F
DennisCA DennisCA skrev:
Tyvärr har jag ofta dåliga erfarenheter av tredjepartsdelarna och detta fenomen verkar bli allt mera utbrett, delar så dåliga att bilen inte funkar.

Har just nu ett extra bränslefilter från "Proparts" sittandes, men med tanke på vad jag läste om han som försökte byta på sin 900a så funderar jag köpa ett bosch istället, fick han göra för att bilen skulle starta igen och nä det satt inte bak å fram...

Samma upplevde jag med en annan del förra året, delen höll en månad, originalet höll 30 år. Blev igen att söka upp en del av OEM tillverkaren och den har nu hållit ett år.
Ja, det finns otroligt mycket skit som aldrig skulle ha tillverkats på AutoDoc. Sen måste man ha med sig att den delen som var originaldel för 30 år sen kan ha varit av betydligt lägre kvalité de senaste 10 åren. Och speciellt om en bil/del går ur produktion, alla biltillverkare är väldigt drivna i att pressa sina leverantörer och sänka sina kostnader.
 
F fsn skrev:
Du gör precis hur du vill med vad du tror och/eller ifrågasätter.
ja precis som du eller menar du att du vet hur det kommer att bli?
 
F
S Stefan1972 skrev:
ja precis som du eller menar du att du vet hur det kommer att bli?
Som jag skrev, det finns redan på många produkter inom EU och det blir mer av det varje år. Surfa in på EU-kommisionens sida och läs själv om du har problem att acceptera det. Det finns inget negativt i att en tillverkare behöver tillhandahålla reservdelar.

Det finns däremot väldigt mycket negativt i att monopolisera reservdelar till bilar och försöka slå ut hela reservdelsmarknaden. Förstår inte varför du inte reagerar på det istället.
 
F fsn skrev:
Som jag skrev, det finns redan på många produkter inom EU och det blir mer av det varje år. Surfa in på EU-kommisionens sida och läs själv om du har problem att acceptera det. Det finns inget negativt i att en tillverkare behöver tillhandahålla reservdelar.

Det finns däremot väldigt mycket negativt i att monopolisera reservdelar till bilar och försöka slå ut hela reservdelsmarknaden. Förstår inte varför du inte reagerar på det istället.
ja jag läser vad du skriver och förstår vad du menar men om det inte redan nu har implementerats inom fordon, varför tror du då att det kommer att bli bättre? Jag märker ju av detta hela tiden som lagar bilar varje dag och de senaste 20 åren blir det bara värre och värre. Ska jag då tro nåt annat bara för att du hänvisar till nåt inom EU? Varför följer inte biltillverkarna det då?
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
S Stefan1972 skrev:
ja jag läser vad du skriver och förstår vad du menar men om det inte redan nu har implementerats inom fordon, varför tror du då att det kommer att bli bättre? Jag märker ju av detta hela tiden som lagar bilar varje dag och de senaste 20 åren blir det bara värre och värre. Ska jag då tro nåt annat bara för att du hänvisar till nåt inom EU? Varför följer inte biltillverkarna det då?
Behöver du verkligen skedmatas? Det blir bara värre och värre och nu gör EU nåt…. Tänk själv eller googla och läs själv.

Produkterna blir mer och mer avancerade (delvis pga miljökrav) det kan ingen göra nåt åt, det verkar vara ditt största problem att acceptera.
 
nä du verkar ha fastnat på min åsikt........jag delar min syn på saken och du delar din. Jag angriper inte din åsikt utan ger bara andra infallsvinklar.
 
verkar bara vara klockfjädern, dvs kabeln till airbagen bakom ratten, lindad som en klockfjäder. Vad för årsmodell handlar det om?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Någon som vet om det här är en styrvinkelgivare eller vad det är för något?
Det står ju klockfjäder, så det är väl vad det är?
Klockfjädern mäter fordonets acceleration/retardation och rapporterar den till SRS-styrenheten som använder bl.a. denna input för att avgöra om krockkuddarna skall fyras av.
 
-07 V70 med fel på styrvinkelgivaren. Visste inte att det fanns något sådant som kallades klockfjäder där.
 
F
S Stefan1972 skrev:
nä du verkar ha fastnat på min åsikt........jag delar min syn på saken och du delar din. Jag angriper inte din åsikt utan ger bara andra infallsvinklar.
Det är ingen åsikt jag har, det är en realitet för det händer nämligen. Sen har jag svårt att förstå ditt rätt obegåvade resonemang med att det har blivit sämre i 20år som ett argument MOT EUs rätt nya initiativ i frågan.

En Tesla har inbyggd fullständig diagnostik, kompletta elschema och kompletta reservdelskataloger. Upp till det fri uppdatering automatiskt eller av användaren. Så allt har inte blivit sämre, tror snarare att det tekniskt har blivit mer komplicerat då det är mer svårtillgänglig teknik som kräver bättre utbildning för att förstå.
 
