Allt går, ser ut som att du först behöver göra något åt fuktproblematiken i källaren (Ser för fuktigt ut även om du inte ska värma upp).
Dock så är det inte bara att ställa in en elradiator och vara nöjd, det här kräver att golvet isoleras och åtgärdas, väggarna isoleras och åtgärdas.
Taket ser också ut att behöva åtgärdas.

så i praktiken går det att värma upp men det kommer inte vara gratis att göra det.
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Allt går, ser ut som att du först behöver göra något åt fuktproblematiken i källaren (Ser för fuktigt ut även om du inte ska värma upp).
Dock så är det inte bara att ställa in en elradiator och vara nöjd, det här kräver att golvet isoleras och åtgärdas, väggarna isoleras och åtgärdas.
Taket ser också ut att behöva åtgärdas.

så i praktiken går det att värma upp men det kommer inte vara gratis att göra det.
tror du man kommer ifrån att dränera ner under grundens lägsta punkt? Hela källarens djup är i princip under jordnivå. Det skulle vara ett väldigt omfattande arbete och inte helt riskfritt tänker jag.
 
Visst är det möjligt.
Hur ofta och till vad ska du använda källaren? Att installera en vedkamin klarar du nog själv om det finns murstock och då kan du ju få billig värme av spill ved om du har tillgång till det.
Luft/ luftvärmepump är ju ett annat alternativ som med en måttlig investering torde värma utrymmet på ett rimligt ekonomiskt sätt.

Golv beror ju helt på hur mycket du är beredd att kosta på ekonomiskt och arbetsmässigt samt vad du ska göra i källaren.
Om verkstaden bara ska vara till hobby smide eller hemmasnickeri med enkla handverktyg tror jag det räcker att städa och jämna av ytan med väggrus eller bärlager 0/32, ev kan du lägga begagnade trädgårdsplattor.
 
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst är det möjligt.
Hur ofta och till vad ska du använda källaren? Att installera en vedkamin klarar du nog själv om det finns murstock och då kan du ju få billig värme av spill ved om du har tillgång till det.
Luft/ luftvärmepump är ju ett annat alternativ som med en måttlig investering torde värma utrymmet på ett rimligt ekonomiskt sätt.

Golv beror ju helt på hur mycket du är beredd att kosta på ekonomiskt och arbetsmässigt samt vad du ska göra i källaren.
Om verkstaden bara ska vara till hobby smide eller hemmasnickeri med enkla handverktyg tror jag det räcker att städa och jämna av ytan med väggrus eller bärlager 0/32, ev kan du lägga begagnade trädgårdsplattor.
Allt grundar väl sig i att något borde göras åt källaren. Fukten är väl inget jätteproblem, och verkar heller inte ha varit under de senaste 100 åren. Men jag skulle gärna ha ett uppvärmt utrymme för verktyg och maskiner, och då tänkte jag att man kunde slå två flugor i en smäll och placera det utrymmet i källaren.
Att spillvärmen även gagnar huset som ligger ovanför är ju bra tänker jag.

Vad jag skulle vilja undvika är ett omfattande dräneringsarbete. Dels för att jag är osäker på om jag ror i land det själv och dels för att jag är orolig för sättningar/underminering.

Men en isolerad platta i källaren verkar som det kan ge problem? Att markfukt då trängs ut i grunden istället och vidare upp i syllen?

I källargolvet (jord) finns ett rör kopplat till en äldre men fungerande stenkista.

Det finns ett uttag för kamin och en ledig pipa i murstocken. Men jag kommer bara nyttja verkstan sporadiskt så nån typ av annan underhållsvärmw behöva oxå.

Budgeten är liten och jag vill göra jobbet själv.
 
Redigerat:
Ingen som har idéer? Isolerad platta eller oisolerad? Eller bara makadam om betongplattor?
 
Hur mkt höjd finns det att arbeta med?

Ett alt är att värma upp som det är och se om jordgolvet torkar ut på ytan eller om det fortsätter att vara fuktigt. Därifrån blir det kanske lite enklare att se vad som behövs eller kan fungera.

Vill man inte ha jordgolv ens under ett utvärderingsår så kan man lägga perforerad markduk (plast/glasfiber) sådan som används i plantskolor att gå på mellan raderna av växter.

Utöver uppvärmning så kanske en avfuktare kan vara behövlig, beroende på hur fuktig källaren är.
Om det är fuktigt så att avfuktaren behöver gå mkt så kanske dess spillvärme räcker för att hålla en bastemp. Om hela källaren ligger under jord så bör den definitivt vara frostfri.

Det går också enkelt att sätta in en elradiator tillsammans med en liten flyttbar elmätare för vanliga eluttag. Komplettera med en fukt- och tempmätare så går det fint att logga uppvärmningsbehov (önskad temp) vs elförbrukning. Då går det att trenda data och skatta vad fulluppvärmning skulle kosta.
Det är en billig startkostnad och efter den kommande vintern så hhar du en god bild av värmebehov (kWh) och driftskostnad. Därifrån går det lätt att beräkna huruvida t ex en LLVP är lönsam.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Bort med allt löst skit, även i taket. Rengör även väggarna Ovanför det röra röret skulle jag planera för ett genomgående bord h=75 som arbetsplatta, så att vvb förblir tillgängligt. PÅ väggen över plattan: vitmålad verktygsförvaring. Golvet: gräv bort jord och bös, jämnas med 0/8, packas, på med 8 - 10 cm armerad betong.
Vita takskivor, helst fuktbeständig gips.
Ett gäng LED-armaturer, det blir kanonfint.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Tack för input! Har läst era svar och ska tänka, återkommer.
 
