F Fjonken skrev:
Då ska du köra, i värsta fall får du lägga några timmar vid uppstart om dom skulle släppa. Det kan ju oxå hålla svinbra. Nu är det ett par år sedan jag gjorde en utomhuspool och materialet blir bara bättre och bättre.
Ja frostsprängning är väl det vanligaste om det inte har slarvat.
Jag gjorde min polares föräldrars pool, inne och ute för typ 7år sen. Den inne är som nu fortfarande. Den ute har jag kanske lagt 10-15h totalt på att laga. Inte hela världen men tråkig utgift då epoxi är dyrt som djävulen
Ja, jag har absolut inga vackra tankar om priset på epoxi :)

Min pool kommer ju att vara väldigt liten vilket ju också kommer att göra den förhållandevis enkel att tömma alternativt förhållandevis billig att hålla över fryspunkten om jag skulle vilja det (åtminstone jämfört med en stor pool)
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Ja, jag har absolut inga vackra tankar om priset på epoxi :)

Min pool kommer ju att vara väldigt liten vilket ju också kommer att göra den förhållandevis enkel att tömma alternativt förhållandevis billig att hålla över fryspunkten om jag skulle vilja det (åtminstone jämfört med en stor pool)
Jag har lim och fog till en 8x4, dock jättejätte grönt till salu 😎
 
F Fjonken skrev:
Jag har lim och fog till en 8x4, dock jättejätte grönt till salu 😎
Jättejättegrönt är nog inte vad jag tänkt mig ;)
Tänkte köpa allt via Tjällden dessutom för att få deras support genom processen. Tack ändå :)
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Jättejättegrönt är nog inte vad jag tänkt mig ;)
Tänkte köpa allt via Tjällden dessutom för att få deras support genom processen. Tack ändå :)
Hehe förstår det, det är av samma anledning jag har kvar skiten :)
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Jättejättegrönt är nog inte vad jag tänkt mig ;)
Tänkte köpa allt via Tjällden dessutom för att få deras support genom processen. Tack ändå :)
Kika på the kamp hotell spa i norrköping. Den poolen har samma gröna material :)
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Med en väl isolerad pool som tjällden så kostar det väldigt lite att hålla poolen frostfri vilket nog skulle rädda keramiken.

Satsa på varvtalstyrd cirk pump med litet motstånd (så grov och kort slang som möjligt) så är det inte mer än ca 30W för att cirkulera vattnet sakta. Vid de värsta kylan behövs lite tillskottsvärme också.

Jag håller en 4x8 frostfri för ca 300-400 kWh okt-apr och då har jag bara vanligt pooltak, ditt lock kommer isolera betydligt bättre.
 
  • Gilla
Freddan054 och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Med en väl isolerad pool som tjällden så kostar det väldigt lite att hålla poolen frostfri vilket nog skulle rädda keramiken.

Satsa på varvtalstyrd cirk pump med litet motstånd (så grov och kort slang som möjligt) så är det inte mer än ca 30W för att cirkulera vattnet sakta. Vid de värsta kylan behövs lite tillskottsvärme också.

Jag håller en 4x8 frostfri för ca 300-400 kWh okt-apr och då har jag bara vanligt pooltak, ditt lock kommer isolera betydligt bättre.
Mycket bra info, tack. Jag kommer dock att ha 15 meter till teknikrummet. Vet inte hur mycket det påverkar. Låter dock som att jag kan satsa på att hålla igång poolen. Kanske t.o.m. värma upp den då och då om man får badsug.
 
