Det ser ut som mer än 32kvm, men jag kan ha fel. Vårt lilla badrum på 4kvm golvyta köpte jag 30kvm vägg till pga olika nischer….

Om ert avtal var löpande? På offererat pris så be om underlaget. Men troligtvis inte oskäligt hög kostnad.

Be om prisuppskattning nästa gång (då får den enb soffa 15%)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
en snabb beräkning med ögonmåttet på bilderna antyder att 32m² inte är helt fel i alla fall.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Hursom, det är rejält med ytter- och innerhörn, vinklar, nischer och skärningar runt saker och ting. Jag har på rak arm svårt att måtta om 160 timmar är rimligt eller inte, två gubbs två veckor...men mycket småpill som tar tid.
Hur många var där, och hur länge?
 
Redigerat:
  • Gilla
ie00jaan och 1 till
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Hej,

Jag har tagit över ett café och ska renovera lite inför ny-öppning. Jag har låtit en plattsättare kakla över det förra kaklet, 32m2, med fint resultat. Jag fick dock en smärre hjärninfarkt när jag fick timmarna för jobbet, 160h!!! Det är såklart många vinklar men vad tusan. Nu känner jag mig riksblåst... Nu behöver jag hjälp av er att göra en grov bedömning hur länge ni tror att det kan ta att kakla dessa väggar?

Tack vänner!
Bra känna till att konsumentlagstiftning inte gäller som företag.


När jag ser på bilderna känns det inte helt orimligt iaf.

Vad trodde du att det skulle kosta. Vad hade ni för avtal?
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker iaf att det ser riktigt fint ut.
 
  • Gilla
Harald Boye och 11 till
  • Laddar…
Jo, jobbet ser vettigt ut.
 
  • Gilla
jenstornqvist och 3 till
  • Laddar…
Har dom tagit bort det gamla kaklet i trappan? Det ser inte ut som det byggt ut så mycket från väggen där. Men det kan vara en synvilla. På "innan"-bilderna ser det inte ut som att man kan sätta kakel på kakel i trappan utan att det skulle bli problem med "överhäng".
 
  • Gilla
Heimersson och 2 till
  • Laddar…
Begär ut dagböcker för utfört arbete
 
  • Haha
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Begär ut dagböcker för utfört arbete
du har ingen rätt att begära ut dagböcker
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
du har ingen rätt att begära ut dagböcker
Det beror förvisso på vilket avtalsförfarande man har… jag hade aldrig betalt en faktura utan underlag.

Jag skulle betalt för rimlig tid och bestridit överskjutande belopp. Vill dom h mer får dom komma med underlag.

Enhetstid för plattsättning är ca 1h per m2 så i detta fallet då kanske 40h så har man betalt lite extra, därefter bestrider man överskjutande belopp på fakturan. En rimlig väg fram då för entreprenören är att presentera sina dagböcker och visa på vad utförts.

Nu är det upp till entreprenören att visa på sin rätt till ersättning.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
en snabb beräkning med ögonmåttet på bilderna antyder att 32m² inte är helt fel i alla fall.
Ja köpte 35 m2 kakel för att ha marginal för spill
 
  • Gilla
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Har dom tagit bort det gamla kaklet i trappan? Det ser inte ut som det byggt ut så mycket från väggen där. Men det kan vara en synvilla. På "innan"-bilderna ser det inte ut som att man kan sätta kakel på kakel i trappan utan att det skulle bli problem med "överhäng".
Dom har inte tagit bort kaklet någonstans
 
Jag är konfunderad. Har under åren beställt en hel del hantsverkarbete - både totalt nybygge och större eller mindre renoveringar i gammalt hus.

Först stolpar jag upp vad jag vill ha gjort. Därefter diskuteras fram lämpliga lösningar. Ibland har vi kommit fram till billigare jobb, ibland har jag insisterat på lyxvariant.

Eftersom jag inte gör proffsarbete själv begär jag fast pris. Detta pris diskuteras fram (går det att göra billigare?). Jobbet har gjorts; faktura överensstämmer med skriftlig offert (ibland har jag istället fått underskrivet på mitt dokument pris inkl när jobbet ska vara klart, ev betalning i omgångar vid större jobb då hantverkaren tyckt det vara jobbigt att skriva offert).

Jag har under alla dessa år fått fakturor som på kronan överensstämt med överenskommet. Jag förstår egentligen inte TS. Enligt bilderna ser det ut att vara ett riktigt snyggt jobb och sådant kostar visserligen skjortan men hade ni överhuvud taget ingen diskussion vid beställningen?
 
  • Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
du har ingen rätt att begära ut dagböcker
Om hantverkaren går på löpande räkning så har man rätt att kräva en specificerad faktura där det framgår vad timmarna har spenderats på.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.