C cpalm skrev:
Det står ju klockfjäder, så det är väl vad det är?
Klockfjädern mäter fordonets acceleration/retardation och rapporterar den till SRS-styrenheten som använder bl.a. denna input för att avgöra om krockkuddarna skall fyras av.
Så är det säkert. Jag visste faktiskt inte att det fanns något som hette så på bilen och den ser ut som dom styrvinkelgivare jag sett. Så jag tänkte att det kanske var någon översättning som gått fel. Men tydligen var jag fel ute.
 
F fsn skrev:
Det är ingen åsikt jag har, det är en realitet för det händer nämligen. Sen har jag svårt att förstå ditt rätt obegåvade resonemang med att det har blivit sämre i 20år som ett argument MOT EUs rätt nya initiativ i frågan.

En Tesla har inbyggd fullständig diagnostik, kompletta elschema och kompletta reservdelskataloger. Upp till det fri uppdatering automatiskt eller av användaren. Så allt har inte blivit sämre, tror snarare att det tekniskt har blivit mer komplicerat då det är mer svårtillgänglig teknik som kräver bättre utbildning för att förstå.
Fast det du nämner nu har alla tillverkare. Diagnostik och kataloger är det sällan nå problem med. Problemet kommer ju när den där centrala modulen som sköter allt utgår och reservdelar inte går att uppbringa ? Finns många fler exempel på rent basala delar där oftast eftermarknaden träder in men poängen finns ju där ändå. Tillverkaren anser inte att de behöver lagra dyra komponenter och det kan jag också förstå om man tar fram en ny modell var 6månad......Det är ju inte som förr när volvo 240 såg likadan ut i 30 år........eller nån merca modell. Vanliga slitdelar försvinner. Letade kopplingssats till en 10 år gammal audi diesel. utgått original, nada. Utgått både hos Sachs och LUK. Ingen annan hade gjort dem. Hittade efter mycket om och men en surplussats i tyskland så det löste sig men ibland förvånas man över mycket som man inte tycker borde vara nå problem och det är det jag menar har förändrats de senaste 20 åren. Mercedes som genom åren varit enormt duktiga på att ha delar till allt typ har nog lagt ner den filosofin helt...Då har jag svårt att se att den trenden ändras bara för att Eu tycker någonting nu........Isåfall kommer nog bilarna snart att övergå till rena transportmedel och alla får köpa likadana bilar utan finesser. Standard allting och så kommer det sannolikt att bli i framtiden. Så det säger jag inget om att det kommer förändringar men de kommer troligen inte fungera i dagens bilar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Fast det du nämner nu har alla tillverkare.
Och anledningen till det är väl att det finns regler (inom och utom EU) som tvingar tillverkarna att ge var och en tillgång till samma reservdelar, dokumentation och verktyg som "märkesverkstaden" har.

Även om det (ännu) inte finns några regler inom EU som tvingar tillverkarna att överhuvudtaget tillhandahålla reservdelar.
 
F
S Stefan1972 skrev:
Fast det du nämner nu har alla tillverkare. Diagnostik och kataloger är det sällan nå problem med. Problemet kommer ju när den där centrala modulen som sköter allt utgår och reservdelar inte går att uppbringa ? Finns många fler exempel på rent basala delar där oftast eftermarknaden träder in men poängen finns ju där ändå. Tillverkaren anser inte att de behöver lagra dyra komponenter och det kan jag också förstå om man tar fram en ny modell var 6månad......Det är ju inte som förr när volvo 240 såg likadan ut i 30 år........eller nån merca modell. Vanliga slitdelar försvinner. Letade kopplingssats till en 10 år gammal audi diesel. utgått original, nada. Utgått både hos Sachs och LUK. Ingen annan hade gjort dem. Hittade efter mycket om och men en surplussats i tyskland så det löste sig men ibland förvånas man över mycket som man inte tycker borde vara nå problem och det är det jag menar har förändrats de senaste 20 åren. Mercedes som genom åren varit enormt duktiga på att ha delar till allt typ har nog lagt ner den filosofin helt...Då har jag svårt att se att den trenden ändras bara för att Eu tycker någonting nu........Isåfall kommer nog bilarna snart att övergå till rena transportmedel och alla får köpa likadana bilar utan finesser. Standard allting och så kommer det sannolikt att bli i framtiden. Så det säger jag inget om att det kommer förändringar men de kommer troligen inte fungera i dagens bilar.
Och då förstår jag inte alls vad ditt problem är? Nya tvingande lagar hade betytt att du hittat din koppling. Eller är det så att ditt problem är att tillverkarna gör nya modeller? I sådana fall har du problem och väderkvarnar.

Och nej, det har inte alls alla (eller någon?) tillverkare öppet och tom tillgängligt för slutanvändaren att använda eller inbyggt i bilen. Det kräver extrerna diagnostikprogram och skall man ha original från tillverkaren är det helt orimliga kostnader i inköp och prenumerationer påuppdateringar samt även kostsamma utbildningar. Där är Tesla rätt unika, må vara en skitbil på många sätt, men helt lysande och unik på andra. Helt klart byggd för att kunna repareras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.