P P64bygg skrev:
Nja jag är inte lika naiv som du utan läser hellre lagen.
Bra, läs då vad lagen säger om trädäck.
Om du vill ha tips om var du hittar relevanta domar så finns de länkade i tråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är olyckligt. Övertygelsen hos vissa att de förstått legregleringen för att de hittat en paragraf som stämmer med deras bild är dock svår att komma åt. Och allt viktigt kommer aldrig stå i en och samma paragraf.

Se det inte så mycket utifrån altanperspektivet, utan från olika sorters byggnadsverk.

Vissa, som hus, kräver generellt bygglov. Från detta finns undantag, som friggebodar, attefallshus och vissa plank nära huvudbyggnader. Och en del altaner.

Andra saker, som markbeläggning i form av stensättning, asfaltering, grusning – eller trädäck kräver inte generellt bygglov, och därför finns inga undantag för dessa. Hur högt över marknivån dessa marknära anläggningar får vara är inte skrivet i lagen, men genom praxis har man kommit fram till att 1,2 meter är ok. Då är det så lågt att det inte ska räknas som byggnad, och därför inte heller behöver befrias från de krav som normalt gäller för sådana.
Om man bortser från pbl - mur och sten? Som inte bara berör de materialen. T.o.m. en spalje kan falla under detta.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Bra, läs då vad lagen säger om trädäck.
Om du vill ha tips om var du hittar relevanta domar så finns de länkade i tråden.
Ska kolla detta 👍
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
P P64bygg skrev:
Om man bortser från pbl - mur och sten? Som inte bara berör de materialen. T.o.m. en spalje kan falla under detta.
De har egna, andra regler, som inte är desamma som trädäck.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Bra, läs då vad lagen säger om trädäck.
Om du vill ha tips om var du hittar relevanta domar så finns de länkade i tråden.
Ska kolla detta 👍
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ludde justerade sin åsikt i ett senare inlägg när han insåg att TS trädäck inte krävde bygglov och därmed var bygglovsundantagen som du citerar inte aktuella att ens överväga:



Det är en läranderesa att komma till insikt om hur PBL fungerar. Vi har alla varit igenom den.
jag är med. Har inte läst någon av domarna än men kommer att göra det. Spontant tänker jag ändå att bara för att en åtgärd är bygglovsbefriad innebär det inte att man kommer undan behöver grannens medgivande. Rätt elr fel?
 
Vanligtvis är väl bygglovsbefrielse beroende av just grannens medgivande, t ex friggebodar och attefallshus placerade närmre än 4.5 meter från fastighetsgräns.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
P P64bygg skrev:
Ska kolla detta 👍

jag är med. Har inte läst någon av domarna än men kommer att göra det. Spontant tänker jag ändå att bara för att en åtgärd är bygglovsbefriad innebär det inte att man kommer undan behöver grannens medgivande. Rätt elr fel?
Använder du verkligen ordet bygglovsbefriad rätt?

Trädäck är *inte* bygglovsbefriade.
 
  • Gilla
martin.sveg och 6 till
  • Laddar…
P P64bygg skrev:
Precis som Ludde skrev ifall du läst tråden.

[länk]

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 4 f §

För att en altan ska vara bygglovsbefriad måste följande kriterier vara uppfyllda:

  • det ska finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten
  • altanen ska kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt
  • altanen ska byggas till ett en- och tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus
  • altanen ska vara en uteplats på marken
  • altanen får inte vara högre än 1,8 meter
  • altanen ska anordnas inom 3,6 meter från bostadshuset
  • altanen ska placeras minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering
  • inte vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt
Grannen har ju inte medgivit detta vilket då gör att det inte blir en bygglovsbefriad altan.
Lång utläggning men ack så fel.
En låg "altan" i markplanet kräver inget bygglov, om det inte fins särskilda områdesbestämelser i TS kommun, som av någon anledning reglerar detta.
En yta i markplanet som är anpassad för bekvämlighet, är ingen byggnad, och kräver därmed inget bygglov.
TS behöver inte "samråda" med sin granne för sitt altanbygge. Dock kan det med tanke på grannsämjan vara klokt att prata igenom altanbygget över en kopp kaffe och försöka hitta en gemensam syn för båda parter.
Grannen har ingen beslutanderätt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 6 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vanligtvis är väl bygglovsbefrielse beroende av just grannens medgivande, t ex friggebodar och attefallshus placerade närmre än 4.5 meter från fastighetsgräns.
Var det inte ett lite väl generöst svar?
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
P P64bygg skrev:
Var det inte ett lite väl generöst svar?
Kan du förtydliga? Generöst svar?

