A AndersS skrev:
När vi köpte ut en fastighet så erbjöd vi en summa, ville man inte sälja erbjöd vi att få köpa vår andel till motsvarande värde. Orsaken var att det behövdes större renovering och utbyggnad, men bara vi hade möjlighet att göra det inom överskådlig tid. Fastigheten blev vår och ett i mina ögon rättvist upplägg.
Det gäller ju bara om värderingen var rätt annars lurade ni en ekonomiskt svagare part...

För TS gäller det som många redan sagt. Sälj på öppna marknaden så visar det sig vem som har rätt.

/ATW
 
V villbyggamer skrev:
Vi köpte ut henne för en värdering på ca1.5M.
Hur länge sedan fick ni värderingen på 1.5m?
 
Har inte läst alla inlägg men det låter ju lite riskfyllt.
Eftersom din bror vet att försäljningen inte kommer att gå till högstbjudande så kan han ju be bekanta att bjuda helt vilt tills priset ligger där han vill att det ska ligga.

Men i det läget så kanske du kan acceptera det budet bara?
 
A ArneTW skrev:
Det gäller ju bara om värderingen var rätt annars lurade ni en ekonomiskt svagare part...

/ATW
Vi satte värdet till taxeringsvärdet och ägde redan hälften, så i mina ögon inget lurande. Vi var även öppna för att sälja det helt då vi inte ville bli begränsade utifrån behov av renovering för att kunna nyttja huset.
Livet är inte alltid 100% rättvist.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Y Yderfält skrev:
Nja. Upp till 85% av taxeringsvärdet är ok som vederlag...
V villbyggamer skrev:
Fick för många år sedan ärva ett fritidshus som gått i arv tidigare. En Farfar byggde husen på 60-talet.
Ganska snabbt så köpte jag och brorsan ut en syster till en värdering som gjordes av en mäklare. Alla blev nöjda.

Nu några år senare så vill brorsan bli utköpt. Vi har förstås upptäckt problem med ett av husen som gör att värderingen rasat men samtidigt har mha bla pandemin fritidshusen omkring stigit kraftigt i pris.
Vi gjorde 2 oberoende mäklar värderingar och båda landade på 2M resp 2.05M.
Jag erbjöd brorsan direkt ungefär samma villkor som syrran fick. dvs 1M kontant.
Men nej. Nu med tanke på prisuppgång och att man kunde få mycket betalt så ville han sälja huset på öppna marknaden och att jag skulle vara med och bjuda!
Jag vägrade förstås. Och efter mycket lirkande så fick jag fram att han ville minst få 3.8M för det tyckte han det var värt.
Hus har nu något år senare gått för mellan 2-3M men då i mycket bättre skick men sämre läge.
Det ena stora huset är i så dåligt skick att det mer eller mindre måste rivas byggt i början av 60-talet. Och det andra behöver renoveras. Inget är gjort sedan 70-talet.

Önskar att få tips på hur man skall gå vidare. Verkar som brorsan är ute efter pengar och bråk. Han har inte själv varit där på 3år, utan istället hyrt annat i närheten.
Vill få hela fastigheten till "rätt" pris för att ha råd med framtida renoveringar. Tror att gammelgubben och hans son skulle vara mycket sura över situationen. Tur att de ligger i jorden.
Jag ser att det i tråden förekommer tveksamhet gällande gåva mot vederlag. Enligt vår jurist gäller att det skall anses som gåva skall den motsvara eller vara mindre än det aktuella taxeringsvärdet.

Skatteverkets hemsida säger likadant, se
källa: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/2073.htm

2 Bakgrund och frågeställning​

Enligt fast praxis är den huvudsakliga innebörden av en överlåtelse av fastighet avgörande för om överlåtelsen inkomstskattemässigt ska anses ha karaktär av avyttring eller gåva(huvudsaklighetsprincipen). Denna princip innebär att en överlåtelse behandlas i sin helhet som en avyttring om ersättningen motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet. Understiger ersättningen taxeringsvärdet behandlas överlåtelsen som en gåva, om det finns en gåvoavsikt. Detta under förutsättning att det inte finns reglerat i lag att överlåtelsen ska ses som en avyttring, se t.ex. 53 kap. 3 § inkomstskattelagen (IL).
 
