E E.K. Olsson skrev:
Mäklaren nämnde självmant att det inte finns, vilket fick oss att tro att det skulle göra det. Sen har jag även sett uppgifter på nätet om att man kan vilja ha det. Men av alla svar i denna tråd att bedöma är din fråga befogad!
En tvättstuga är förvisso ett våtrum, eftersom man måste ha en golvbrunn. En golvbrunn kräver tätskikt. Men i en tvättstuga räcker det med tätskikt på golvet, plus 5-10cm uppvik. Om tvättstugan är belägen i källaren behövs inte tätskikt överhuvudtaget. BKR, och någon mer tillåter även rollat tätskikt.
Kom ihåg att att kunskapen hos försäkringsbolag och en del snickare är väldigt låg ibland. Jag hade vattenskada i tvättstugan, men höll på att bli utan ersättning. Hade jag inte själv känt till reglerna, så kunde det iallafall blivit så. Det tog först och främst ett par veckor att få FB och snickare att fatta, att det inte var ett badrum. Men när jag väl hade fått dem att fatta det, så tog det ytterligare två veckor att få dem att förstå att reglerna var annorlunda för badrum och tvättstuga.
 
  • Gilla
E.K. Olsson
  • Laddar…
Mikael_L
Fast man får säkert teckna försäkring hos Gjensidige även utan att ha intyg.
(Vilket ju egentligen var frågan i första posten).

Och de kanske inte ens frågar om intyg när man tecknar försäkring, och kanske inte är speciellt tydliga med att ersättning kan bli ett framtida problem ifall man saknar intyg.
Tja jag vet väl inte, utan spekulerar bara.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Senast jag tittade var det Gjensidige.
Och det är inte speciellt förvånande då dom är riktiga apskaft i största allmänhet.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
En tvättstuga är förvisso ett våtrum, eftersom man måste ha en golvbrunn. En golvbrunn kräver tätskikt. Men i en tvättstuga räcker det med tätskikt på golvet, plus 5-10cm uppvik. Om tvättstugan är belägen i källaren behövs inte tätskikt överhuvudtaget. BKR, och någon mer tillåter även rollat tätskikt.
Kom ihåg att att kunskapen hos försäkringsbolag och en del snickare är väldigt låg ibland. Jag hade vattenskada i tvättstugan, men höll på att bli utan ersättning. Hade jag inte själv känt till reglerna, så kunde det iallafall blivit så. Det tog först och främst ett par veckor att få FB och snickare att fatta, att det inte var ett badrum. Men när jag väl hade fått dem att fatta det, så tog det ytterligare två veckor att få dem att förstå att reglerna var annorlunda för badrum och tvättstuga.
Golvbrunn är inte ett krav för tvättmaskin, du kan lika gärna ha den i köket. Samma krav som diskmaskin gäller dvs sån plastbalja under.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
L Liljeros skrev:
Golvbrunn är inte ett krav för tvättmaskin, du kan lika gärna ha den i köket. Samma krav som diskmaskin gäller dvs sån plastbalja under.
Det krävs vattenfelsbrytare när man installerar tvättmaskinen i köket.
För en Säker Vatten godkänd tvättmaskinsinstallation krävs det att tvättmaskinen står i ett utrymme där det finns golvbrunn. Vanligtvis finns det ingen golvbrunn i kök och fram till 2016 var det därför förbjudet att montera tvättmaskiner i kök. Dock har nya regler i Säker Vatten gjort ett undantag om man installerar en vattenfelsbrytare.
https://cyklanderörmokaren.se/skillnad-mellan-att-installera-tvattmaskin-kok-och-diskmaskin/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
En tvättstuga är förvisso ett våtrum, eftersom man måste ha en golvbrunn. En golvbrunn kräver tätskikt. Men i en tvättstuga räcker det med tätskikt på golvet, plus 5-10cm uppvik. Om tvättstugan är belägen i källaren behövs inte tätskikt överhuvudtaget.
Jag har en tvättstuga med golvbrunn, och såväl besiktningsmannen som försäkringsbolaget hävdade bestämt att det INTE är ett våtutrymme för det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det krävs vattenfelsbrytare när man installerar tvättmaskinen i köket.