-En friggebod är en typ av byggnad.
-En byggnad behöver bygglov.
-En byggnad som är högs 10m2 (eller det mer nu? 15?) Kan räknas som en friggebod.
-En friggebod kan befrias från bygglov även om den är närmre än 4.5 meter från tomtgräns om grannen medgiver detta.
-Mer än 4.5 meter är fortfarande befriat även utan grannens medgivande.

Lite mer text, för mig var det mer generöst, jag förstår inte riktigt vad du menar.
 
Mamamamamamam Mamamamamamam skrev:
Jag vet inte vart gränsen går mellan trädäck och inte. Men måtten idag är 4m från fasad(2.75m från tomtgräns), 1.2m högt, 8m långt.

Måtten som jag frågade efter kommunen var 4.5m från fasad(2.25m från tomtgräns), 1.3m högt.

Du kan se i inlägget ovanför vad hon skrev, tolkar det som att det är bygglovsbefriad. Frågade även om jag kunde göra något som inte skulle göra att det skulle anses vara ”gränsfall” t.ex höjd eller avstånd till granne osv. Fick då detta som svar:



Det enda sättet du kan vara säker på det är att ansöka om lov och få det prövat, alternativt hålla dig till reglerna för lovbefriad altan (max 3,6 meter ut, max 1,8 m hög samt 4,5 meter från gräns). Vi bedömer inte på förhand att det är en olägenhet men om grannarna påtalar att de anser det så behöver vi pröva frågan i ett tillsynsärende. Som sagt så är det allra bästa att bara se till att ha en dialog med grannen inför att du vidtar åtgärden oavsett. Jag kan inte meddela en specifik höjd eftersom vi redan nu bedömer att det inte krävs lov för åtgärden.”

Nu har jag tagit in 50cm och sänkt altanen med 10cm.

Min fråga är, borde jag fortsätta bygget eller ska jag vänta på besked?
Du har ju svaret där. Tre alternativ. 1. Håll dig till reglerna för lovbefriad altan, vilket du inte gör då du är närmare tomtgräns än 4.5 meter och mer ä. 3.5 neter från fasad. 2. Bygg en bygglovsbefriad tillbyggnad, vilken kräver en dialog och tumme upp från din granne, vilket du inte har. 3. Ansök om bygglov. Fortsätt bygga och du kommer mest troligt få ta ner det du byggt.
 
  • Haha
  • Ledsen
martin.sveg och 5 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Du har ju svaret där. Tre alternativ. 1. Håll dig till reglerna för lovbefriad altan, vilket du inte gör då du är närmare tomtgräns än 4.5 meter och mer ä. 3.5 neter från fasad. 2. Bygg en bygglovsbefriad tillbyggnad, vilken kräver en dialog och tumme upp från din granne, vilket du inte har. 3. Ansök om bygglov. Fortsätt bygga och du kommer mest troligt få ta ner det du byggt.
Eller #4 se till att hålla dig på högst 120cm över marken och bygg trädäck på hela tomten om du vill
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Antingen drar du tillbaka anmälan eller så sätter vi upp en 5 meter hög tuijahäck och du kommer aldrig se solen mer 😂
Men är det verkligen sant att häckar får vara hur höga/ovårdade som helst?

I förarbetena till ÄPBL finns följande:

Bestämmelserna i 17 5 innebär vissa förändringar i förhållande till gällan- de bestämmelser och utredningens förslag. 1 paragrafens första stycke. som gäller både bebyggda och obebyggda tomter, har således föreskrivits att tomter skall skötas så att betydande olägenheter för trafiken inte uppkommer och så att olycksfall begränsas. Betydande olägenheter får inte heller uppkomma för omgivningen. Exempelvis får vegetationen inte tillåtas växas så högt att den i oacceptabel grad skuggar grannens tomt.
Nu har det ju kommit ny lagstiftning (PBL) som ersatt ÄPBL, men det verkar konstigt om inställningen till (för) höga häckar plötsligt ändrats. Någon som vet mer?
 
C chrillelundmark skrev:
Du har ju svaret där. Tre alternativ. 1. Håll dig till reglerna för lovbefriad altan, vilket du inte gör då du är närmare tomtgräns än 4.5 meter och mer ä. 3.5 neter från fasad. 2. Bygg en bygglovsbefriad tillbyggnad, vilken kräver en dialog och tumme upp från din granne, vilket du inte har. 3. Ansök om bygglov. Fortsätt bygga och du kommer mest troligt få ta ner det du byggt.
Läs hela tråden och kom in i matchen. Det är ingen byggnad = ej bygglov trots närmare tomtgränsen än 4,5 meter.
 
  • Gilla
jocke31 och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs hela tråden och kom in i matchen. Det är ingen byggnad = ej bygglov trots närmare tomtgränsen än 4,5 meter.
Oj då. Och om man är osäker på om det är bygglovsbefriat, vad gör man då? Precis som tjänstemannen skriver, söker bygglov. Vilken match ska jag komma in i sa du? *pajas*
 
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.