Bowman Bowman skrev:
Ok tack skall kolla det med.
Hade lika på en åkklippare. Vid start så ställs reglaget på max, för att ge lite mer soppa. När den startat och gasen ställs om, så ska en liten fjäder dra tillbaka tjoken så den öppnar helt på spjället. Fjädern på min är en som är lindad runt axeln för spjället, rackarns jobb att byta, så satte en gummisnodd som dra tillbaka. Får se hur länge snodden håller. Men nu går den bra.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Gammalt bränsle tömt, förgasaren urblåst igen.
Bytte tändstift.
Samma fel, den varvar upp dvs varvtalsregulatorn drar hela tiden i sin vajer.
Sänker jag gasen dör den helt.

Nu är jag övertygad om att det är nåt litet skitproblem bara, men som man måste ”känna till”.
Men därav inlämnad från början till ”gräsklipparverkstaden” med gubbar som uppenbarligen inte var bra på sina jobb. :)
kollat kompressionen?
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
F Familjen_S skrev:
Såg en youtube-video där en Klippo hade svajjig gång, lösningen/problemet var en friktionsbricka (?!) vid infästningen av klipparkniven. När brickan till slut byttes började den gå normalt igen, då hade det felsökts med massor av olika luft- och bränsleteorier som trolig felkälla.

Här är videon som referens:
[media]
Henrik Hamrin, "Klippo Comet - svajig gång, men inte pga bränsleproblem?"
sitter kniven fel kan det bli så
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
returen returen skrev:
kollat kompressionen?
Nej
 
Bowman
J jonaserik skrev:
Hade lika på en åkklippare. Vid start så ställs reglaget på max, för att ge lite mer soppa. När den startat och gasen ställs om, så ska en liten fjäder dra tillbaka tjoken så den öppnar helt på spjället. Fjädern på min är en som är lindad runt axeln för spjället, rackarns jobb att byta, så satte en gummisnodd som dra tillbaka. Får se hur länge snodden håller. Men nu går den bra.
Skall kolla detta
 
Bowman Bowman skrev:
Nej
och ventilspel
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Bowman
returen returen skrev:
och ventilspel
Snackar vi ventilspel och kompression blir det tippen :)
 
Detta är inte typiskt fel för varken dålig kompression eller ventiler.
 
  • Gilla
namnbyte och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta är inte typiskt fel för varken dålig kompression eller ventiler.
nä det tyckte inte skog och trädgård heller...
men ingen har kollat det
 
Cheesen
Det låter onekligen som om klipparen får för lite bränsle, alternativt drar tjuvluft. Har du testat en ny dunk med aspen? Även alkylatbensin kan bli gammal och då går maskinerna urkasst.
Tekniken i dessa små motorer är enkel så en 10 åring med youtube brukar kunna få fart på det mesta... Har du testat att köra klipparen på startgas? Dvs om du duschar lite gas i insuget så borde du kunna få en jämn gång, annars är det något knas på guvernören.
 
Bowman
Cheesen Cheesen skrev:
Det låter onekligen som om klipparen får för lite bränsle, alternativt drar tjuvluft. Har du testat en ny dunk med aspen? Även alkylatbensin kan bli gammal och då går maskinerna urkasst.
Tekniken i dessa små motorer är enkel så en 10 åring med youtube brukar kunna få fart på det mesta... Har du testat att köra klipparen på startgas? Dvs om du duschar lite gas i insuget så borde du kunna få en jämn gång, annars är det något knas på guvernören.
Japp jag håller med.
Ny akrylatbensin, inte testat startgas, antagligen varvtalsgeneratorn kanske då.

Men det kommer nog bli en annan verkstad. Pallar inte mer :)
 
Bowman Bowman skrev:
Japp jag håller med.
Ny akrylatbensin, inte testat startgas, antagligen varvtalsgeneratorn kanske då.

Men det kommer nog bli en annan verkstad. Pallar inte mer :)
Har du testat att påverka spjället manuellt än?
 
Bowman
Ja jag försöka dra i automatiska regulatorn och gasen, men jag kunde inte få nån annan insikt från det.
 
Bowman Bowman skrev:
Ja jag försöka dra i automatiska regulatorn och gasen, men jag kunde inte få nån annan insikt från det.
Vad hände när du gjorde det?
 
Bowman
S Stubai skrev:
Vad hände när du gjorde det?
Den fortsatte kämpa emot och gå upp och ner i varvtal, fick inte ut nåt av det. Med mina kunskaper dvs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.