Q qvirre skrev:
Du kan få upp badjupet ganska rejält med en så kallad high line skimmer för att kompensera lite. Jag har ca 6 cm från toppen till vattnet. Normalt är det nog 15-20 ner.
Jag diskuterade faktiskt den lösningen med Tjällden som menade att det kan skapa lite problem i ett mindre bad. Tex om 6-7 personer sitter i poolen så påverkar det ju vattennivån rätt mycket jämfört med en större pool. Men jag har inte släppt tanken helt då det dessutom är bra mycket snyggare med högre vattenlinje.
 
Med tanke på hur många gånger du nämner Tjällden i den här tråden, är du sponsrad av dem på något sätt ?
 
  • Gilla
pelkon och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Med tanke på hur många gånger du nämner Tjällden i den här tråden, är du sponsrad av dem på något sätt ?
Haha. Nej men det hade varit najs. Anledningen till att jag nämner dem är väl att jag får frågor om mitt val och det är deras lösning jag valt.
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Grävmaskin bredvid stor utgrävd grop på tomt, omgiven av stenar och grus. Verktyg och byggmaterial ligger utspridda i förgrunden. Röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdiggrävt äntligen. Det blir en chockerande stor grop trots liten pool och jag kommer behöva ge mig ut på ganska vågade turer med grävaren på tomten för att gömma alla massor.
Imorgon blir det på med bärlager, sedan makadam, och formning för platta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kul projekt och läsning. Har samma syn på spabad och oväsendet från bubblorna. Och erfarenheten av att vara tyngdlös i vatten gör gällande att dessa formade skålar för arslet mer stör än skänker bekvämlighet, i synnerhet när hjärterum skall utmana stjärterum.

Vi kommer ta steget längre ändå och bygga en 40-45cm djup balja inomhus i vår källar-relax. Den kommer ha 1,6x2,6m invändigt mått och 50cm hög sarg. Dylika grunda varma "pooler" finns på många spa och jag tycker de är kanon kombinerat med några nackstöd, och de äter inte upp så stor upplevd volym av ett rum heller.

Vi kommer i detta fallet ha ett isolerat lock med integrerad belysning som kan firas ner från tak.Tätningslist emot sargen för att hindra avdunstning till max och behålla både värme och fukt i baljan. Just nu är klurigaste utmaningen vad jag skall bygga locket av. Man skulle kunna bygga en form och tillverka ett i gelcoat/glasfiber, men då blir locket nästan ett större arbete än baljan. Vi kommer täta baljan med Weber Superflex D2 och sedan keramik eller möjligen natursten.

Som ett råd till dig skulle jag överväga någon slags lösning likt hur lyftgångjärn funkar på en skjutdörr, så att du kan få ditt skjutbara lock att kliva ner i ett läge som komprimerar en tätningslist hela vägen runt. Det kanske rent av räcker med att ha en räls/bana där hjulen rullar, som har en liten nedsänkning i "hemmaläget". Det kombinerat med en helt tät/plastad yta under locket gör att kondensen inte letar sig ut till skruvar och beslag.

Det är en vetenskap med klor och de klorider som bildas när klor-vatten dunstar. De ansamlas och ansamlas och blir bara mer och mer aggressiva tills de sätter igång rost-processer även på syrafast. Detta syns tydligt i vattenlinjen på stegar och annat i offentliga bad.

Förhållandevis lätt att förebygga genom avtorkning med sötvatten, och det finns oxå vissa "åter-passivering"-produkter man kan använda. Men dessa kommer inte åt skruvar och skenor och annat som kommer finnas i den omedelbara miljön. Här finns det skäl att satsa på avtätning, samt spola/torka av alla exponerade metall-delar regelbundet. Allt sämre än syrafast rostfritt (A4, 316, 1.4404 är beteckningar) går bort i en sådan här miljö. Annars FÅR du problem.

Kommer följa med behållning, särskilt intresserad att läsa om erfarenheterna beträffande alternativ till klor-lösningar.

Ser att vi har samma grävmaskins-modell oxå. :)

Kör hårt!
 
