Jag förstår att det krävs en del förstånd och erfarenhet att använda Torix, inga problem med det.

Den typ av Wago jag vänder mig mest mot är den som enbart har fjäderbelastade bleck, push-typ. Kontaktytan är jag inte bekväm med när det gäller högre strömmar. Wago med spännarmar är vad jag använder när det sker div underhåll här och där.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det som är så fel med Torix? Visst, man måste ha koll på hur mycket som ska skalas beroende på antal kablar osv i kopplingen, men jag ser ingen teknisk anledning att det skulle vara ett dåligt sätt att koppla.

Varför skulle det vara bättre med Wago av typen push-lock, med minimal kontaktyta till ledarna i kontaktstycket? Särskilt i lägen där det går högre strömmar.

Jag är genuint nyfiken som lekman.
Wago 2773, som jag använder, är godkända för 450V och 32A, så nog är kontaktytan god. När jag är tvungen att lossa på en del torix händer det att koppartrådarna trillar av. Alltså har installatören spänt torixen så hårt att gängorna har skurit av trådarna, är min gissning. Hur god kontakt blir det?
Så man får snällt skala om och böja rätt de skruvade trådarna och sätta nya klämmor.

Vad jag vet kommer Torix i bara en storlek vilket begränsar användandet. De klämmor jag använder kommer i storlekar från 2 hål till 8 hål och jag behöver inte tvinna trådarna för att klämman ska bita. Jag tar för vana att alltid sätta en större klämma så att det är ett eller fler hål ledigt så det är lättare för nästa person att koppla på sig på samma klämma utan att behöva klippa och byta till större klämma.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Vad jag minns finns (fanns?) det gröna större också?
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Wago 2773, som jag använder, är godkända för 450V och 32A, så nog är kontaktytan god. När jag är tvungen att lossa på en del torix händer det att koppartrådarna trillar av. Alltså har installatören spänt torixen så hårt att gängorna har skurit av trådarna, är min gissning. Hur god kontakt blir det?
Så man får snällt skala om och böja rätt de skruvade trådarna och sätta nya klämmor.

Vad jag vet kommer Torix i bara en storlek vilket begränsar användandet. De klämmor jag använder kommer i storlekar från 2 hål till 8 hål och jag behöver inte tvinna trådarna för att klämman ska bita. Jag tar för vana att alltid sätta en större klämma så att det är ett eller fler hål ledigt så det är lättare för nästa person att koppla på sig på samma klämma utan att behöva klippa och byta till större klämma.
Torix finns i två storlekar, den röda T6 och en större grön T16.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Intressant! Tror mig ha sett en transparent Torix som varit större än de röda, men aldrig en grön.
 
Det jag hade funderingar över, som intresserad i ämnet elinstallationer utan att vara professionell utövare, är enbart det rent tekniska i kontakteringen.

Jag har svårt att tänka mig att kontaktytan i en "push wire" typ Wago 2773 är att jämföra med motsvarande gjort med Torix, i synnerhet vid högre strömmar. Samma gäller många andra liknande kopplingar som man ser i tex eluttag från Elko etc, push wire ev med en frikopplingsknapp.

Möjligt att det sker en svetsning i kontaktytorna i Wagon som gör att kontaktytan progressivt ökar vid högre strömmar, ingen aning, men i Wago-fallet pratar vi om ett fjäderbleck med mycket liten kontaktyta mot ledaren som kan vara EK eller FK. I en rätt utförd kontaktering med Torix borde kontaktytan normalt vara väldigt mycket större, med mindre risk för varmgång om resistansen blir för stor vs strömmen.

Jag böjer mig givetvis för expertisen, jag kanske är ute och cyklar helt och hållet men som alltid vill jag förstå varför det ena skulle vara överlägset det andra. Förstår absolut de yrkesmässiga aspekterna av att koppla med respektive system, Wago och liknande verkar helt överlägsna där.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det jag hade funderingar över, som intresserad i ämnet elinstallationer utan att vara professionell utövare, är enbart det rent tekniska i kontakteringen.

Jag har svårt att tänka mig att kontaktytan i en "push wire" typ Wago 2773 är att jämföra med motsvarande gjort med Torix, i synnerhet vid högre strömmar. Samma gäller många andra liknande kopplingar som man ser i tex eluttag från Elko etc, push wire ev med en frikopplingsknapp.

Möjligt att det sker en svetsning i kontaktytorna i Wagon som gör att kontaktytan progressivt ökar vid högre strömmar, ingen aning, men i Wago-fallet pratar vi om ett fjäderbleck med mycket liten kontaktyta mot ledaren som kan vara EK eller FK. I en rätt utförd kontaktering med Torix borde kontaktytan normalt vara väldigt mycket större, med mindre risk för varmgång om resistansen blir för stor vs strömmen.

