Alfredo Alfredo skrev:
Måste eller bör? Så här skriver [länk]:

"Tvättstuga. Vilka krav finns på tätskikt och golvbrunn i tvättstuga?
Boverket anger att tvättstuga bör ha tätskikt på golv som dras upp på vägg. Rådet ska följas om man inte kan göra på ett annat sätt som är minst lika bra. Normalt dras tätskiktet upp cirka 100 mm.

Det allmänna rådet säger att tvättmaskin bör placeras i utrymme med golvbrunn. Väljer man att göra på annat sätt kan man komma att behöva bevisa att det sättet är lika bra eller bättre, byggnadsnämnden i kommunen behöver göra den bedömningen i det enskilda ärendet. Varje bostad ska ha minst ett utrymme, för personlig hygien, med en golvbrunn.

Regeln om tätskikt i tvättstuga på golv med uppvik gäller också för utrymme med varmvattenberedare samt för toalett med handfat."
Nu vet jag inte vad du försöker säga? Om du försöker påvisa att jag har fel, eller enbart förtydliga det jag säger med källor.
Dock kan inte jag tolka det du skriver, på annat sätt än att tätskikt är ett krav i tvättstugor. Även om just själva tätskiktet kan bytas mot annat skydd. Eller, som jag sagt hela tiden, om tvättstugan är belägen i källare.
 
A AG A skrev:
Nu vet jag inte vad du försöker säga? Om du försöker påvisa att jag har fel, eller enbart förtydliga det jag säger med källor.
Dock kan inte jag tolka det du skriver, på annat sätt än att tätskikt är ett krav i tvättstugor. Även om just själva tätskiktet kan bytas mot annat skydd. Eller, som jag sagt hela tiden, om tvättstugan är belägen i källare.
Tror poängen är att kravet på golvbrunn inte på något sätt är ett lagkrav, du kan lösa det på andra sätt också. Det är det rekommenderade men ett hus som saknar det behöver inte automatiskt vara helt felaktigt eller väldigt dyrt att åtgärda utan det finns andra lösningar.

Att det finns branschrekommendationer är något helt annat.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu vet jag inte vad du försöker säga?
Jag försöker säga att min tolkning är att man bör ha en golvbrunn i en tvättstuga, inte att man måste ha det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försöker säga att min tolkning är att man bör ha en golvbrunn i en tvättstuga, inte att man måste ha det.
Och om man inte har det måste man komma på ett annat sätt som är minst lika bra när det gäller att ta hand om vatten som kommer ut på golvet. Det är ont om andra sätt att lösa det.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försöker säga att min tolkning är att man bör ha en golvbrunn i en tvättstuga, inte att man måste ha det.
Empiriskt så vill jag hävda att det är mycket större risk att kommunen skapar översvämning genom golvbrunnen än att tvättmaskinen gör det, åtminstone om tvättstugan är i källaren.
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det finns väl inget i tråden som talar för att TS:ens tvättstuga är i källaren.
 
L Liljeros skrev:
Tror poängen är att kravet på golvbrunn inte på något sätt är ett lagkrav, du kan lösa det på andra sätt också. Det är det rekommenderade men ett hus som saknar det behöver inte automatiskt vara helt felaktigt eller väldigt dyrt att åtgärda utan det finns andra lösningar.

Att det finns branschrekommendationer är något helt annat.
Nu är det väl ingen som pratar om Lagkrav, hoppas jag. För det är en helt annan typ av krav.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försöker säga att min tolkning är att man bör ha en golvbrunn i en tvättstuga, inte att man måste ha det.
Men du tycks ju missa det övriga i källorna, som du hänvisar till. Att enda sättet att undgå kravet, är att ordna ett minst lika gott skydd på annat sätt.
 
A AG A skrev:
Nu är det väl ingen som pratar om Lagkrav, hoppas jag. För det är en helt annan typ av krav.
TS undrar om avsaknad av våtrumsintyg är ett problem för tvättstugan i så stor utsträckning att det påverkar köpet, dvs det kan bli skitdyrt om något brister. Och svaret är då nej, det finns inget som TVINGAR TS att i sitt hus ha golvbrunn och godkända tätskikt för att kunna använda rummet till tvättstuga, däremot kan vissa åtgärder behöva vidtas. Men det är inte en risk i storleksordningen 100.000-tals kronor.
 
Byggnadstekniska krav finns inte i lagtext utan i olika standarder och branschregler och det är utifrån det som utföranden bedöms. Man blir naturligtvis inte åtalad för att det saknas golvbrunn.

Det TS har att beakta är att tvättstugan inte ör byggd enligt branschstandard och hur det påverkar husets värde.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det TS har att beakta är att tvättstugan inte ör byggd enligt branschstandard
Var skriver TS det? 🤔
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Det är såna myter om ”våtrumsintyg”.
Jag har ägt ett tiotal hus och har aldrig sett röken av ett ”våtrumsintyg”. Inget försäkringsbolag har heller krävt något sådant vid skador. Det som gäller är att arbetet är fackmannamässigt utfört enligt för tiden gällande normer.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.