R Rickard Larsson2 skrev:
Jag ser att det i tråden förekommer tveksamhet gällande gåva mot vederlag. Enligt vår jurist gäller att det skall anses som gåva skall den motsvara eller vara mindre än det aktuella taxeringsvärdet.

Skatteverkets hemsida säger likadant, se
källa: [länk]

2 Bakgrund och frågeställning​

Enligt fast praxis är den huvudsakliga innebörden av en överlåtelse av fastighet avgörande för om överlåtelsen inkomstskattemässigt ska anses ha karaktär av avyttring eller gåva(huvudsaklighetsprincipen). Denna princip innebär att en överlåtelse behandlas i sin helhet som en avyttring om ersättningen motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet. Understiger ersättningen taxeringsvärdet behandlas överlåtelsen som en gåva, om det finns en gåvoavsikt. Detta under förutsättning att det inte finns reglerat i lag att överlåtelsen ska ses som en avyttring, se t.ex. 53 kap. 3 § inkomstskattelagen (IL).
Upp till taxeringsvärdet = ok. Utan stämpelskatt - 85% jag var otydlig... Sorry
 
Y Yderfält skrev:
Upp till taxeringsvärdet = ok. Utan stämpelskatt - 85% jag var otydlig... Sorry
Hur spelar stämpelskatten in? Intressant!
 
Sjöbod Sjöbod skrev:
Mitt förslag är att ni ordnar till en försäljning där er fastighet säljs till högstbjudande. I försäljningsvillkoren kan ni skriva dom förutsättningar som ni vill ska vara uppfyllda för att lämna ett giltligt bud. Prova gärna med att skriva att buden ska lämnas "slutna" och med fri prövorätt från er sida. Då kan ni sedan i lugn och ro "sprätta upp" dessa budkuvert och se "värdet" på er gemensamma fastighet och bestämma om hur ni vill gå vidare.
Att ordna en fejkad budgivning borde räknas som bedrägeri.

Tänk på att spekulanterna kanske lägger en massa tid och pengar (t.ex. resor och besiktning) i tron att de har en ärlig chans att köpa objektet. Du är tyvärr inte ensam i tråden att föreslå fejkbudgivning så moralen är det uppenbarligen lite si och så med bland vissa.
 
L lbgu skrev:
Att ordna en fejkad budgivning borde räknas som bedrägeri.

Tänk på att spekulanterna kanske lägger en massa tid och pengar (t.ex. resor och besiktning) i tron att de har en ärlig chans att köpa objektet. Du är tyvärr inte ensam i tråden att föreslå fejkbudgivning så moralen är det uppenbarligen lite si och så med bland vissa.
Tror det är fel att se den som fejkad. Går buden upp i en viss nivå kommer de ju vinna för att det är intressantare att sälja än att slanta upp. Men på lägre nivåer väljer säljaren en annan köpare. Taskigt men inte bedrägeri skulle jag säga
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att ordna en fejkad budgivning borde räknas som bedrägeri.

Tänk på att spekulanterna kanske lägger en massa tid och pengar (t.ex. resor och besiktning) i tron att de har en ärlig chans att köpa objektet. Du är tyvärr inte ensam i tråden att föreslå fejkbudgivning så moralen är det uppenbarligen lite si och så med bland vissa.
Jag skrev inget om någon fejkad budgivning utan gav bara ett förslag på hur en eventuell försäljning skulle kunna ordnas. Jag har själv erfarenhet av ett fall där det funnits ett antal villkor som en eventuell köpare måste acceptera för att kunna lämna ett giltligt och acceterat bud. Sedan finns det ju ett otal exempel på hur dödsbon försöker få ett värde på en fastighet bara för att kunna göra färdig en bouppteckning och sen ett kommande arvskifte. Finns nog många besvikna husspekulanter som kan vittna om att fastigheten helt plötsligt inte är till salu längre och någon efterarvinge har gjort upp med dom andra. Kom ihåg att det är säljaren som bestämmer vem hen vill sälja till.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Y Yderfält skrev:
Upp till taxeringsvärdet = ok. Utan stämpelskatt - 85% jag var otydlig... Sorry
Du missade också att det skulle vara en gåvoavsikt…
 
Nissens
R Rickard Larsson2 skrev:
Jag ser att det i tråden förekommer tveksamhet gällande gåva mot vederlag. Enligt vår jurist gäller att det skall anses som gåva skall den motsvara eller vara mindre än det aktuella taxeringsvärdet.

