Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt? Slapp straff?
Ja han slapp straff
 
Claes Sörmland
A Alexander HB skrev:
Japp, jag håller med.

Lagstiftningen i sig nämner inga gränser, utan varje dom från högre instans slår ner en markering här och där. Ibland är den tyska modellen (som inte förlitar sig på praxis i någon större utsträckning) bättre.

Egentligen är det nog värre än så. Domstolarna har själva sagt, som del av domsluten, att varje fall måste/ska bedömas individuellt. Jag skulle därmed inte bli förvånad om de i framtiden nekar en altan lägre än 120 cm, samtidigt som de i andra fall godkänner över 180 cm.
Håller med men samtidigt så ska ju en människa kunna uppehålla sig under trädäcket för att det ska bli aktuellt att kalla byggnadsverket en byggnad eller byggnadsdel. Enklast är således att den som bygger ser till att det utrymmet aldrig finns där. Minska höjden genom att sänka trädäcket eller höj marken med massor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P P64bygg skrev:
Det finns faktiskt en dom även om jag inte hittar den just nu, där grannen fick rätt i domstol när han klippt ned grannens häck som var mer än 2 m hög.
Du tänker på fallet Oxelhäcken. Klassiker. Men den handlar inte om att någon myndighet förelade markägaren att klippa häcken utan att de nyinflyttade markägarna fick spel när granne klippte vad de upplevde som deras oxelhäck på deras mark enligt vad som var brukligt mellan grannarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur menar du att bygga ut en entre är likvärdigt med ett trädäck?
4,5 meter från tomtgräns måste grannens godkännande finnas.
 
  • Haha
  • Wow
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P P64bygg skrev:
Ja han slapp straff
Fast det är inte alls samma sak som att någon skulle ”beordrat” häckklippning om inte vandalen hunnit före.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K KristerLo skrev:
4,5 meter från tomtgräns måste grannens godkännande finnas.
Se #45. Trädäck kräver inget bygglov, alltså inget grannmedgivande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag orkar inte diskutera mer. Du har fel . Så enkelt är det. Du får inte bygga en altan enligt vad TS vill göra utan medgivande från grannen. Och tydligen vill grannen inte att hon bygger och då måste hon ha bygglov. PUNKT.
Helt rätt
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Fairlane
R Robomow skrev:
Helt rätt
Helt fel, vilket du kan se att även Ludde kommit fram till i inlägg #75, strax efter det inlägg du citerade.

Testa att läsa lite fler inlägg innan du svarar och testa att läsa domsluten ovan så klarnar det säkert
Du är inte den första och säkert inte den sista som kommer in och svarar utan att ha läst.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
säkert inte den sista
Jo…nu är det väl ändå slut på dem, va?
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo…nu är det väl ändå slut på dem, va?
Du frestar mig…
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med men samtidigt så ska ju en människa kunna uppehålla sig under trädäcket för att det ska bli aktuellt att kalla byggnadsverket en byggnad eller byggnadsdel. Enklast är således att den som bygger ser till att det utrymmet aldrig finns där. Minska höjden genom att sänka trädäcket eller höj marken med massor.
Hmm, får mig att börja fundrera på lekstugor.
De brukar väl generellt räknas in som friggebod, men de har ju rätt ofta en begränsad våningshöjd. :)
Kan definitionen av byggnad hänga på vem som ska "bo" i det?
 
Claes Sörmland
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, får mig att börja fundrera på lekstugor.
De brukar väl generellt räknas in som friggebod, men de har ju rätt ofta en begränsad våningshöjd. :)
Kan definitionen av byggnad hänga på vem som ska "bo" i det?
Jag uppfattar det mer som att storlek spelar roll. Bygger man en lekstuga för barns storlek så ryms ej vuxna att vistas i den och det är per definition inte en byggnad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Beror på vilken (variant av) handläggare man stöter på... 😬

Nyhetsartikel från SVT Nyheter om att en hundkoja i Karlshamn kräver bygglov och anses vara ett svartbygge, beslutet har överklagats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alexander HB skrev:
Beror på vilken (variant av) handläggare man stöter på... 😬

[bild]
Det var ju 2011, strax efter PBL uppdaterades. Sådana lagändringar ger osäkerhet i tillämpningen och lockar fram ambitiösa och hungriga karriärteknokrater. Och inte sällan är de unga nyutbildade. Det verkar ju vara fallet här säger en googling, det är så att säga inte en mediaskygg person som drev detta ärende.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Beror på vilken (variant av) handläggare man stöter på... 😬

[bild]
Tidningsartikel med rubriken "Hundkojan får stå kvar" som rapporterar att en hundkoja i Karlshamn får stå kvar efter att ett bygglovstvist lösts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkade lösa sig för kojan.
Men undra var kommentaren "Går det att ta sig in i den, är det en byggnad – även om den är liten" kom ifrån om det var skärmtaket det handlade om.. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.