Min fundering är att om det går att omvandla tre fas till två?
Om så hur gör man? Den vita dosan är en pensionärsdosa
Nya hällen är nämligen bara två fas medans gamla spisen har jag klurat ut borde vara tre, se bild
 
  • Öppen eldosainstallation som visar anslutna kablar och vissa interna komponenter för elektrisk omvandling från trefas till tvåfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kopplingsbox med fem kopplingsklämmor som används för att ansluta en elektrisk spis, med en schematisk ritning och varningstecken ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lossan
  • Laddar…
I Perilex uttaget kan du ansluta 1 och 2 och 3 fas, det är antalet trådar i ledningen från uttaget till spisen som avgör.
Det behövs alltså inte någon "omvandling" utan bara en i stickproppen och spisen rätt inkopplad spisledning.
Ps
Jag förutsätter att du har 3 faser, nolla och jord i matningen fram till dosan.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Du bör prata med någon lokal förmåga. Men givetvis är det inga problem.
Det är nu kopplat med en fas och en nolla.
Den vänstra sladden är hopkopplad till höger o vänster med underliggande U i koppar.
Har du 2 eller 3 faser har kabeln 4 eller 5 sladdar.
Man tar bort U byglarna och går in med fas sladd i stället.
Detta är lite kort berättat. Men snälla du. Låt någon med kunskap göra detta.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Elofsson och 5 till
  • Laddar…
Det är bara att använda två faser istället för tre.

Det vi alltid brukar råda till i "spisfrågor", är att kontrollera att Neutral (nollan) finns dragen.

I ditt fall bör det vara den blåa (men lita aldrig på färg). Den finns i kabeln kan vi se. Men som en extra försiktighetsåtgärd bör man mäta eller kontrollera på annat sätt att den verkligen är inkopplad hela vägen från elcentralen.

Att mäta är enkelt, du behöver en "multimeter", kostar 100 - 200 kr. Välj en som kan mäta upp till 400V växelspänning (V AC). Deallara billigaste klarar bara 250V, räcker iofs för just denna mätning.

Bakgrunden är att äldre spisar använde bara de tre fastrådarna (svart, vit/grå och brun i ditt fall). Du har 400V mellan två fastrådar. Men du har 230V mellan en fastråd och neutral. Eftersom din bef. spis inte har någon neutral ansluten så kan vi inte säkert veta att den verkligen är ansluten hela vägen från dosan på din bild och till elcentralen, det är rätt osannolikt att den inte är ansluten, men inte garanterat.

Problemet om du anslute en modern häll/spis nu, är att den behöver neutral för att fungera (gäller mer än 90% av alla moderna). Saknas neutral så blir elektroniken i hällen förstörd direkt. Det finns rätt många trådar här som förklarar varför det blir så.

Men som sagt med väldigt stor sannolikhet finns neutral korrekt i det här fallet. Men att mäta är att veta, och det är varken svårt eller dyrt.

Känner du dig osäker på hur du mäter, så kan du får detaljerade instruktioner här på forumet, är du osäker så mät INTE utan instruktioner.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
tommib
J Jonas928 skrev:
Hej.
Du bör prata med någon lokal förmåga. Men givetvis är det inga problem.
Det är nu kopplat med en fas och en nolla.
Den vänstra sladden är hopkopplad till höger o vänster med underliggande U i koppar.
Har du 2 eller 3 faser har kabeln 4 eller 5 sladdar.
Man tar bort U byglarna och går in med fas sladd i stället.
Detta är lite kort berättat. Men snälla du. Låt någon med kunskap göra detta.
Vad pratar du om? Det är kopplat trefas utan nolla på den spisen som vi ser på bild. Perilexuttaget ser fullkopplat ut men man bör verifiera med mätning.

H hempularen skrev:
Att mäta är enkelt, du behöver en "multimeter", kostar 100 - 200 kr. Välj en som kan mäta upp till 400V växelspänning (V AC). Deallara billigaste klarar bara 250V, räcker iofs för just denna mätning.
Jag skulle starkt avråda från en multimeter utan istället rekommendera en spänningsprovare. Biltema har en rimlig sådan för 299 kr. Det är en produkt som alla borde ha hemma, eller åtminstone tillgång till. Problemet med en multimeter är att det är lite för lätt att göra fel. Jag tycker inte heller att 250 V räcker för denna mätning eftersom man gärna vill verifiera 400 V mellan faserna också.

TS, du kan överväga att ta bort "pensionärsdosan", vilket jag antar är en spistimer. Den är mest ivägen för ickeglömska. Det är olagligt men enkelt att göra själv. Tar du in en elektriker för jobbet så fixar hen alla kontroller också och ansluter din nya häll.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som Perilexuttaget är felkopplat!? Som att nollan sitter nere till höger istället för uppe till vänster som det ska. Skulle behövas fler detaljbilder. Man skulle också vilja mäta upp den anslutningssladd med Perilex-stickpropp som används. Misstänker att är det gjort av hemmafixare och på grund av anslutningskabeln som nollan sitter fel för att få ut 3~ utan nolla till spisen. Dags att göra om och göra rätt med helt ny Perilex-sladd med femledare.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Vad pratar du om? Det är kopplat trefas utan nolla på den spisen som vi ser på bild. Perilexuttaget ser fullkopplat ut men man bör verifiera med mätning.


Jag skulle starkt avråda från en multimeter utan istället rekommendera en spänningsprovare. Biltema har en rimlig sådan för 299 kr. Det är en produkt som alla borde ha hemma, eller åtminstone tillgång till. Problemet med en multimeter är att det är lite för lätt att göra fel. Jag tycker inte heller att 250 V räcker för denna mätning eftersom man gärna vill verifiera 400 V mellan faserna också.

