Nissens
L lbgu skrev:
Att lägga ut ett objekt till försäljning med huvudsyftet att bara få fram en marknadsvärdering är givetvis taskigt mot både mäklare och seriösa budgivare som slösar tid och pengar på det i tron att det är en seriös affär.Sen är det tyvärr säkert fullt lagligt att göra så, men att medvetet få andra att kasta tid och pengar i sjön är djupt omoraliskt och tycker man det är ok att göra det så är man åtminstone i mina ögon en rätt miserabel person.
Nej, varför skulle det vara något fel i det? Det är inte säkert att delägaren vill köpa till priset budgivarna landar på. Så man kan se det som att delägaren har förtur.

Det är inte konstigare än att säljaren kan välja vilken köpare som helst, det måste inte vara den som lagt högsta budet. Det behöver inte ens vara någon av de som lämnat bud. Säljaren måste inte ens sälja om hen skulle ändra sig.

Mäklaren behöver du inte oroa dig för, hen får alltid sitt arvode oavsett.

Välkommen till vuxenvärlden. 😊
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
R Rickard Larsson2 skrev:
Hur spelar stämpelskatten in? Intressant!
Tja kan man spara några kronor på det så är väl inte det fel...
 
Vad är taxeringsvärdet på fastigheten?
Det skattefria alternativet med 85% av taxeringsvärdet till brorsan så att det går som gåva.
Hur står sig det mot dina 1,1 du har erbjudit?

Det jag far efter är att du kanske kan sälja in möjligheten att slippa betala skatt om hans 2m minus den potentiella skatten på 440 000:- (1 560 000:) är mindre betalt än taxeringsvärdet x 0,85 / 2
 
  • Gilla
Sjöbod
  • Laddar…
Sjöbod Sjöbod skrev:
Sen så har ju ingen mäklare och eventuell tänkbar köpare förlorat något annat än tid så länge ingen "affär" genomförts eller hur?
Kan ju finnas spekulanter som åker 50 mil för att titta på objektet. Någon kanske anlitar en besiktningsman för 10 000:-. Att lura folk till detta tycker inte jag är ok, utan det är snarare bedrägeri. Fattar inte att du och en del andra kan tycka att det är ok.
 
L lbgu skrev:
Kan ju finnas spekulanter som åker 50 mil för att titta på objektet. Någon kanske anlitar en besiktningsman för 10 000:-. Att lura folk till detta tycker inte jag är ok, utan det är snarare bedrägeri. Fattar inte att du och en del andra kan tycka att det är ok.
Nej, du har helt rätt. Ingen tycker om att bli lurad eller bedragen och än så länge så är det nog ingen av alla oss "trådskrivare" härinne som blivit det. I just det här fallet i alla fall. Vi har bara helt enkelt försökt att lägga fram erfarenheter, förslag och funderingar till trådstartaren. Hen får väl sen bestämma hur hen vill göra med all denna information som vi producerat. Det ska bli intressant om vi en dag får veta hur det gick och om våra erfarenheter och små tips ledde någonstans. Men som skrivits tidigare så är nog den bästa lösningen om syskonen kan prata ihop sig och göra en affär som båda kan leva och känna sig nöjd med. Min numera sedan länge hädangångne svärfar hade ett utryck som jag ibland tänker på och som lydde enligt följande. "Äktenskapet är en dålig affär för att det är bara en som kan vinna." Lite skämtsamt men sant om man har ambitionen att alla parter ska förbli nöjda efter en affärsprocess. Vi får hoppas att alla blir nöjda även i det fallet och att slutet blir gott för trådstartaren och hens bror trots våra ibland oetiska råd och förslag i denna tråd.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kan ju finnas spekulanter som åker 50 mil för att titta på objektet. Någon kanske anlitar en besiktningsman för 10 000:-. Att lura folk till detta tycker inte jag är ok, utan det är snarare bedrägeri. Fattar inte att du och en del andra kan tycka att det är ok.
Vad får dig att tro att någon blir lurad...