Q
F Fjonken skrev:
Riktigt ballt projekt! Keramik i pool, jag har gjort kanske 10 pooler under min karriär so Plattsättare, en i Sthlm och resten här i norrköping. Två som är inomhus. Dom inomhus har hållit hur bra som helst, sthlmspoolen lagar vi varannat var tredje år. Även de resterande här i norrköping. Plattor runt vattenlinjen släpper. Det kan ju ha och göra med hur ägarna sköter om poolen.
Har alltid kört med mapeis system. Allt monteras i epoxi Riktigt bra men vårat klimat rimmar inte riktigt med keramik utomhus. Visst kan man ha tur och det håller. Vi ska bygga pool och drömmen är ju såklart keramik men med erfarenhet så hoppar jag över det och kör en målad ist. Håller tummarna för ditt projekt :)
Intressant att det är ägarnas fel när den gemensamma nämnaren verkar vara hantverkaren?
Vår utomhuspool med mosaik håller… men den är byggd av en kille som endast pysslar med just det 😉
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Q Qwerty987654 skrev:
Intressant att det är ägarnas fel när den gemensamma nämnaren verkar vara hantverkaren?
Vår utomhuspool med mosaik håller… men den är byggd av en kille som endast pysslar med just det 😉
Grattis
 
Intressant tråd. Vad är syftet med en "stor" balja/ liten pool? Är det tänkta användningsområdet som ett spabad eller något annat? Kanske en kombination?
 
N nybyggarn3 skrev:
Intressant tråd. Vad är syftet med en "stor" balja/ liten pool? Är det tänkta användningsområdet som ett spabad eller något annat? Kanske en kombination?
Det är en hybridlösning egentligen.
Vi ville från början ha en normalstor pool men kom fram till att den skulle ta för stor plats och vår trädgård skulle bli en enda stor pool/trädäck. Samtidigt gillar jag personligen inte spabadsbaljorna och inte heller brummandet från sjuttielva utblås i ett vanligt spabad. Då snubblade jag över denna lösning och gick igång direkt. Vi kommer kunna bada och svalka oss på sommaren, chilla och ta en öl osv. Dottern som är tre kan plaska runt och ha kul även om vi kanske får köra simskolan på annan plats ;)
Lösningen är också sjukt bra isolerad jämfört med många andra lösningar vi sett vilket tilltalar mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Det är en hybridlösning egentligen.
Vi ville från början ha en normalstor pool men kom fram till att den skulle ta för stor plats och vår trädgård skulle bli en enda stor pool/trädäck. Samtidigt gillar jag personligen inte spabadsbaljorna och inte heller brummandet från sjuttielva utblås i ett vanligt spabad. Då snubblade jag över denna lösning och gick igång direkt. Vi kommer kunna bada och svalka oss på sommaren, chilla och ta en öl osv. Dottern som är tre kan plaska runt och ha kul även om vi kanske får köra simskolan på annan plats ;)
Lösningen är också sjukt bra isolerad jämfört med många andra lösningar vi sett vilket tilltalar mig.
Tack för svar. Går i liknande tankar själv och tycker att det är intressant att höra hur ni resonerar. Stämmer "målbilden" i anseende på bänkar? Alltså bänk på en lång och en kortsida? Hur tänker ni kring djupet? Hade det inte varit nice med några decimeter till?
 
Precis kommit in efter några timmars schaktande. Är mer än halvvägs men skulle kunna starta stenkrosseri.
Grävarn får slita hårt. Nu tar jag en öl och funderar över vart på tomten jag ska lägga all sten 😅 En gul grävmaskin står i ett schaktat område omgiven av jord och stenar, med en skog och en röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Går i liknande tankar själv och tycker att det är intressant att höra hur ni resonerar. Stämmer "målbilden" i anseende på bänkar? Alltså bänk på en lång och en kortsida? Hur tänker ni kring djupet? Hade det inte varit nice med några decimeter till?
Yes. En bänk på lång och kortsida. En del vill ha bänkar runt om och det kanske jag också hade valt om vi inte haft barn.

Jo, 1,20 hade varit optimalt djup tror jag. Men jag kompromissade. Efter en session i grävmaskinen på världens stenigaste tomt är jag dessutom rätt glad att slippa gräva djupare just nu 😆
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Du kan få upp badjupet ganska rejält med en så kallad high line skimmer för att kompensera lite. Jag har ca 6 cm från toppen till vattnet. Normalt är det nog 15-20 ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.