Skatteverkets hemsida säger likadant, se
källa: [länk]

2 Bakgrund och frågeställning​

Enligt fast praxis är den huvudsakliga innebörden av en överlåtelse av fastighet avgörande för om överlåtelsen inkomstskattemässigt ska anses ha karaktär av avyttring eller gåva(huvudsaklighetsprincipen). Denna princip innebär att en överlåtelse behandlas i sin helhet som en avyttring om ersättningen motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet. Understiger ersättningen taxeringsvärdet behandlas överlåtelsen som en gåva, om det finns en gåvoavsikt. Detta under förutsättning att det inte finns reglerat i lag att överlåtelsen ska ses som en avyttring, se t.ex. 53 kap. 3 § inkomstskattelagen (IL).
Då är alltså villkorat att det skall vara en ”gåvoavsikt”. En gåva köper man inte…
 
P Perplexus skrev:
Tror det är fel att se den som fejkad. Går buden upp i en viss nivå kommer de ju vinna för att det är intressantare att sälja än att slanta upp. Men på lägre nivåer väljer säljaren en annan köpare. Taskigt men inte bedrägeri skulle jag säga
Att lägga ut ett objekt till försäljning med huvudsyftet att bara få fram en marknadsvärdering är givetvis taskigt mot både mäklare och seriösa budgivare som slösar tid och pengar på det i tron att det är en seriös affär.Sen är det tyvärr säkert fullt lagligt att göra så, men att medvetet få andra att kasta tid och pengar i sjön är djupt omoraliskt och tycker man det är ok att göra det så är man åtminstone i mina ögon en rätt miserabel person.
 
Sjöbod Sjöbod skrev:
Jag skrev inget om någon fejkad budgivning utan gav bara ett förslag på hur en eventuell försäljning skulle kunna ordnas. Jag har själv erfarenhet av ett fall där det funnits ett antal villkor som en eventuell köpare måste acceptera för att kunna lämna ett giltligt och acceterat bud. Sedan finns det ju ett otal exempel på hur dödsbon försöker få ett värde på en fastighet bara för att kunna göra färdig en bouppteckning och sen ett kommande arvskifte. Finns nog många besvikna husspekulanter som kan vittna om att fastigheten helt plötsligt inte är till salu längre och någon efterarvinge har gjort upp med dom andra. Kom ihåg att det är säljaren som bestämmer vem hen vill sälja till.
Mitt svar i inlägget ovan gäller även detta inlägg.
 
L lbgu skrev:
Att lägga ut ett objekt till försäljning med huvudsyftet att bara få fram en marknadsvärdering är givetvis taskigt mot både mäklare och seriösa budgivare som slösar tid och pengar på det i tron att det är en seriös affär.Sen är det tyvärr säkert fullt lagligt att göra så, men att medvetet få andra att kasta tid och pengar i sjön är djupt omoraliskt och tycker man det är ok att göra det så är man åtminstone i mina ögon en rätt miserabel person.
Du har ju full rätt att tycka att, "det är taskig, omoraliskt och att den som arrangerar en dylik process är vad du kallar miserabel person", men nu var det ju i första hand goda råd som trådstartaren efterlyste för att försöka lösa sitt problem. Vad som sen händer är ju inget vi kan påverka eller göra något åt eller hur? Vi som svarat har ju bara försökt hjälpa till och efter förstånd och erfarenheter och det är väl detta som är tanken med detta forum eller har jag fel? Problemställaren ville helt enkelt bara ha lite goda "gratisråd" för att komma vidare i processen. Sen så har ju ingen mäklare och eventuell tänkbar köpare förlorat något annat än tid så länge ingen "affär" genomförts eller hur? Mäklare har ju en prislista på alla sina tjänster och gör ju inget gratis så dom kan jag inte tycka synd om i alla fall. Dom jag eventuellt kan tycka synd om är alla eventuella köpares drömmar som gått i krasch men det tillhör ju livet att vi inte kan få allt vi önskar och pekar på. Hoppas trådstartaren fått lite bränsle till sin brasa av oss utan att vi själva ska behöva brinna upp i den.
 
  • Gilla
Hegge_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.