Vilken tid är det ok att starta gräsklipparen?

  • 07-09

    222 Röster 19,6%
  • 09-12

    857 Röster 75,8%
  • 12-15

    356 Röster 31,5%
  • 15-18

    326 Röster 28,8%
  • 18-21

    229 Röster 20,2%
  • 21-00

    36 Röster 3,2%
  • Antal röster
    1 131
FredrikR FredrikR skrev:
Ditt fönster som är öppet pga varmt inne anses nog också irrelevant.. du hade kunnat stänga fönstret och somna om. Har du har fönster öppet under natten är det förmodligen inte varmt inne längre.

Eller så får du helt enkelt välja mellan lite gräsklippareskönsång eller att känna dig lite varm.

Var glad att kommunen sköter om grönytorna, så är det inte i alla kommuner längre.
Tyvärr spelar det ingen roll om fönstret är öppet eller stängt när de kör igång en bensindriven trimmer eller framförallt stor lövblås. Det ljudet går igenom våra tunna ytterväggar.
Men - det kanske är mitt fel även det, att jag köpt en fastighet med ca 18 cm tunna ytterväggar som endast har 95 mm isolering (och nej, det går inte på ett enkelt sätt att tilläggsisolera utan större ombyggnation av huset).

Kommunen (som de facto är de som orsakar ljudet) har förstås ingen del i detta. 🤷‍♂️
 
Händer det ofta eller var detta en engångsföreteelse? 😉
Enstaka störmoment enstaka gånger på ett år eller kanske x års intervall är för mig inga problem.
Finns ju många människor som även skiftarbetar eller har oregelbundna arbetstider. Grannen gör det inom vården och kommer ibland hem vid åttatiden.
Hade det varit i Sundbyberg kunde kommentaten blivit "Tänkte inte på det".😇
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Idag söndag i juli/semestertider startade Nacka kommun själva att klippa de allmänna gräsmattorna här i området 08:45.
Först med en stor bullrig gräsklippare sedan med en bensindriven trimmer och för att avsluta ljudkalaset med en bensindriven lövblås.
I 47 min höll de på utanför våra sovrumsfönster (som vi tyvärr måste hålla öppna nu på sommaren pga. värmen inne i husen).

Tack för det Nacka kommun!!

En stilla undran, gäller inte (ibland oskrivna) regler (och vanligt vett!) kommunerna själva??

Själv hade jag inte börjat klippa (med respekt för grannarna) förrän tidigast 10.00 men sannolikt inte före 11.00.

Och hade kanske inte direkt gillat det men hade inte haft synpunkter om de börjat 10.00 på en söndag, eller 07.00 på en vardag.
Men 08:45 på en söndag är f*n inte okej!
Det finns ganska många personer runt om i landet som kommer hem från jobbet vid 7-/8-tiden om morgnarna för att lägga sig å sova fram till typ 15-tiden för att sen åka till jobbet igen vid 20-/21-tiden,å detta pågår vardag som helgdag årets alla dagar.

Ska man inte visa hänsyn till dessa personer å inte göra några högljudda arbeten på dagen?
 
Jag har nog sagt det innan, men jag tycker gott att man kan vänta till 10-tiden iaf på helger.
 
Mellan 00 och 00 på dygnet är ok här. Och ingen kommer störas. Men bor man så att det man ser är in i grannens dass från sitt eget kök så kan det vara skillnad.
Men sen är det lämpligast att klippa sent på dagen när det är som torrast i gräset.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har nog sagt det innan, men jag tycker gott att man kan vänta till 10-tiden iaf på helger.
Såg redan på din profilbild att det skulle komma en vettig kommentar från dig. 😉👍🏼
 
  • Älska
Dan1891
  • Laddar…
När man kan starta gräsklipparen är ju en jävligt känslig fråga. Första frågan är väl om den fastighet som ska klippas ligger i ett villaområde alt fritidshusområde där grannar finns nästgårds till den fastighet som ska klippas. Eller om man bor på landet där man har bönder som grannar. Bönderna brukar ju sällan ta hänsyn utan de drar ju gärna igång sina maskiner direkt efter gryningen vid 4-tiden på morgonen.