Jag böjer mig givetvis för expertisen, jag kanske är ute och cyklar helt och hållet men som alltid vill jag förstå varför det ena skulle vara överlägset det andra. Förstår absolut de yrkesmässiga aspekterna av att koppla med respektive system, Wago och liknande verkar helt överlägsna där.
Har dessvärre inga svar utan får hänvisa till att de har testats och prövats i många år. Ofta kommer problem när man trycker i flertrådiga ledare som FQ och RQ (RQ är inte godkänt av denna anledning) och koppartrådarna viker sig innan de glider in i hålet och således får bara några få trådar ordentlig kontakt. Som tur är Wagos transparenta så en ordentlig installatör tar en titt för att se så alla trådar kommit igenom.

Det är svårt att veta om en Torix faktiskt har bra kontakt. Jag har öppnat många dosor där Torixen till synes inte alls blivit spänd utan trillar av så fort man tittar på den. Och då är ledarna tvinnade som vanligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Har dessvärre inga svar utan får hänvisa till att de har testats och prövats i många år. Ofta kommer problem när man trycker i flertrådiga ledare som FQ och RQ (RQ är inte godkänt av denna anledning) och koppartrådarna viker sig innan de glider in i hålet och således får bara några få trådar ordentlig kontakt. Som tur är Wagos transparenta så en ordentlig installatör tar en titt för att se så alla trådar kommit igenom.

Det är svårt att veta om en Torix faktiskt har bra kontakt. Jag har öppnat många dosor där Torixen till synes inte alls blivit spänd utan trillar av så fort man tittar på den. Och då är ledarna tvinnade som vanligt.
Håller med dig helt och hållet där, Torix saknar möjligheten att visuellt kolla om kontakteringen blev bra utan man får kolla mera primitivt genom att dra i trådarna. Detta skulle troligen inte bli mycket bättre om man hade transparenta Torix, det intressanta döljer sig inne i skruvhatten av metall.

Sammanfattningsvis, Torix lider av att det krävs viss noggrannhet av den som gör jobbet, skalar av lagom mycket och anpassar till antalet ledare osv. Många manuella moment som kan gå fel. Wago är mer eller mindre helt bombsäkra eftersom man ser kontakteringen, givetvis kollar genom att dra men enklare.
 
  • Gilla
Padde Kvist
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Intressant! Tror mig ha sett en transparent Torix som varit större än de röda, men aldrig en grön.
Det var inte Torix utan någon kopia, när det gäller kopior så får man se upp lite då det har cirkulerat kopior av mycket dålig kvalitet. En som jag stött på är en pressad "plåthylsa" som helt saknar Torix egenskap med att fjädra så att den över tid fortsätter att bibehålla trycket på kardelerna.
 
P
I landet i väster så verkar det på youtube klipp att "torix" är det som gäller...
Mängder med klipp där folk har "uppfunnit" twist-verktyg
 
Från skrotlådan, utbytt i gamla delen av huset.
Gul omärkt. Vit i glaserat porslin S-märkt och "CONE X 2". Skum insats i porslinsskarven, metallen är vit.

/Höghus

Två olika kabelskor på en blå bakgrund: en vit keramisk med svarta märken och en gul plast utan märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul och vit elektrisk porslinssockel från en byggnad, vit sockel med några svarta märken och glaserat porslin; gul sockel utan märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
[länk]
Det rör sig alltså om äldre elektriker som handhar Wago fel eftersom de har svårt att lära om. Slutsatsen kan bara bli en - ni som är vana vid Trix måste sluta upp att vrida om så hårt när ni monterar med hjälp av Wago! Det räcker att sticka in ledaren (och fälla hävarmen om sådan finns), det behövs inte vridas om!
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Från skrotlådan, utbytt i gamla delen av huset.
Gul omärkt. Vit i glaserat porslin S-märkt och "CONE X 2". Skum insats i porslinsskarven, metallen är vit.

/Höghus

[bild]
[bild]
Och angående conex så passade den perfekt i dåtidens 15,6mm VPrör, med lite kraftigare lungor var det ingen konst att blåsa iväg den 30 meter och eftersom röret var böjligt gick det hålla sig dold bakom tex ett hörn. Och inte minst tyngden på projektilen orsakade viss smärta dock ej blodvite.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
var det ingen konst att blåsa iväg den 30 meter
Försök det med en Wago ni som vurmar för moderniteter. 😉😂
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.