Redigerat:
D David_Berglund skrev:
Kul projekt och läsning. Har samma syn på spabad och oväsendet från bubblorna. Och erfarenheten av att vara tyngdlös i vatten gör gällande att dessa formade skålar för arslet mer stör än skänker bekvämlighet, i synnerhet när hjärterum skall utmana stjärterum.

Vi kommer ta steget längre ändå och bygga en 40-45cm djup balja inomhus i vår källar-relax. Den kommer ha 1,6x2,6m invändigt mått och 50cm hög sarg. Dylika grunda varma "pooler" finns på många spa och jag tycker de är kanon kombinerat med några nackstöd, och de äter inte upp så stor upplevd volym av ett rum heller.

Vi kommer i detta fallet ha ett isolerat lock med integrerad belysning som kan firas ner från tak.Tätningslist emot sargen för att hindra avdunstning till max och behålla både värme och fukt i baljan. Just nu är klurigaste utmaningen vad jag skall bygga locket av. Man skulle kunna bygga en form och tillverka ett i gelcoat/glasfiber, men då blir locket nästan ett större arbete än baljan. Vi kommer täta baljan med Weber Superflex D2 och sedan keramik eller möjligen natursten.

Som ett råd till dig skulle jag överväga någon slags lösning likt hur lyftgångjärn funkar på en skjutdörr, så att du kan få ditt skjutbara lock att kliva ner i ett läge som komprimerar en tätningslist hela vägen runt. Det kanske rent av räcker med att ha en räls/bana där hjulen rullar, som har en liten nedsänkning i "hemmaläget". Det kombinerat med en helt tät/plastad yta under locket gör att kondensen inte letar sig ut till skruvar och beslag.

Det är en vetenskap med klor och de klorider som bildas när klor-vatten dunstar. De ansamlas och ansamlas och blir bara mer och mer aggressiva tills de sätter igång rost-processer även på syrafast. Detta syns tydligt i vattenlinjen på stegar och annat i offentliga bad.

Förhållandevis lätt att förebygga genom avtorkning med sötvatten, och det finns oxå vissa "åter-passivering"-produkter man kan använda. Men dessa kommer inte åt skruvar och skenor och annat som kommer finnas i den omedelbara miljön. Här finns det skäl att satsa på avtätning, samt spola/torka av alla exponerade metall-delar regelbundet. Allt sämre än syrafast rostfritt (A4, 316, 1.4404 är beteckningar) går bort i en sådan här miljö. Annars FÅR du problem.

Kommer följa med behållning, särskilt intresserad att läsa om erfarenheterna beträffande alternativ till klor-lösningar.

Ser att vi har samma grävmaskins-modell oxå. :)

Kör hårt!
Vad roligt med liksinnade. Både gällande spa och grävmaskinsmodell :)

Den typen av vad du nämner har jag upplevt på Yasuragi. Mycket behaglig upplevelse.

Tätning av locket kommer absolut att bli en utmaning. Som du säger så vill man helst ha en komprimering av något slag som sluter tätt. Liknande den gummilist längst ner på taksjutportar. Är bara på formsättning av grunden nu, så det blir en lösning att titta på längre fram. Planen just nu är en grindmotor men den bygger på ett kugghjul och en längsgående räls, vilket jag tror skapar problem om man vill att taket går ner i en fördjupning på skenan.

Jag vill absolut ha rostfria detaljer i spabadet. Kan det skapa problem längre fram tror du? Plast är ju avsevärt billigare och kanske mer underhållsfritt?

Glad att du följer projektet, hoppas vi kan ha glädje av varandras kunskaper både när det gäller pool och ev. grävmaskinshaverier ;)
 
Tål att klura lite på det där med kuggstång. En tanke som direkt kommer till mig är att ha kuggstången på den rörliga delen och motorn monterad på den fasta altan-delen, på en liten rörlig vagga. På så vis tillåts motorn följa med i en mindre höjdförändring när locket med stången hoppar i sitt läge. På vaggan sätter man ett mothållshjul, kanske ett skateboardhjul eller liknande, som säkerställer rätt ingrepp i kuggarna utan att man behöver ha en fast montering på motorn. Hoppas det blev begripligt, men bara en spontan idé som dök upp för att lösa just det probelmet.