Är det dagtid uppåt 30 grader i skuggan så startar jag prick klockan 07:00. Oavsett veckodag. Däremot brukar jag sällan klippa kvällstid efter klockan 15:00 för att alla ska få ta eftermiddagsölen alt eftermiddagsdrinken när det ska grillas i trädgårdarna. Tycker det är viktigare att inte reta upp "grillarna" än de som vill sova på morgonen. 😇

Men vi som bott i storstäder vet ju om att de som plogar snö vintertid plogar ju så att fönsterrutorna vibrerar om nätterna utan att bekymra sig över de boendes nattsömn. Så det är nog svårt att ligga alla till lags.
 
U Uppner skrev:
det kanske är mitt fel även det, att jag köpt en fastighet med ca 18 cm tunna ytterväggar
Vems fel skulle det annars vara? 😉🤔
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Tyvärr spelar det ingen roll om fönstret är öppet eller stängt när de kör igång en bensindriven trimmer eller framförallt stor lövblås. Det ljudet går igenom våra tunna ytterväggar.
Men - det kanske är mitt fel även det, att jag köpt en fastighet med ca 18 cm tunna ytterväggar som endast har 95 mm isolering (och nej, det går inte på ett enkelt sätt att tilläggsisolera utan större ombyggnation av huset).

Kommunen (som de facto är de som orsakar ljudet) har förstås ingen del i detta. 🤷‍♂️
Har kommunen inte startat i tid och gjort alla grönytor de behöver så hade nästa trådstart handlat om att kommunen minsann inte klipper gräset i tid 😆
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Absolut!
I ett tätbebyggt område visar man respekt för sina grannar och då utgår jag från att kommunen (som sätter upp reglerna) gör detsamma.
Om man bor på landet kan man skita i vad grannar heter då det ofta är stora avstånd till dessa.

Så det är sannolikt ett storstadsproblem ja!

Sedan om man av vana går upp tidigt eller har barn som väcker en är helt irrelevant.
Detta är en fråga om respekt för sin omgivning.

Å visst, jag investerar gärna ca. 20 000:- i en LLVP bara så att kommunen själva skall kunna bryta sina skrivna/oskrivna regler för att de skall kunna klippa gräset tidigt en söndagsmorgon, utan att dess medborgare/skattebetalare skall komma med klagomål, helt rimligt. 👍
20 000 är inte mycket i nacka
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Har kommunen inte startat i tid och gjort alla grönytor de behöver så hade nästa trådstart handlat om att kommunen minsann inte klipper gräset i tid 😆
Faktum är att jag antagligen ska anse mig lyckligt lottad att de överhuvudtaget klipper just den yta som är närmast min fastighet. Detta då de slutat klippa många gräsmattor här för de fallit offer för miljöivrarnas PK-införande av "sommarängar" även i stadsbebyggelse.

Inget fel med lite mer grönt och mat till humlor m.fl..
...om det inte varit för att det medför att det bara ser ovårdat ut (med efterföljande sänkning av värdet på fastigheterna om/när det blir "för mycket").

Sommarängar är fina på just ängar (på landet), men inte på små allmänna ytor mellan småhus eller på en 3x7 meter liten gräsmatta hos grannen.
Då ser det bara fördj**ligt ut.
För att inte tala om mängden fästingar som tyvärr frodas i den miljön.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Detta då de slutat klippa många gräsmattor här för de fallit offer för miljöivrarnas PK-införande av "sommarängar" även i stadsbebyggelse.
Skitsnack från början till slut, "miljöööÖÖÖÖn" blir bara ett bra svepskäl till att slippa klippa.
 
  • Gilla
Uppner och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
20 000 är inte mycket i nacka
Isolering hade varit bättre för de pengarna om man har pappväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.