Om det blir högre än TS vill betala och den kommer upp i broderns värdering lär den bli såld till den köparen.

Stannar det vid en värdering där TS är med får han köpa.

Ser ingen skillnad än andra "orättvisa" parametrar som säljarna använder när de bestämmer villka som får köpa till slut.

Att betala för besiktning innan kontrakt etc är alltid ett risktagande.
Och om resan är så lång och betungande kanske man ska leta något närmare.
Och vill man flytta långt får man planera för att se fler objekt för att minska risken.

/ATW
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad får dig att tro att någon blir lurad...

Om det blir högre än TS vill betala och den kommer upp i broderns värdering lär den bli såld till den köparen.

Stannar det vid en värdering där TS är med får han köpa.
Med tanke på hur stor skillnad det är mellan 2 oberoende mäklares värdering och broderns 'drömpris' så lär det inte vara troligt att någon bjuder nästan dubbla mäklarvärderingen för fastigheten. Så att övriga spekulanter blir lurade är väldigt sannolikt. Så jag vidhåller att det är en bedrägligt beteende att lägga ut en fastighet till försäljning med huvudsyftet att bara få en marknadsvärdering.

Du tycker tydligen det är helt ok att 'lura' någon att t.ex. göra en besiktning och förlora kanske10 000:- på det. Intressant moral. Skulle ju kunna vara en affärsidé för t,ex.besiktningsmän att lägga ut objekt till försäljning bara för att lura spekulanter att göra besiktningar.
 
L lbgu skrev:
Med tanke på hur stor skillnad det är mellan 2 oberoende mäklares värdering och broderns 'drömpris' så lär det inte vara troligt att någon bjuder nästan dubbla mäklarvärderingen för fastigheten. Så att övriga spekulanter blir lurade är väldigt sannolikt. Så jag vidhåller att det är en bedrägligt beteende att lägga ut en fastighet till försäljning med huvudsyftet att bara få en marknadsvärdering.

Du tycker tydligen det är helt ok att 'lura' någon att t.ex. göra en besiktning och förlora kanske10 000:- på det. Intressant moral. Skulle ju kunna vara en affärsidé för t,ex.besiktningsmän att lägga ut objekt till försäljning bara för att lura spekulanter att göra besiktningar.
Så alla som inte får köpa en fastighet blir lurade? Vad är dina tillåtna anledningar för en säljare att välja köpare?

Du tjatar om dyra besiktningar det är ingenstans sagt att TS skulle tillåta det innan eventuell kontraktsskrivning.

Jag antar att du blivit blåst på drömboendet och är bitter på alla säljare.

Visst kan man drömma om en perfekt värld men jag tror många här på forumet upplevt många skumma budgivningar och val av köpare som säljare gör.

Tror inte din idé om besiktningsmän skulle visa sig vara långsiktigt lönsam.

/ATW
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så alla som inte får köpa en fastighet blir lurade? Vad är dina tillåtna anledningar för en säljare att välja köpare?

Du tjatar om dyra besiktningar det är ingenstans sagt att TS skulle tillåta det innan eventuell kontraktsskrivning.

Jag antar att du blivit blåst på drömboendet och är bitter på alla säljare.

Visst kan man drömma om en perfekt värld men jag tror många här på forumet upplevt många skumma budgivningar och val av köpare som säljare gör.

Tror inte din idé om besiktningsmän skulle visa sig vara långsiktigt lönsam.

/ATW
Ifall det inte är meningen att sälja fastigheten så blir givetvis alla inblandade i en budgivning lurade.
Borde vara självklart för de flesta att det är fel att annonsera ut en vara ifall man inte har för avsikt att sälja den.
 