Sen får jag erkänna att jag nog övervägt om det lite lyxiga med en motordriven lucka verkligen motiverar merjobbet jämfört med att faktiskt bara skjuta den från ände till ände manuellt. Det går sannolikt fortare, garanterat driftssäkert och underhållsfritt. Men förstås inte lika stor wow-faktor som att trycka på en knapp när det börjar bli bad-dax. :)

Ang. rostfritt så avråde Pahlens och liknande helt från det ihop med salt, men detta har avhandlats tidigare i tråden. När det gäller "bara" klorerat så är det ju vanligt förekommande med både skimmers och belysning och stegar i syrafast, så det vore väl fel av mig att säga att det inte funkar. Men det kräver lite förståelse och underhåll om det skall hålla finish.

Fördelen är att det börjar med att det ser ut som avlagringar, och tar man sig an det direkt genom att putsa och polera lite så blir det sällan värre på öppna ytor. Det är när man låter det vara som det blir värre och värre, och förstås i sådana utrymmen där man inte varken kan se eller komma åt. Värsta är i smala glipor och spalter där man kan få så kallad spaltkorrosion som man kan läsa på om, om man vill nörda ner sig. Har själv gjort lite experiment och förstörande provning på detta, och kan bli väldigt aggressiva angrepp.

Plast eller komposit är ju på det viset väldigt smidigt, men ser kanske inte lika exklusivt ut.
 
D David_Berglund skrev:
Tål att klura lite på det där med kuggstång. En tanke som direkt kommer till mig är att ha kuggstången på den rörliga delen och motorn monterad på den fasta altan-delen, på en liten rörlig vagga. På så vis tillåts motorn följa med i en mindre höjdförändring när locket med stången hoppar i sitt läge. På vaggan sätter man ett mothållshjul, kanske ett skateboardhjul eller liknande, som säkerställer rätt ingrepp i kuggarna utan att man behöver ha en fast montering på motorn. Hoppas det blev begripligt, men bara en spontan idé som dök upp för att lösa just det probelmet.

Sen får jag erkänna att jag nog övervägt om det lite lyxiga med en motordriven lucka verkligen motiverar merjobbet jämfört med att faktiskt bara skjuta den från ände till ände manuellt. Det går sannolikt fortare, garanterat driftssäkert och underhållsfritt. Men förstås inte lika stor wow-faktor som att trycka på en knapp när det börjar bli bad-dax. :)

Ang. rostfritt så avråde Pahlens och liknande helt från det ihop med salt, men detta har avhandlats tidigare i tråden. När det gäller "bara" klorerat så är det ju vanligt förekommande med både skimmers och belysning och stegar i syrafast, så det vore väl fel av mig att säga att det inte funkar. Men det kräver lite förståelse och underhåll om det skall hålla finish.

Fördelen är att det börjar med att det ser ut som avlagringar, och tar man sig an det direkt genom att putsa och polera lite så blir det sällan värre på öppna ytor. Det är när man låter det vara som det blir värre och värre, och förstås i sådana utrymmen där man inte varken kan se eller komma åt. Värsta är i smala glipor och spalter där man kan få så kallad spaltkorrosion som man kan läsa på om, om man vill nörda ner sig. Har själv gjort lite experiment och förstörande provning på detta, och kan bli väldigt aggressiva angrepp.

Plast eller komposit är ju på det viset väldigt smidigt, men ser kanske inte lika exklusivt ut.
Jag vet inte vad som kom först, idén om ett skjutbart, motoriserat pooltak eller idén om pool så motordriften släpper jag inte :)
Det är också ganska kul att fundera ut lösningar så varför inte krångla till det när man kan? :)

Gillar idén med motor på en vagga. Kanske kan sätta motorn på motorkuddar av något slag. Det bör räcka med en ganska liten nedsänkning för att skapa kompression.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Jag håller med i alla punkter. 😅
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Armeringsnät som är najat över cellplast, med en form byggd av trä i en schaktgrop. I bakgrunden syns en dräneringsbrunn och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetet går lite sakta i ett försök att både vara byggare och vara med familjen, men nu sitter jag i gropen och najar armering.

