Hej
Vi byggde nytt hus 2019 och gjorde då en nyanslutning. Vi visste att vårt hus skulle dra endel, och bad om 25a. Sedan vi flyttade in har det gått proppar som rena vilda västern, ibland 3 på en vecka.

Hade ut en elektriker förra veckan och nämnde det i förbi farten, att vi ville ha hjälp att kanske flytta om lite i elskåpet. Jag visade honom vår gedigna samling brända proppar och han konstaterade då att vi bara hade 20a, att bottenplattan var 20a.

I 5 år har vi alltså haft ett smärre helv£te med proppar som går, gärna när det är kallt och absolut när du lagar mat. Därtill har vi betalat den högre summan för 25a. Ringde vår nätleverantör och de menar att de inte kommer korrigera detta, enligt dem är det vår elfirma som gjort fel. Elfirma finns fortfarande men verkar inte ha någon som sköter telefonen dagtid. Är det långsökt att tro att man kan bli kompenserad för den här missen elfirma gjort? Mellanskillnaden är ca 2000/ per år.
 
  • Gilla
helenaa5 och 1 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Hej
Vi byggde nytt hus 2019 och gjorde då en nyanslutning. Vi visste att vårt hus skulle dra endel, och bad om 25a. Sedan vi flyttade in har det gått proppar som rena vilda västern, ibland 3 på en vecka.

Hade ut en elektriker förra veckan och nämnde det i förbi farten, att vi ville ha hjälp att kanske flytta om lite i elskåpet. Jag visade honom vår gedigna samling brända proppar och han konstaterade då att vi bara hade 20a, att bottenplattan var 20a.

I 5 år har vi alltså haft ett smärre helv£te med proppar som går, gärna när det är kallt och absolut när du lagar mat. Därtill har vi betalat den högre summan för 25a. Ringde vår nätleverantör och de menar att de inte kommer korrigera detta, enligt dem är det vår elfirma som gjort fel. Elfirma finns fortfarande men verkar inte ha någon som sköter telefonen dagtid. Är det långsökt att tro att man kan bli kompenserad för den här missen elfirma gjort? Mellanskillnaden är ca 2000/ per år.
Nej det är inte rimligt att du bytt 20A säkringar i 5 år trots att du vetat att det skulle vara 25A och förvänta dig att få nån ersättning för det.
Du skulle reagerat 1:a gången det hände.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 60 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej det är inte rimligt att du bytt 20A säkringar i 5 år trots att du vetat att det skulle vara 25A och förvänta dig att få nån ersättning för det.
Du skulle reagerat 1:a gången det hände.
Haha, jo. Men jag är förstagångshusägare. Du anar inte hur många 25a säkringar vi köpt också för att konstatera att de inte passar. Jag är inte elektriker. Men jag har beställt ett jobb och trott att jag fått de jag bett om
 
  • Gilla
helenaa5
  • Laddar…
Fairlane
Men du måste ju stoppat in 20A säkringar under 5 års tid?
När ni köpte första omgången 25A säkringar och upptäckte att de inte passade så varför hörde ni inte av er till elfirma då? Varför vänta 5 år?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 28 till
  • Laddar…
Ja, för att jag helt enkelt inte fattade bättre. Jag visste inte vad en bottenplatta var tills den elektriker vi nu hade ute för att felsöka berättade det för mig. Jag tycker inte att det är så jäkla konstigt att man som kund inte förstår allt kring tekniken osv i hemmet. Därför skulle jag heller aldrig ge mig på att köpa mitt eget elmaterial eller liknande heller. Jag lämnar det åt de som vet (eller utger sig för att veta).
 
  • Gilla
  • Ledsen
helenaa5 och 6 till
  • Laddar…
Det är ingen ursäkt att man är "förstagångköpare", du har haft 5 år på dig att reda ut problemet, och du har ju hela tiden du bytt säkringar vetat att du inte fått de 25A du beställt ( eftersom 25A säkringar inte går i hålet i hållaren).

Det är helt och hållet ditt fel att du inte tagit tag i ursprungsproblemet direkt du upptäckt det.

Det blir helt enkelt läropengar.
 
  • Gilla
[SH] och 24 till
  • Laddar…
Till mitt försvar så ringde jag också elfirman första vintern när jag tyckte propparna gick väldigt ofta. Fick då en förklaring av arbetsledaren att de säkert berodde på utebelysning osv. Sen har vi liksom levt med att det är så i vårt hus. Vi köper proppar som andra köper frukostflingor typ, på rutin..
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
helenaa5 och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ingen ursäkt att man är "förstagångköpare", du har haft 5 år på dig att reda ut problemet, och du har ju hela tiden du bytt säkringar vetat att du inte fått de 25A du beställt ( eftersom 25A säkringar inte går i hålet i hållaren).