  • Gilla
Sjöbod
  • Laddar…
Nissens
L lbgu skrev:
Ifall det inte är meningen att sälja fastigheten så blir givetvis alla inblandade i en budgivning lurade.
Nej, för blir budet tillräckligt högt så kanske ingen delägare vill köpa.
L lbgu skrev:
Borde vara självklart för de flesta att det är fel att annonsera ut en vara ifall man inte har för avsikt att sälja den.
Nej, det är inte självklart för någon som vet hur det fungerar. Det kan som sagt mycket väl bli så att en budgivare får köpa fastigheten även om det inte var förstahandsalternativet för någon eller några av delägarna.

Du får acceptera att det är så det fungerar. Alla intressenter utom en förlorar oavsett hur du vänder och vrider på det.
 
  • Gilla
Sjöbod
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ifall det inte är meningen att sälja fastigheten så blir givetvis alla inblandade i en budgivning lurade.
Borde vara självklart för de flesta att det är fel att annonsera ut en vara ifall man inte har för avsikt att sälja den.
Finns väl inget som tyder på att TS skulle köpa om broderns värdering skulle visa sig vara korrekt och då blir det ju en "riktig" försäljning.

/ATW
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på hur stor skillnad det är mellan 2 oberoende mäklares värdering och broderns 'drömpris' så lär det inte vara troligt att någon bjuder nästan dubbla mäklarvärderingen för fastigheten. Så att övriga spekulanter blir lurade är väldigt sannolikt. Så jag vidhåller att det är en bedrägligt beteende att lägga ut en fastighet till försäljning med huvudsyftet att bara få en marknadsvärdering.

Du tycker tydligen det är helt ok att 'lura' någon att t.ex. göra en besiktning och förlora kanske10 000:- på det. Intressant moral. Skulle ju kunna vara en affärsidé för t,ex.besiktningsmän att lägga ut objekt till försäljning bara för att lura spekulanter att göra
L lbgu skrev:
Ifall det inte är meningen att sälja fastigheten så blir givetvis alla inblandade i en budgivning lurade.
Borde vara självklart för de flesta att det är fel att annonsera ut en vara ifall man inte har för avsikt att sälja den.
Jag undrar bara om du förstår vad meningen var att vi skulle disskutera trådskaparens syfte?

Du som hela tiden försöker beskriva oss andra trådskrivare som uppviglare och potentiella förbrytare vad anser du att trådskaparens skulle göra om du försöker tänka dig in i hens situation?

-Berätta hur du tänker om du och ditt syskon skulle hamna i samma situation.

Jag tror att hela idén bakom det här forumet är att vi gemensamt försöker hjälpa trådskaparen med våra eventuella tidigare erfarenheter och dela med oss av dom i allmänna ordalag. Din åsikt är lika värdefull som andras men du glömmer bort en sak. Det här handlar nämligen inte om rätt eller fel känslor utan om en ekonomisk transaktion som trådskaparen började med upplysa oss om. Så dina moraliska ståndpunkter gynnar ju inte trådskaparens på något sätt.

Så försök svara på frågorna eller sök ditt svar på ett annat forum där det diskuteras moral.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ifall det inte är meningen att sälja fastigheten så blir givetvis alla inblandade i en budgivning lurade.
Borde vara självklart för de flesta att det är fel att annonsera ut en vara ifall man inte har för avsikt att sälja den.
Dom vill ju bara ha ett värde.
 
Sjöbod Sjöbod skrev:
Dom vill ju bara ha ett värde.
Förstår du det? Värde? Kronor med nollor bakom.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Sjöbod Sjöbod skrev:
Dom vill ju bara ha ett värde.
Sjöbod Sjöbod skrev:
Förstår du det? Värde? Kronor med nollor bakom.
Självklart förstår jag att de vill ha ett värde.
Men jag tycker det är fel att lura andra att offra tid och pengar för att de ska få ett värde.

Kan de inte nöja sig med två oberoende mäklares värdering så har de uppenbarligen problem. Men varför ska oskyldiga behöva lida för att lösa deras problem.

Sen lär det ju inte hjälpa att lägga ut en fejkförsäljning. Den pengakåte brodern lär ju fixa någon avlägsen bekant som lägger ett bud på en nivå som passar honom. Att tro något annat är rätt naivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.