V viking22 skrev:
Jag vill ju ha ett bra utflöde av luft. Igår när jag gick in i förrådet så var nog temperaturen närmare 40 grader och det är ju inte hållbart.
Har du någon uppfattning om förlusteffekten på dina apparater i förrådet? 40 grader låter ganska varmt och luft är inte så effektivt för att kyla.
 
svartöra svartöra skrev:
Har du någon uppfattning om förlusteffekten på dina apparater i förrådet? 40 grader låter ganska varmt och luft är inte så effektivt för att kyla.
Nej, tyvärr har jag inte det. Men att anläggningen slår ifrån pga värme är så klart inte bra. Förmodligen blir det ju en effektförlust innan det inträffar.
Ett tag tänkte jag att en mycket billig luftvärmepump på kylläge kanske löser problemet. Men det känns samtidigt "galet" att lägga pengar på det.. 🥴
 
S
Ta bort väggen till garaget så du får större luftvolym. Och sätt in fläkt.
 
S sinuslinus skrev:
Ta bort väggen till garaget så du får större luftvolym. Och sätt in fläkt.
En god tanke men jag vill skilja på garage och förråd. 🙂 Tar jag bort väggen skapar det andra problem.
 
V viking22 skrev:
Nej, tyvärr har jag inte det. Men att anläggningen slår ifrån pga värme är så klart inte bra. Förmodligen blir det ju en effektförlust innan det inträffar.
Ett tag tänkte jag att en mycket billig luftvärmepump på kylläge kanske löser problemet. Men det känns samtidigt "galet" att lägga pengar på det.. 🥴
Det kanske står i databladen. Om du t ex trycker igenom 5 kW och har en verkningsgrad på 90% har du motsvarande ett värmeelement på 500W i förrådet.
Om utrustningen avger för mycket värme till förrådet är det helt meningslöst med en vanlig fläkt. Om du t ex ska bli av med 1 kW behöver du snarare en köksfläkt på max. Har du mycket effekt som du behöver bli av med behövs någon slags värmepump.
 
svartöra svartöra skrev:
Det kanske står i databladen. Om du t ex trycker igenom 5 kW och har en verkningsgrad på 90% har du motsvarande ett värmeelement på 500W i förrådet.
Om utrustningen avger för mycket värme till förrådet är det helt meningslöst med en vanlig fläkt. Om du t ex ska bli av med 1 kW behöver du snarare en köksfläkt på max. Har du mycket effekt som du behöver bli av med behövs någon slags värmepump.
Jag har som sagt varit inne på det också i tanken men avfärdat det. Men det kanske är där lösningen är. Har haft några soliga dagar på 25-27 grader ute och då blir det bastu i förrådet mitt på dagen. Solen ligger ju på och steker på förrådet hela dagen..
Finns det riktigt billiga och små luftvärmepumpar med enbart kylfunktion? 🙂 Portabla AC på hjul finns ju också men det är väl Inget att satsa på?
 
Redigerat:
V viking22 skrev:
Jag har som sagt varit inne på det också i tanken men avfärdat det. Men det kanske är där lösningen är. Har haft några soliga dagar på 25-27 grader ute och då blir det bastu i förrådet mitt på dagen. Solen ligger ju på och steker på förrådet hela dagen..
Finns det riktigt billiga och små luftvärmepumpar med enbart kylfunktion? 🙂 Portabla AC på hjul finns ju också men det är väl Inget att satsa på?
Jag skulle säga att det är överkurs att ha en AC för att kyla ett förråd, drar dessutom onödigt mycket ström…
 
svartöra svartöra skrev:
Det kanske står i databladen. Om du t ex trycker igenom 5 kW och har en verkningsgrad på 90% har du motsvarande ett värmeelement på 500W i förrådet.
Om utrustningen avger för mycket värme till förrådet är det helt meningslöst med en vanlig fläkt. Om du t ex ska bli av med 1 kW behöver du snarare en köksfläkt på max. Har du mycket effekt som du behöver bli av med behövs någon slags värmepump.
En kanalfläkt byter luften i förrådet ett par ggr i timmen utan problem. Det är definitivt tillräckligt, en paxfläkt är det däremot inte.
 
L Liljeros skrev:
En kanalfläkt byter luften i förrådet ett par ggr i timmen utan problem. Det är definitivt tillräckligt, en paxfläkt är det däremot inte.
Nja, jag provade detta på jobbet en gång när vår vanliga kyl i datorrummet hade lagt av. Det gjorde ingen märkbar skillnad. Kylfirman kom sedan med en portabel kyl och lite slangar och det blev bättre men inte bra eftersom det fortfarande var fråga om kortslutning av luftflödet.

TS har ju en del utrustning i sitt förråd och frågan är hur mycket värme denna tillför. Ett enkelt överslag ger ett luftflöde på 300 m3/timme vid 10 graders temperaturskillnad för att få bort en kW. Det är mer i klass med en köksfläkt. Nu kan ju en köksfläkt vara en kanalfläkt så jag säger inte emot dig på det viset men det går åt mer luft än man tror. TS bör nog försöka prova innan det görs hål i väggar och rings efter elektriker.
 
svartöra svartöra skrev:
Nja, jag provade detta på jobbet en gång när vår vanliga kyl i datorrummet hade lagt av. Det gjorde ingen märkbar skillnad. Kylfirman kom sedan med en portabel kyl och lite slangar och det blev bättre men inte bra eftersom det fortfarande var fråga om kortslutning av luftflödet.