[länk]
Har inte en del diskmaskiner detta redan idag? Man kan klara sig med larm.

I säker vatten säger texten:

”Under tvättmaskinen ska det finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett vattenlarm.”
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E E.K. Olsson skrev:
Jag och sambon kollar på vad som kanske blir vårt första hus.

Ägaren som bara ägt huset i några år har gjort en del lättare renoveringar själv men även anlitat proffs för att renovera badrummet och tvättstugan. Båda ser bra och välgjorda ut. Dock finns det inget våtrumsintyg för tvättstugan eftersom ägaren tog in samma person som gjort badrummet fast svart.

Vi har fyra frågor:

1) Kan det eventuellt bli problem med att få försäkring med en tvättstuga som saknar intyg?
2) Hur pass viktigt är det att en tvättstuga är ett våtrum? Om det verkar vara tätskikt på golvet och uppvik omkring kan man gissa att det är lugnt?
3) Hur stor risk är detta i kontexten av ett husköp?
4) Är sånt här en röd flagga inför eventuell framtida försäljning? Är det en sån typisk sak som gör det svårt att sälja?

Tacksam för svar nu
E E.K. Olsson skrev:
Jag och sambon kollar på vad som kanske blir vårt första hus.

Ägaren som bara ägt huset i några år har gjort en del lättare renoveringar själv men även anlitat proffs för att renovera badrummet och tvättstugan. Båda ser bra och välgjorda ut. Dock finns det inget våtrumsintyg för tvättstugan eftersom ägaren tog in samma person som gjort badrummet fast svart.

Vi har fyra frågor:

1) Kan det eventuellt bli problem med att få försäkring med en tvättstuga som saknar intyg?
2) Hur pass viktigt är det att en tvättstuga är ett våtrum? Om det verkar vara tätskikt på golvet och uppvik omkring kan man gissa att det är lugnt?
3) Hur stor risk är detta i kontexten av ett husköp?
4) Är sånt här en röd flagga inför eventuell framtida försäljning? Är det en sån typisk sak som gör det svårt att sälja?

Tacksam för sva
E E.K. Olsson skrev:
Jag och sambon kollar på vad som kanske blir vårt första hus.

Ägaren som bara ägt huset i några år har gjort en del lättare renoveringar själv men även anlitat proffs för att renovera badrummet och tvättstugan. Båda ser bra och välgjorda ut. Dock finns det inget våtrumsintyg för tvättstugan eftersom ägaren tog in samma person som gjort badrummet fast svart.

Vi har fyra frågor:

1) Kan det eventuellt bli problem med att få försäkring med en tvättstuga som saknar intyg?
2) Hur pass viktigt är det att en tvättstuga är ett våtrum? Om det verkar vara tätskikt på golvet och uppvik omkring kan man gissa att det är lugnt?
3) Hur stor risk är detta i kontexten av ett husköp?
4) Är sånt här en röd flagga inför eventuell framtida försäljning? Är det en sån typisk sak som gör det svårt att sälja?

Tacksam för svar!
Tvättstuga räknas som övrigt utrymme och inte våtrum :)
Se bifogat
 
  • Skärmbild av textdokument med rubriken "Reglernas tillämpning" som beskriver regler för våtrum och övriga utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
emindith och 2 till
  • Laddar…
P
Hos dom flesta försäkringsbolag så är det rätt tydligt att vem som helst kan ha byggt ett godkänt badrum och att våtrumsintygen kvittar helt.. det är inte en skyddad titel som får utföra badrum utan det kan byggas även av en hempulare OM alla regler och föreskrifter följs så ger det ändå samma fulla ersättning hos försäkringsbolaget. Sen är det klart att bolagen tycker det är praktiskt med olika intyg där dom kostnadsmässigt kan jaga en firma som gjort badrummet och att denna ska stå för garanti och reparation.. Ingen vill ju egentligen betala Om det blivit fel..
Men jag tror många har alldelles för höga tankar om dessa intyg och vilket värde intyget faktiskt har när det visar sig att man har fuktskada i sitt nya badrum och det plötsligt uppdagas att det är totalfusk och företaget som gjort det inte längre existerar och då är svårt att jaga för kostnader för rättning
 
  • Gilla
E.K. Olsson och 1 till
  • Laddar…
Hur många intyg behöver du? Jag kan skriva ut några, han eller bkr?
 