Det var mycket sten och sand i schaktet, så jag fyllde upp med 10-15 cm bärlager, sedan duk och 15 cm makadam.
Jag och svärfar resonerade kring behovet av ordentlig dränering med brunn osv men hellre lägga in en brunn nu än att försöka göra det senare om det visar sig nödvändigt.

På makadamen ligger 100 mm cellplast. Plattan behöver vara minst 100 men här blir den 120 då jag hade 45x220 liggandes till formvirke. Kunde såklart ha kluvit den till 200 för att spara betong men det blir inte många extrasäckar och plattan blir ju faktiskt starkare.

Armeringsnät skall vara minst 6150 enligt ritning. Här blev det blandat med 8150 då jag hade några bitar över från garageplatser jag gjöt för några år sedan.
Har velat slänga dessa flera gånger men nu kom det till användning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Snyggt.

Det kanske är överkurs med kantbalk-armering i detta fallet eftersom väggarna inte är så tunga, men jag hade nog lagt en 10'a eller 12'a varvet runt i alla fall, kanske på 30-40mm distanser för att det skall hamna i en annan nivå än nätet (starkare), men inte så grunt så man får in fukt.

Men kanske är det inte ens värt arbetet att åka och köpa utan att det håller ändå.
 
D David_Berglund skrev:
Snyggt.

Det kanske är överkurs med kantbalk-armering i detta fallet eftersom väggarna inte är så tunga, men jag hade nog lagt en 10'a eller 12'a varvet runt i alla fall, kanske på 30-40mm distanser för att det skall hamna i en annan nivå än nätet (starkare), men inte så grunt så man får in fukt.

Men kanske är det inte ens värt arbetet att åka och köpa utan att det håller ändå.
Ja, jag leker med tanken. Tyngden kommer ju dock inte i väggarna på samma sätt som hus.
Har dock en del 10 mm liggandes så det kanske är lika bra.

Böjda armeringsjärn på grus vid täckta material under ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa 16 mm ska in också (500 mm i plattan och 1000 i vägg) så det kan nog bli lite trångt med kantbalk när jag tänker efter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fick läsa på lite om just dessa block och även om man "bara" gjuter pelare mellan botten och topp-balk så kommer ju cellplasten agera sandwich och du får en väldigt styv kantbalk uppåt istället. Och det är ju förstås så konstruktionen är tänkt.

Jag hade ändå lagt ett varv, eftersom jag oxå har bråte ligger och det hade tagit max 30min extra, men det är nog överkurs.

Smidigt när det inte går åt mer betong, utan att man kan gjuta väggarna själv. Kontrollerat och harmoniskt istället för hög-gjutning med betongbil och tidspress..
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Vad kostar väggarna till denna storlek?

Kommer du få midifera dem för ditt grunda djup eller gick de beställa med valfri höjd?
 
D David_Berglund skrev:
Fick läsa på lite om just dessa block och även om man "bara" gjuter pelare mellan botten och topp-balk så kommer ju cellplasten agera sandwich och du får en väldigt styv kantbalk uppåt istället. Och det är ju förstås så konstruktionen är tänkt.

Jag hade ändå lagt ett varv, eftersom jag oxå har bråte ligger och det hade tagit max 30min extra, men det är nog överkurs.

Smidigt när det inte går åt mer betong, utan att man kan gjuta väggarna själv. Kontrollerat och harmoniskt istället för hög-gjutning med betongbil och tidspress..
Precis. Det var en av anledningarna till att jag valde detta system. Där jag bygger poolen krävs det dessutom pumpbil för att komma åt och allt hade blivit dyrare.
Monterade första L-armeringen nu och det finns plats med kantband om man lägger den 6-7 cm från kanten så jag gör nog det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.