Ko-ken är ett trevligt Japanskt märke som är väldigt uppskattat, kvalitén är inte långt ifrån de största tyska märkerna.

Svårt att få tag i här i Sverige men Wurth har förstått kvalitén hos Ko-ken och har en hel del i sitt sortiment.
 
Ja just det Ko-Ken kitet skulle nog ligga inglasat ��
4000 dollar !!
 
Mikael_L
Aeroabuser skrev:
Ja just det Ko-Ken kitet skulle nog ligga inglasat ��
4000 dollar !!
Jag undrar lite vilka som är målgruppen som kunder ...?
 
Intressant hur man alltid kan hitta extremdyra grejer när man letar efter verktyg. Det var just detta jag nenade när jag skrev förbehållet om rimligt pris i mitt första inlägg. Kul att se överdrifterna är det ju ändå. Gedore, Hazet, Facom och Stahlwille är rimliga i högprissegmentet. Ko-ken är på andra sidan rimlighetens gräns. För mig i alla fall.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Oj, jag riktigt ser vilken rusning det blir på försäljningen nu, när du släppte den bomben här. :D :cool:
 
Kan inte låta bli att nämna dessa Indiska Bacho kloner sprungna ur ett samarbete mellan Bacho och Taparia på tidigt 70tal. Deras hylsnyckelsatser ser nästan på pricken förutom spärrskaften ut som Bachos riktiga plåtlådor innan plasten. Även deras skruvmejslar är dom riktiga gröna inte utan att man blir lite nostalgisk.
http://www.tapariatools.com/socket_sets.html
 
Mikael_L
stomneby skrev:
Kan inte låta bli att nämna dessa Indiska Bacho kloner sprungna ur ett samarbete mellan Bacho och Taparia på tidigt 70tal. Deras hylsnyckelsatser ser nästan på pricken förutom spärrskaften ut som Bachos riktiga plåtlådor innan plasten. Även deras skruvmejslar är dom riktiga gröna inte utan att man blir lite nostalgisk.
[länk]
Är dom bra då?

Det verkar som att det t.ex. inte är round-corners-hylsor. Men svårt att se på 12-kant.
 
Har inte en blekaste men jag har använt lite av deras hylsor i ungdomen vet inte hur dom såldes i Sverige men dom höll för det vi gjorde då så kvaliteten var väl ok. Round corner var väl inte uppfunnet på 60talet och utvecklingen av deras verktyg verkar inte ut att ha legat i framkant:)
 
Mikael_L skrev:
Hur är det med Hazet, som märke, idag?

Jag har (/haft?) lite Hazet-prylar. Då, när jag köpte dessa, var de inte så väldigt dyra.
Jag minns att jag tyckte om dessa Hazet. Jag meckade bil mycket mer på den tiden.


Men hur det är ställt idag har jag ingen aning. Kanske har dom gått samma väg som Bacho, börjat stämpla sitt namn på Kina-prylar.
Det hörs inte mycket om dom i Sverige iaf.
Jag bildgooglade lite, det ser inget speciellt ut i alla fall. Men det säger nog inte så mycket om märket ändå ...
Hazet verkar ha gått samma väg som Bahco..... Hazet gör en del utmärkta verktyg fortfarande, men säljer också billigare prylar som inte alls har bra finish. Rent allmänt så verkar dyra verktyg styckevis fortfarande vara bra, men billigare verktyg som säljs i satser inte alls imponerar.

Jag har en sats Hazet blocknycklar som visserligen gör sitt jobb, men utförande är lite klumpigt och finishen låg.
 
mattiasp skrev:
Gedore, Hazet, Facom och Stahlwille är rimliga i högprissegmentet.
Det är ju både spännande och tragiskt att se hur varumärken både står sig och faller.

Jag kommer ihåg när jag skulle hämta en sats med blocknycklar på SAAB i Trollhättan i mitten på 80-talet och verkmästaren på förrådet bad om ursäkt för att Bacho var slut, men att Stahlwille ju var nästan lika bra, men Bacho var det ju inte, och att det var det enda han kunde ordna om jag inte kunde vänta... :) Och vänta det kunde jag ju inte...
 
  • Gilla
Patrik L2 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
mattiasp mattiasp skrev:
Tack, nu börjar det ta sig! Den sista som Michael postade verkar vara det jag söker. Jag vill helst slippa de bulkiga plasthandtagen. Jag måste bara kolla att det är ett 72-klicks spärrskaft.
Mitt 3/8" Kamasa spärrskaft pajade nu.
Från en hylsnyckelsats jag köpte efter att denna tråden var aktiv.

Så nu googlade jag runt lite allmänt för att kolla lite vad det kan finnas att välja på med mått som passar platsen i Kamasa-låden.

Och så hittar jag denna tråden i google-träffarna, skummar igenom, och undrar nu lite hur det gick.
Köpte du något fint och bra, och har du blivit nöjd?


Inte värsta trådlyftet, den är ju inte ens 10 år gammal. :D
 
Jag köpte en sats sexkants 3/8” Gedore i plåtlåda. Lådan är seriös utan flimsighet. 5/5 poäng där. Spärrskaftet är tyvärr inte silkeslent i mekanismen. Kanske måste det slitas in några år i verkstadsmiljö. Dit kommer jag nog aldrig. Kompletterade med ett Bahco med skaft som man kan vinkla. Klart lenare i mekanismen, men lite bulkigare. Ungefär ett sånt här:
Bahco spärrskaft med vinklingsbart skaft och röd-svart grepp, modell B120, 3/8” tummes; robust och smidig mekanism alternativ till Gedore.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mitt 3/8" Kamasa spärrskaft pajade nu.
Från en hylsnyckelsats jag köpte efter att denna tråden var aktiv.
Jag hade provat med att få den fixad på garantin, eller bara byta innehållet om det är det som rasat om de vägrar ta emot skaftet. Mitt minne säger att kittet kostar 124kr till 1/2"

https://www.kamasatools.com/en/products/spare-parts/socket-tools/repair-set-38-for-k-2750/

Reservdelar från ett reparationssats för spärrskaft, inklusive lager, skruvar och olika metallkomponenter, placerade på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.