Försök att hålla nere fukten, vi hade enkel källare under huset, allt som inte var galvat eller rostfritt rostade därnere....
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Hur mkt höjd finns det att arbeta med?

Ett alt är att värma upp som det är och se om jordgolvet torkar ut på ytan eller om det fortsätter att vara fuktigt. Därifrån blir det kanske lite enklare att se vad som behövs eller kan fungera.

Vill man inte ha jordgolv ens under ett utvärderingsår så kan man lägga perforerad markduk (plast/glasfiber) sådan som används i plantskolor att gå på mellan raderna av växter.

Utöver uppvärmning så kanske en avfuktare kan vara behövlig, beroende på hur fuktig källaren är.
Om det är fuktigt så att avfuktaren behöver gå mkt så kanske dess spillvärme räcker för att hålla en bastemp. Om hela källaren ligger under jord så bör den definitivt vara frostfri.

Det går också enkelt att sätta in en elradiator tillsammans med en liten flyttbar elmätare för vanliga eluttag. Komplettera med en fukt- och tempmätare så går det fint att logga uppvärmningsbehov (önskad temp) vs elförbrukning. Då går det att trenda data och skatta vad fulluppvärmning skulle kosta.
Det är en billig startkostnad och efter den kommande vintern så hhar du en god bild av värmebehov (kWh) och driftskostnad. Därifrån går det lätt att beräkna huruvida t ex en LLVP är lönsam.
Idag är det ca 180. Skulle behöva komma upp i 190 cm i alla fall.
Tack för dina förslag. Jag bör alltså utvärdera om det är lämpligt med en isolerad platta eller om det är bättre med annat alternativ?
 
A annsofian skrev:
Försök att hålla nere fukten, vi hade enkel källare under huset, allt som inte var galvat eller rostfritt rostade därnere....
Det beror väl helt på förutsättningar. I min nuvarande källare står vattnet 30 cm under plattan men inne är det kruttorrt. Finns en dränkpump ungefär i mitten under källaren på 70 m2. Ingen rost på blanka delar. Böcker och kläder håller sig torra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kreacon skrev:
Idag är det ca 180. Skulle behöva komma upp i 190 cm i alla fall.
Tack för dina förslag. Jag bör alltså utvärdera om det är lämpligt med en isolerad platta eller om det är bättre med annat alternativ?
Ja.
Isolerad platta är ju det dyraste och jobbigaste alternativet.

Allt beror på. Framförallt hur du tänker använda källarutrymmet. T ex för förvaring räcker en avfuktare.

Isolering av golvet är onödigt om inte källaren konstant ska vara uppvärmd till 20C, och kanske inte ens nödvändigt ens med konstant fulluppvärmning. Marktemp i källaren ligger förmodligen runt +10C, iaf i Skåne. Kanske några grader kallare i norra Norrland. Om inte källaren är väldigt stor, eller ett användningskrav är att kunna gå barfota, så lär ett drygt jobb med isolering, (och ev tillhörande omdränering för att kunna hålla ett kapillärbrytande skikt torrt under isoleringen), inte löna sig.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Tänker att i en verkstad behöver det inte vara 22 grader utan det räcker ifall det är tempererat (säg 17) och eftersom det är under jord kommer inte kylan åt så bra. Vill du komma billigt/enkelt undan och inte störa naturstens väggarna så kan man ju tänka sig att man sänker golvet i mitten och sen bygger arbetsbänkar med korta ben runt om. Dränering till pumpgrop i mitten
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja.
Isolerad platta är ju det dyraste och jobbigaste alternativet.

Allt beror på. Framförallt hur du tänker använda källarutrymmet. T ex för förvaring räcker en avfuktare.

Isolering av golvet är onödigt om inte källaren konstant ska vara uppvärmd till 20C, och kanske inte ens nödvändigt ens med konstant fulluppvärmning. Marktemp i källaren ligger förmodligen runt +10C, iaf i Skåne. Kanske några grader kallare i norra Norrland. Om inte källaren är väldigt stor, eller ett användningskrav är att kunna gå barfota, så lär ett drygt jobb med isolering, (och ev tillhörande omdränering för att kunna hålla ett kapillärbrytande skikt torrt under isoleringen), inte löna sig.
Tack för ditt utförliga svar och resonemang som annan nämnde här nedanför så räcker 17 grader gott till det jag kommer använda den till. Så om vi skippar idén med isolerad platta, vad är det bästa alternativet för golv? Helst lättstädat och utan att ge eventuella problem med fukt? Funkar det med en oisolerad platta? Vilka andra alternativ finns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.