TS har ju en del utrustning i sitt förråd och frågan är hur mycket värme denna tillför. Ett enkelt överslag ger ett luftflöde på 300 m3/timme vid 10 graders temperaturskillnad för att få bort en kW. Det är mer i klass med en köksfläkt. Nu kan ju en köksfläkt vara en kanalfläkt så jag säger inte emot dig på det viset men det går åt mer luft än man tror. TS bör nog försöka prova innan det görs hål i väggar och rings efter elektriker.
Uppenbarligen verkar det vara ett sommarproblem, dvs övriga året har det funkat. Så det är nog inte hela effekten som behöver ventileras bort, skulle gissa på dagtid soliga sommardagar när det är som varmast och även högst värmeutveckling sker. Fläkten jag föreslog blåser ca 200m3 så det är nog fullt tillräckligt.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
Ja, det är nog en kombination av att solen lyser på förrådet samtidigt som växelriktarna får jobba allt vad de kan.
Jag skulle försöka prova först med fläkten som du länkade till plus ett flexrör (typ https://www.bauhaus.se/franluftsslang-fresh-torkskap-torktumlare-102x3000) delat på mitten + lite silvertejp och dörren på glänt eller om det går att hänga ut slangen genom fönstret. Om det inte har någon vettig effekt är det ju ingen idé att gå vidare och permanenta. Fläkten går väl att lämna tillbaka om man är försiktig med den.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Ja, det är nog en kombination av att solen lyser på förrådet samtidigt som växelriktarna får jobba allt vad de kan.
Jag skulle försöka prova först med fläkten som du länkade till plus ett flexrör (typ [länk]) delat på mitten + lite silvertejp och dörren på glänt eller om det går att hänga ut slangen genom fönstret. Om det inte har någon vettig effekt är det ju ingen idé att gå vidare och permanenta. Fläkten går väl att lämna tillbaka om man är försiktig med den.
Har man en vanlig bordsfläkt bör det vara tillräckligt med öppen dörr och en fläkt i dörren för att hålla grejer i drift varma dagar. Hjälper det är en kanalfläkt en lämplig permanent lösning.
 
Häromdagen när anläggningen hade slagit ifrån ställde jag en golvfläkt på full fräs en bit ifrån och dörren öppen. Efter ca 15- 20minuter startade anläggningen igen. Problemet uppstår bara de riktigt varma sommardagarna och det är ju svårt att säga hur många sådana det är på ett år.. Såna där dagar när luften står still typ. Växelriktarna går för fullt och även fläktarna i dom..

All utrustning tillhörandes solcellsanläggningen är monterad korrekt gällande avstånd till tak, annan utrustning, m.m. dock är det ju låg takhöjd i förrådet, kanske 2 meter vilket säkerligen spelar in. Fönstret är inte öppningsbart och förrådet är utsatt för solsken nästan hela dagen.

Visst kan man lämna dörren lite öppen när man är hemma men det är ju inget man vill åka ifrån. En timerstyrd bordsfläkt funkar säkert, men känns ju också lite ”udda” och kanske inte så driftsäkert.
En portabel AC där man leder ut värmen via förrådets friskluftsventil? Vet inte om man ”får” göra så? En sådan ska väl också tömmas på vatten regelbundet och drar onödig ström även om den bara får gå några timmar.


Ni har föreslagit olika kanalfläktar. Men om det är stekhett ute så kommer ju friskluftsventilen släppa in den varma luften i förrådet för att sedan blåsas ut. Blir det tillräcklig omsättningen av luften?

Knepigt detta. :) Jag vill egentligen inte lägga en massa pengar på det men det kanske jag blir tvungen till i slutändan. Men som ”svartöra” skrev, men vill ju vara säker på vad som funkar innan man gör hål i väggarna och ringer efter elektriker..
L Liljeros skrev:
Har man en vanlig bordsfläkt bör det vara tillräckligt med öppen dörr och en fläkt i dörren för att hålla grejer i drift varma dagar. Hjälper det är en kanalfläkt en lämplig permanent lösning.
 
i vilken riktning har du fönstret?
Ett fönster fungerat bra som solfångaren om det är på rätt (eller i det här fallet fel) sida.
Finns det möjlighet att montera en ventilationshuv på taket?
 
S Stubai skrev:
i vilken riktning har du fönstret?
Ett fönster fungerat bra som solfångaren om det är på rätt (eller i det här fallet fel) sida.
Finns det möjlighet att montera en ventilationshuv på taket?
Fönstret vätter mot öst. Inte så stort fönster, 300 x 600 mm.
En ventilationshuv på taket skulle nog gå, men det känns lite omständligt att borra hål i tak, m.m. (?) Det känns även som att kostanden kan dra iväg med en sådan operation. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.