  • Gilla
Johan_kl
  • Laddar…
H
E E.K. Olsson skrev:
Jag och sambon kollar på vad som kanske blir vårt första hus.

Ägaren som bara ägt huset i några år har gjort en del lättare renoveringar själv men även anlitat proffs för att renovera badrummet och tvättstugan. Båda ser bra och välgjorda ut. Dock finns det inget våtrumsintyg för tvättstugan eftersom ägaren tog in samma person som gjort badrummet fast svart.

Vi har fyra frågor:

1) Kan det eventuellt bli problem med att få försäkring med en tvättstuga som saknar intyg?
2) Hur pass viktigt är det att en tvättstuga är ett våtrum? Om det verkar vara tätskikt på golvet och uppvik omkring kan man gissa att det är lugnt?
3) Hur stor risk är detta i kontexten av ett husköp?
4) Är sånt här en röd flagga inför eventuell framtida försäljning? Är det en sån typisk sak som gör det svårt att sälja?

Tacksam för svar!
Vad menas med renoverat badrummet? Har de gjort om badrummet? Det är en skillnad renoverat eller gjort en nytt badrum.. Blir alltid skeptiskt hur man benämner åtgärd i badrum. Är det rörgenomföringar i golvet? Be förra ägaren skriva ett dokument vad som är gjort.De kan ta hjälp av sin kompis sommar gjort badrummet. Våtrumskivor, täckskickt, är det uppreglat på rättavstånd, är det badkar så är det cc 30, t.ex. Tvättstugan är inget våtrum så det räcker med att golvet har tätskikt och uppvik. Ta dit en besiktningsman och prata med ditt försäkringsbolag hur de ställer sig vid en eventuell skada så att du känner dig säker.
 
L Liljeros skrev:
Golvbrunn är inte ett krav för tvättmaskin, du kan lika gärna ha den i köket. Samma krav som diskmaskin gäller dvs sån plastbalja under.
Tvättmaskin, och tvättstuga är olika saker. Det är mycket riktigt att man under vissa förutsättningar få ha tvättmaskinen i exempelvis köket.
Dock får du inte bygga en tvättstuga, utan att ha golvbrunn.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag har en tvättstuga med golvbrunn, och såväl besiktningsmannen som försäkringsbolaget hävdade bestämt att det INTE är ett våtutrymme för det.
Det är beroende på vem du frågar, samt hur du tolkar det. Det är som jag försökte säga, inte ett regelrätt våtrum. Dock måste man ha en golvbrunn i en tvättstuga. Har man golvbrunn, måste man generellt sett ha tätskikt på golvet. Det beror på att det kan ses/tolkas som våtrum eftersom att det finns golvbrunn. Om det finns en golvbrunn kan den boende i huset alltså tro att det är okej att hälla ut en hink vatten på golvet.
Men, om rätt ska vara rätt, så ska både väggar och golv vara vattentäta för att det ska vara ett våtrum. Eller snarast är det ju tvärtom "vattentrycket" i rummet som avgör vilket det är.
 
A AG A skrev:
Dock får du inte bygga en tvättstuga, utan att ha golvbrunn.
A AG A skrev:
Dock måste man ha en golvbrunn i en tvättstuga.
Måste eller bör? Så här skriver https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...-finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga:

"Tvättstuga. Vilka krav finns på tätskikt och golvbrunn i tvättstuga?
Boverket anger att tvättstuga bör ha tätskikt på golv som dras upp på vägg. Rådet ska följas om man inte kan göra på ett annat sätt som är minst lika bra. Normalt dras tätskiktet upp cirka 100 mm.

Det allmänna rådet säger att tvättmaskin bör placeras i utrymme med golvbrunn. Väljer man att göra på annat sätt kan man komma att behöva bevisa att det sättet är lika bra eller bättre, byggnadsnämnden i kommunen behöver göra den bedömningen i det enskilda ärendet. Varje bostad ska ha minst ett utrymme, för personlig hygien, med en golvbrunn.

Regeln om tätskikt i tvättstuga på golv med uppvik gäller också för utrymme med varmvattenberedare samt för toalett med handfat."
 
  • Gilla
Liljeros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.