Jag har en 5x2,5 markkabel ner till min brygga ca 90 meter lång.

Nu ska jag använda en fritös på 3-faser till helgen, den är på 6kw så antagligen 2kw per fas. Utöver det kommer en ganska kraftig PA-anläggning var igång fast på låg volym samt 2 st kylskåp.

Kan det bli problem pga. kabellängden?
 
Vad är det för säkringar till kabeln? Om det var en elinstallatör som räknande på kabeln och installerade den borde det inte vara problem om det finns 3-fas-uttag vid bryggan.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ja.
Det kommer bli problem.

Det var det redan innan helgen.

Nu förutsatte jag att det var kabeln som du menar är 90 meter lång, inte bryggan.
Om det är tvärt om så spelar bryggans längd ingen roll.
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad är det för säkringar till kabeln? Om det var en elinstallatör som räknande på kabeln och installerade den borde det inte vara problem om det finns 3-fas-uttag vid bryggan.
16A
 
Hoppas det är fråga om snabba säkringar B16-dvärgar eller porslinssäkringar, annars ser det inte ut som utlösningsvillkoret blir uppfyllt om man gissar och räknar lite(?) Vid full belastning 16 A kommer kan det vara så att spänningsfallet blir ca 25 V, vilket märks som lägre effekt på apparaterna eller helt enkelt att de inte går att slå på. Hoppas som sagt att en elinstallatör räknat mer noggrant på det hela.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hoppas det är fråga om snabba säkringar B16-dvärgar eller porslinssäkringar, annars ser det inte ut som utlösningsvillkoret blir uppfyllt om man gissar och räknar lite(?) Vid full belastning 16 A kommer kan det vara så att spänningsfallet blir ca 25 V, vilket märks som lägre effekt på apparaterna eller helt enkelt att de inte går att slå på. Hoppas som sagt att en elinstallatör räknat mer noggrant på det hela.
Tror faktiskt att det sitter C-16 dvärgbrytare vilket jag antar gör att säkringen löser långsammare vid ev. kortslutning/överbelastning. Men av ditt svar att döma känns det som att det inte skall bli något större problem då jag inte kommer att vara nära 16 A på någon fas. Fritösen skall bara gå en kortare stund och då kan jag dra ur kylskåpen.
 
Finns foto på 3-fasuttaget vid bryggan?
Är det en 3-polig automatsäkring C16?
Är kabeln skyddad med jordfelsbrytare?
När installerades den 90 meter långa kabeln, länge sedan?
 
C16 dvärgar ser inte ut att lösa ut i tid som de ska. Ta hem en elektriker som får kolla på det där. Med tanke på den långa sträckan är gissningsvis C6 dvärgar det som borde ha används och kanske C10 skulle gå om man accepterar ca 7% spänningsfall vid max belastning. Eller grövre kabel.
 
MultiMan
Utlösningsvillkoret är ju för säkerheten i installationen och har inte med belastningen direkt att göra, utan att säkringen löser tillräckligt snabbt vid en ren kortslutning. 90m 2,5mm2 och en 16A C-dvärg kommer inte lösa i tid om du inte har obefintlig förimpedans, enligt vad jag räknar fram.

Men, det finns elektriker i forumet som kan detta exakt. Det viktigaste är ju att installationen är säker vid en olycka, även om själva spänningsfallet troligen är hanterbart, men det beror på hur jämn belastningen är mellan faserna, vad det är för PA-anläggning och fler saker vi inte vet något om och hur känslig utrustningen är för underspänning.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Spänningsfallet vid en belastad fas(CosFi antas 1,0 pga resistiv last)

DeltaU = 2 x L x I x resistivitet/A

Där
DeltaU = spänningsfall över kabeln, (V)
L = kabelns längd, (m)
I = ström, (A)
resistivitet= för Cu 0,0175 (Ohm x mm2)/m
A = tvärsnittsarea ledare, (mm2)

DeltaU = 2 x 90 x 16 x 0,0175/2,5 = 20,16 Volt. Det är mycket.

Späningsfallet räknat från inkommande serviskabel till förbrukare får vara max 4 % av märkspänningen 230 Volt. 4 % av 230 Volt är 9,2 Volt.

Vad var urprungligen tänkt att driva med den kabeln? Kanske bara belysning vid bryggan?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Den skrivelsen har utgått. Numera är rekommendationen 3% för belysning och 5% för övrigt mellan anslutningspunkt och belastning.

Men jag tror inte det blir problem med spänningsfallet. En belastning på 8,7A 3~ ger 6V spänningsfall eller 12V om det är osymmetri.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Utlösningsvillkoret är ju för säkerheten i installationen och har inte med belastningen direkt att göra, utan att säkringen löser tillräckligt snabbt vid en ren kortslutning. 90m 2,5mm2 och en 16A C-dvärg kommer inte lösa i tid om du inte har obefintlig förimpedans, enligt vad jag räknar fram.

Men, det finns elektriker i forumet som kan detta exakt. Det viktigaste är ju att installationen är säker vid en olycka, även om själva spänningsfallet troligen är hanterbart, men det beror på hur jämn belastningen är mellan faserna, vad det är för PA-anläggning och fler saker vi inte vet något om och hur känslig utrustningen är för underspänning.
Precis....känns som att eltrådar ofta har förmåga att dra iväg från grundfrågan. Jag är medveten om att utlösningsvillkoret antagligen inte är uppfyllt.
A Arnodt skrev:
Spänningsfallet vid en belastad fas:

DeltaV = 2 x L x I x resistivitet/A

Där
DeltaV = spänningsfall över kabeln, (V)
L = kabelns längd, (m)
I = ström, (A)
resistivitet= för Cu 0,0175 (Ohm x mm2)/m
A = tvärsnittsarea ledare, (mm2)

DeltaV = 2 x 90 x 16 x 0,0175/2,5 = 20,16 Volt. Det är mycket.

Späningsfallet räknat från inkommande serviskabel till förbrukare får vara max 4 % av märkspänningen 230 Volt. 4 % av 230 Volt är 9,2 Volt.
Men då räknade du på full belastning 16 A ?

Om jag kopplar ur kylskåpen och låter musiken komma från en batteridriven boombox under maten landar amperen på ca 9 om jag tänker rätt...och jag tog i lite med 90 meter kabel...kan vara 70 oxå men måste mäta när jag kommer hem för att veta exakt.

Så då borde spänningsfallet hamna runt ca 10 volt eller ?
 
Men med 2kw per fas blir det nästan 10v i alla fall
 
TS hann före...
 
Jag kan ju förenkla frågan oxå...kommer fritösen ensam få 16A-säkringarna att lösa ut pga av överbelastning? Svara bara jag eller nej :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.