Mikael_L
Att få ersättning för att man laddar företagets bil hemma erbjuder nog en del legala, skattejuridiska och bokföringsmässiga utmaningar.
Jag tror inte att företagen är sugna på att ge sig in i den soppan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det?
Är det inte så att för det mesta betalar arbetsgivaren när man tankar eller laddar "ute på stan", med företagets kort.
Men när man laddar hemma får man väl betala elen själv?
Du får 9,50 per mil skattefritt när du laddar hemma. Med ett halvdåligt elavtal och en bil som drar 2 kWh så kostar det ca 4,50 per mil. För mig som har ett bättre avtal en snålare bil och dessutom solceller så kör jag för mindre än hälften.
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Liljeros skrev:
Finns 2 sätt och båda är lönsamma, antingen så står man för bränsle och då får man 9,5kr/mil. Laddar man hemma är kostnaden typ 3kr/mil vilket gör det väldigt lönsamt.

Står arbetsgivaren för bränsle redovisas laddningen som utlägg, jag redovisar då kostnaden för min el som en schablon dvs elräkningarna delat på antalet kWh. Sen att jag bara laddar nattetid med timtaxa till en kostnad som är en bråkdel av mitt månadsnitt som även inkluderar fasta kostnader gör det väldigt lönsamt.
Sant.
Det där första visste jag ju, hade bara glömt, tänkte inte på det.

Din andra variant har jag inte hört talas om. Där tycker jag det känns som att det kan finnas en del skattejuridiska risker.

Men oavsett, första sättet kräver väl att bilen är en förmånsbeskattad bil, eller hur?
Är det samma med andra?

Alla är inte sugen på att ha en förmånsbeskattad bil, det är ju ett rätt dyrt nöje om man inte har rätt stor användning för den privat?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att få ersättning för att man laddar företagets bil hemma erbjuder nog en del legala, skattejuridiska och bokföringsmässiga utmaningar.
Jag tror inte att företagen är sugna på att ge sig in i den soppan.
Det är helt legalt och enligt skatteverkets regler. Tillämpas av många företag.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Säljare .. hybriden har varit en bra kompromiss. Blir långa dagar redan idag nät man vill hem för att undvika övernattning så att addera upp mot en timme laddstopp det orkar jag inte. Men du har rätt att det kommer kosta i soppa ..
Hur ser en typisk dag ut? Hur många mil blir det? Räcker det till lunchrasten med laddning under rasten? Man behöver inte ladda fullt vid varje stopp om det inte behövs, likaså kan man ladda även om bilen har 50% kvar. Etc etc, man får tänka om lite.
 
L Liljeros skrev:
Varför skulle man inte kunna ladda hemma om man får ersättning? Skulle säga att det bästa hade varit om dom kört rena elbilar.

Det är väldigt få personer i Sverige som yrkesmässigt har ett körmönster där tillgängliga elbilar inte klarar av räckvidden under en dag. Dom flesta håller sig inom kommun eller grannkommun.
Jag har inte frågat om detaljerna. Men för dem som bor i lägenhet förstår jag problemet.

Min poäng är att om ett företag vill att deras miljöpolicy skall vara något annat än en pappersprodukt gäller det att förankra det hos dem som skall använda bilen. Om den anställde inte kommer att ladda den är det ganska bortkastat med en laddhybrid.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
lilytwig lilytwig skrev:
Det är helt legalt och enligt skatteverkets regler. Tillämpas av många företag.
Men det kräver väl att bilen är en förmånsbil?

Då gäller det ju att man uppskattar den privata körningen med bilen tillräckligt mycket för att tycka att det är värt flera tiotusen kronor om året.
 
Redigerat:
Grannen har fått en laddhybrid som någon form av tjänstebil, har nog aldrig hört den gå på el...

Synd att skattelättnaden inte funkar som tänkt på detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo, rent hypotetiskt borde ett krav på viss andel el finns för att få reducerat förmånsvärde. Förstår samtidigt att detta är svårt att följa upp.
Tja skånetrafiken var rätt duktiga på att följa upp att man körde på gas. Bör inte vara problem att kolla hybrider då. En rejäl dunderstraff om man väljer att köra majoritet på bensin/diesel om man får fördel pga el...
 
Som ny i elbilsvärlden är jag förvånad över hur smidigt det fungerar med laddning utanför hemmet. Har tidigare varit skeptisk och oroat mig för allt krångel med massa appar. Har nu under semestern kört ca 250 mil runt om i Sverige. Har uteslutande laddat helt app-löst via Tesla och Circle K, dvs jag måste ju ha apparna men behöver inte röra dem utan bara plugga in och laddningen startar automatiskt. Oftast har laddningen tagit 25 min, som längst 35 min och kortast 5 min ( stödladdning när familjen ändå skulle in på macken för toa och kaffe). Oftast hinner man inte äta klart sin lunch innan laddningen är klar. Enda krånglet har varit kö på en av Teslas stationer vilket innebar 15 min omväg till Circle K istället
 
S Skandiamannen skrev:
Som ny i elbilsvärlden är jag förvånad över hur smidigt det fungerar med laddning utanför hemmet.
Det som vanligt, det är dom som inte kör el som har problem och sen visar det sig att det inte va det när man väl skaffade elbil.
 
  • Gilla
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Vår nya bilpolicy förbjuder laddhybrider, elbil ska väljas. Går dock att söka dispans om tjänsten kräver många timmar i bil, så ser ut som att efter 8 år med laddhybrid blir det diesel igen 😄
Är det nåt fel på bensin?
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det kräver väl att bilen är en förmånsbil?

Då gäller det ju att man uppskattar den privata körningen med bilen tillräckligt mycket för att tycka att det är värt flera tiotusen kronor om året.
Nja, för att kunna få ersättning för körda mil krävs att det är en förmånsbil. Om man dock får ersättning för laddad el så är ju det som vilket utlägg som helst som du gör till jobbet. Skatteverket gör ingen skillnad om du köpt en kanellängd till erat fredagsmöte eller om du laddat företagets bil hemma. Så länge du har underlag/kvitto så finns inga problem.
 
Mikael_L
L Liljeros skrev:
Nja, för att kunna få ersättning för körda mil krävs att det är en förmånsbil. Om man dock får ersättning för laddad el så är ju det som vilket utlägg som helst som du gör till jobbet. Skatteverket gör ingen skillnad om du köpt en kanellängd till erat fredagsmöte eller om du laddat företagets bil hemma. Så länge du har underlag/kvitto så finns inga problem.
Hur får man ett kvitto hemifrån för laddad el?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur får man ett kvitto hemifrån för laddad el?
Jag bifogar min elfaktura samt utdrag från laddboxens statistik
 
  • Älska
EdwinG84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.