TS, du kan överväga att ta bort "pensionärsdosan", vilket jag antar är en spistimer. Den är mest ivägen för ickeglömska. Det är olagligt men enkelt att göra själv. Tar du in en elektriker för jobbet så fixar hen alla kontroller också och ansluter din nya häll.
Hej ,
Du har rätt. Jag hade inte glasögonen på mej, så jag såg inte rätt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag tycker det ser ut som Perilexuttaget är felkopplat!? Som att nollan sitter nere till höger istället för uppe till vänster som det ska. Skulle behövas fler detaljbilder. Man skulle också vilja mäta upp den anslutningssladd med Perilex-stickpropp som används. Misstänker att är det gjort av hemmafixare och på grund av anslutningskabeln som nollan sitter fel för att få ut 3~ utan nolla till spisen. Dags att göra om och göra rätt med helt ny Perilex-sladd med femledare.
Nej, Perilexuttaget är rätt kopplat, däremot sitter det upp å ner
Ett närbildsfoto av ett korrekt kopplat Perilexuttag som är monterat upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DTanner och 5 till
  • Laddar…
tommib
Precis, uttaget sitter upp och ner mot hur inkopplingsanvisningen brukar se ut. Perilexkabeln till spisen är en helt vanlig fyrledare där blå används som fasledare, precis som det brukar vara på spisar för 400 V 3~. Jag tror inte att det är någon hempulare som varit i farten här. Det är det sällan om det rör en spistimer eftersom de vanligen installeras som en del i bostadsanpassning och det görs inte av glada amatörer.

Installationen ser helt normal ut. Frågan är om spistimern sitter fast ansluten eller om den i sin tur har en perilexpropp som är ansluten till väggen. I det fallet vet vi inget säkert om nollan men kan gissa eftersom spistimern sannolikt vill ha 230 V till elektroniken och det ser ut att vara kopplat just så. Om spistimern sitter med perilexkontakt är det busenkelt att koppla in den nya hällen. Sätt dit ett perilexsladdställ med fem ledare eftersom det befintliga sladdstället inte har något anslutet till nollstiftet. Det kanske inte ens har ett nollstift. Anslut sedan två av de tre faserna till hällen och isolera den tredje.

TS, om du lägger upp bilder på hällen och hur spistimern är ansluten till väggen får du hjälp. Du kanske inte ens behöver elektriker till detta.
 
  • Gilla
behöverrenovera och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Precis, uttaget sitter upp och ner mot hur inkopplingsanvisningen brukar se ut. Perilexkabeln till spisen är en helt vanlig fyrledare där blå används som fasledare, precis som det brukar vara på spisar för 400 V 3~. Jag tror inte att det är någon hempulare som varit i farten här. Det är det sällan om det rör en spistimer eftersom de vanligen installeras som en del i bostadsanpassning och det görs inte av glada amatörer.

Installationen ser helt normal ut. Frågan är om spistimern sitter fast ansluten eller om den i sin tur har en perilexpropp som är ansluten till väggen. I det fallet vet vi inget säkert om nollan men kan gissa eftersom spistimern sannolikt vill ha 230 V till elektroniken och det ser ut att vara kopplat just så. Om spistimern sitter med perilexkontakt är det busenkelt att koppla in den nya hällen. Sätt dit ett perilexsladdställ med fem ledare eftersom det befintliga sladdstället inte har något anslutet till nollstiftet. Det kanske inte ens har ett nollstift. Anslut sedan två av de tre faserna till hällen och isolera den tredje.

TS, om du lägger upp bilder på hällen och hur spistimern är ansluten till väggen får du hjälp. Du kanske inte ens behöver elektriker till detta.
Hällen ser ut som nedan, jag tar förgivet att timern är 230 eftersom det är en tunn sladd dit.
 
  • Närbild på baksidan av en häll med anslutningsinstruktioner och en liten svart fläkt. Instruktionsetikett visar elkonfigurationer och varningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en elektrisk spishäll med exponerade ledningar i blått, brunt och grönt/gult, anslutna till skruvterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den tunna kabeln är bara signalkabel så ingen starkström i den. Har du kvar den vita plastkåpan till Perilexuttaget? Det ser ut som man skulle kunna råka vrida Perilexstickproppen åt fel håll om inte kåpan sitter på plats(?)

Anslutningskabeln till apparatdosan ser svartbränd ut precis vid ingången(?) Tycker det borde undersökas närmare. Har kabeln blivit hård knäckt just där??
 
J Josth skrev:
Anslutningskabeln till apparatdosan ser svartbränd ut precis vid ingången(?) Tycker det borde undersökas närmare. Har kabeln blivit hård knäckt just där??
Menar du följande,
Närbild av en grå förskruvning med misstänkt färgförändring på grund av gummitätning, diskuterad i ett forum om byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är det högst troligt att det är gummitätningen i förskruvningen som har färgat av sig.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
J Jenny Krantz skrev:
Hällen ser ut som nedan, jag tar förgivet att timern är 230 eftersom det är en tunn sladd dit.
Vilken anslutningskabeln använder du?
Är blå tråd ansluten till nollstiftet i Perilexkontakten?

Det följer med byglar för att bygla nollan i hällen, bygeln finns nere till höger (guld-/mässingfärgat).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Menar du följande,
[bild]
Då är det högst troligt att det är gummitätningen i förskruvningen som har färgat av sig.
Aha, att färg från gummit som har satt sig i själva kabelhöljet. Har aldrig tänkt på det tidigare vad jag kan komma ihåg. Tyckte färgen såg för mörk ut där för att det skulle vara helt bra.
 
Har du återanvänt kabeln från gamla spisen måste du koppla om blå från fas till nolla i stickproppsänden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.