbilar
Klassisk finsk polisbil, modell Saab 900, parkerad på gräsig yta med träd i bakgrunden och en annan bil i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och 99or
En Saab 99 med finsk polisbilsmärkning står parkerad vid vägkant, med bro och blommande buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Jag lärde mig i år att finska Polisen har svensk text på ena och finsk text på andra sidan, och jag har nog nästan varit i Finland varje år sedan 70-talet 😂😚
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 2 till
  • Laddar…
Får ståplattor på däcken när min bil stått några dagar, bilen studsar fram några km, i början kan man t.o.m höra det om man hissar ner rutan.
Har 3 kilo i runt om, tycker det borde räcka, 265/30 235/35-19"
Däck från Kina fram som heter Nordex !! och Indonesien bak, tror de heter Akilles eller nått liknande.
 
Köpt en 8.8 primär till Saaben, ska bli intressant (jobbigt) att installera den. Såhär ska det se ut sen då

Närbild av en 8.8 primärkedja i en Saab-motor, under installation. Kedjan och kugghjul synliga, omgivna av metallkomponenter och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Köpt en 8.8 primär till Saaben, ska bli intressant (jobbigt) att installera den. Såhär ska det se ut sen då

[bild]
Vadå ?? En annan utväxling ??
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jepp, Saab hade som mest 8ans primär, jag har 7ans på min. 8.8 primären är en eftermarknadsdesign av Jörgen Eriksson.

Originalration på min bil torde vara 37,22 km/h per 1000RPM och den nya borde bli 44,30 km/h per 1000 RPM. Plus en mycket tajtare kedja, kedjespännaren är modifierad nya kedjor i kittet.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Byter främre rör på en Atos, det jag trodde var en ljuddämpare är en katalysator, sonden sitter vid motorn.
Byte av främre rör på en Atos. Det gamla rostiga röret och den nya katalysatorn ligger på en betonggolv. Verktyg och en oljedunk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dålig gänga i grenröret.
Stoppade i en 1,5 mm ståltråd och drog i skruven med maskin, då drog den fint 🙂
IMG_20240802_153423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Får ståplattor på däcken när min bil stått några dagar, bilen studsar fram några km, i början kan man t.o.m höra det om man hissar ner rutan.
Har 3 kilo i runt om, tycker det borde räcka, 265/30 235/35-19"
Däck från Kina fram som heter Nordex !! och Indonesien bak, tror de heter Akilles eller nått liknande.
Har väl Kina sulor på pickupen också men inte märkt nåt sådant fast den stått ett tag.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har väl Kina sulor på pickupen också men inte märkt nåt sådant fast den stått ett tag.
Det finns bra o dåliga däck från Kina
 
j.f.s
Närbild på ventilsäten som slipas i toppen på en motor, specifikt en a-traktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipar in ventiler i toppen till grabbens a-traktor.

Tråkigt tråkigt
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Får ståplattor på däcken när min bil stått några dagar, bilen studsar fram några km, i början kan man t.o.m höra det om man hissar ner rutan.
Har 3 kilo i runt om, tycker det borde räcka, 265/30 235/35-19"
Däck från Kina fram som heter Nordex !! och Indonesien bak, tror de heter Akilles eller nått liknande.
Min sommarbil står hela vintern. Den har aldrig fått ståplattor. Den bilen har Michelin. Jag har aldrig sett ståplattor med något däck av kända kvalitétsfabrikat. Inte lönt att köpa annat än bra däck är min åsikt.
 
  • Gilla
reez och 5 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
[bild]
Slipar in ventiler i toppen till grabbens a-traktor.

Tråkigt tråkigt
Ser ut att behöva en planslipning också. Volvo?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.