E elmont skrev:
Och angående conex så passade den perfekt i dåtidens 15,6mm VPrör, med lite kraftigare lungor var det ingen konst att blåsa iväg den 30 meter och eftersom röret var böjligt gick det hålla sig dold bakom tex ett hörn. Och inte minst tyngden på projektilen orsakade viss smärta dock ej blodvite.
Du tänker som ett blåsrör? Haha det måste jag testa på praktikanten. Ska minsann spara en nästa gång jag hittar en i en dosa.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Du tänker som ett blåsrör? Haha det måste jag testa på praktikanten. Ska minsann spara en nästa gång jag hittar en i en dosa.
Du såg att det var gamla vp-röret? Du måste hitta ett sånt också. ;)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Du såg att det var gamla vp-röret? Du måste hitta ett sånt också. ;)
Han får börja fridyka så att han får upp lungvolymen för att kompensera läckaget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Du tänker som ett blåsrör? Haha det måste jag testa på praktikanten. Ska minsann spara en nästa gång jag hittar en i en dosa.
Kan du inte prova på chefen istället 😀?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Du såg att det var gamla vp-röret? Du måste hitta ett sånt också. ;)
Ett par varv eltejp runt missilen löser säker kompabilitetsproblemet. 😎
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett par varv eltejp runt missilen löser säker kompabilitetsproblemet. 😎
Tror det är bättre glid med poslin mot vp dock
 
Om allt man önskar är projektiler till VP-rör så går det att ordna utan toppklämmor. Man kan linda en strut av tejp på en spik eller skruv. Sedan sticker man in den i VP-röret så långt den kommer och klipper tejpen vid kanten. Mycket lättare att få tag på än conex och gamla VP-rör.

Sedan måste väl detta spår vara utanför ämnet om ingen kan tala om hur man skjuter torix med VP-rör.
 
N Niq skrev:
Kan du inte prova på chefen istället 😀?
Det är ju en dödsdom! Han har säkert håll på med sånt när han var i min ålder 😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Och som ålderman med erfarenhet av div prov med ersättnings matr. då conexen försvann vill jag bara säga lycka till. Conex och VP var en oslagbar kombi del pga matr. och passform.
 
  • Gilla
  • Haha
GK100 och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och som ålderman med erfarenhet av div prov med ersättnings matr. då conexen försvann vill jag bara säga lycka till. Conex och VP var en oslagbar kombi del pga matr. och passform.
De gamla säger att det var bättre förr. Men de har fel. Det är de som var bättre förr.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Helt klart är det så, då var man oslagbar men nu händer det någon gång att man blir slagen 😉
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om allt man önskar är projektiler till VP-rör så går det att ordna utan toppklämmor. Man kan linda en strut av tejp på en spik eller skruv. Sedan sticker man in den i VP-röret så långt den kommer och klipper tejpen vid kanten. Mycket lättare att få tag på än conex och gamla VP-rör.

Sedan måste väl detta spår vara utanför ämnet om ingen kan tala om hur man skjuter torix med VP-rör.
Usch. Tänker på de otäcka projektilerna som var populära när jag var ung. Man (inte jag) tog röret/byxpinnen från en viss typ av klädgalgar som blåsrör. En knappnål försågs med garn som knöts fast runt nålen så det blev lagom passform i röret. Inte kul att bli beskjuten då nålen gick igenom kläderna och in en bit i kroppen där den träffade. Sorry för off topic och hoppas att ingen lockas att prova.
 
Är vi ändå inne på den linjen så...det här praktiserade vi i lumpen för att försvara installationen mot fi. Televerkets breda gummiband med negertoy som ammunition.

En person i mörka kläder håller ett långt träföremål som är fastsatt i gummiband i ett rum med träväggar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Begreppet du använder för ammunitionen kan behöva förklaras kanske @Bo.Siltberg? Bara ett förslag i all ödmjukhet och välvilja.
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
Begreppet du använder för ammunitionen kan behöva förklaras kanske @Bo.Siltberg? Bara ett förslag i all ödmjukhet och välvilja.
Butyltejp hade jag skrivit. Men så slogs jag aldrig för att få kalla chokladboll för något kränkande heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.