Det är helt och hållet ditt fel att du inte tagit tag i ursprungsproblemet direkt du upptäckt det.

Det blir helt enkelt läropengar.
Men jag har ju ändå inte fått de jag beställt? Och de har inte installerat det de själva ”färdiganmält” till nätägaren. Varför ska jag stå för läropengen när något annan gjort det ursprungliga felet?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
K
Direkt när 20A proppen inhandlades och stoppades i så var tillfället att reklamera. Ändå förvånande att man kan ha så pass mycket koll att man vet att man behöver 25A och inte 20, men sen ändå inte fatta när man står och byter hundratals 20A proppar.. 😂 Nu har du tyvärr försatt chansen att reklamera och accepterat installationen genom flera års användande med många uppenbara tillfällen att inse ”felaktigheten”.
 
  • Gilla
Jodenmarck och 21 till
  • Laddar…
Du har nog helt enkelt varit för otydlig i din kommunikation med elfirman.
Den du pratade med hade kanske ingen koll på att du hade 20A säkringar trots att du beställt 25A..
 
  • Gilla
Bananskalare och 2 till
  • Laddar…
A
Är det alltid samma säkring (fas) som går eller kan det vara vilken som helst av de tre?

Det skulle kanske gå att flytta över något till en annan fas så det blir bättre balans om du ska ta dit elektriker.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Men jag har ju ändå inte fått de jag beställt? Och de har inte installerat det de själva ”färdiganmält” till nätägaren. Varför ska jag stå för läropengen när något annan gjort det ursprungliga felet?
Det är sant, du kan begära att dom installerar det du beställt utan extra kostnad men nån extra ersättning förutom det... knappast..kanske lite som goodwill kompensation.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
Det är 90% alltid samma som går. Jo, nu ska vi ju ta dit en annan elektriker som får rätta till det här (justera upp till 25A). Så då löser det sig förhoppningsvis.

Ändå förvånad att så många resonerar kring att det är mitt ansvar att säkerställa att jag får det jag skriftligen beställt både i min nyanslutning och i avtalet med elfirman.

Mäter ni er golvyta inne också vid nyproduktion för att se att ytan stämmer på centimetern eller tänker ni att de går efter ritning?
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Det är 90% alltid samma som går. Jo, nu ska vi ju ta dit en annan elektriker som får rätta till det här (justera upp till 25A). Så då löser det sig förhoppningsvis.

Ändå förvånad att så många resonerar kring att det är mitt ansvar att säkerställa att jag får det jag skriftligen beställt både i min nyanslutning och i avtalet med elfirman.

Mäter ni er golvyta inne också vid nyproduktion för att se att ytan stämmer på centimetern eller tänker ni att de går efter ritning?
Yes. Det skulle jag gjort när min heltäckningsmatta på 125m2 inte fick plats utan 25m2 är kvar ute på gården.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dannis och 24 till
  • Laddar…
Fairlane
Ni har bytt flera 100 säkringar de 5 sista åren, 25 A har aldrig passat och 20 A har alltid passat. Någon slutsats borde ni väl ändå dragit under den tiden?

Sen verkar ni ha haft att göra med en usel elfirma om de tror att 20A säkringar går löpande pga utomhusbelysning. 20A räcker till 4600W. Jag vet ju iofs inte vad ni har för utomhusbelysning, men såvida vi inte lyser upp en fotbollsplan för allsvensk fotboll så bör belysning inte vara något problem.

Det som drar ström i normala bostäder är uppvärmning av bostad och varmvatten. Med ett hus från 2019 bör detta vara rätt lugnt. Jag klarar en villa på 180 kvm från 60-yalet, samt pool som håller 38 grader vintertid på 20A, med en stor del av huset eluppvärmt. En modern villa med bättre isolering och bättre uppvärmning borde inte skjuta 3 säkringar i veckan om ni inte har något annat som drar enormt med el.

Givetvis ska ni kunna lita på att ni får vad ni beställt, men samtidigt bör ni också uppfatta när något är väldigt fel. Det är lite som att beställa en bil och sen 5 år senare inse att man fått fel motor.
 
  • Gilla
maxmsm och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.