Har uppfattat både Cirkle K och OKQ8 som väldigt dyra? Reagerat på att det skyltas med långt över 6kr/kWh, krävs betalmedlemskap för att få ner priset?

Annars kan man ju tycka att det borde ligga i deras intresse att skapa en position på marknaden så man säkerställer kunder till sina butiker även i framtiden, då håller det inte med 4 laddplatser till högt pris.
 
Logad Logad skrev:
Sedan har vi de med för liten hjärna som ställer sig över 2 platser för att ladda. Händer oftast hos Eviny på grund av deras layout.
Även ett stående problem på gamla Tesla laddare med märken som har kontakten på fel ställe, måttligt populärt när det står en ID4 och blockerar 2 platser när man kommer…
 
  • Arg
richardtenggren
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Även ett stående problem på gamla Tesla laddare med märken som har kontakten på fel ställe, måttligt populärt när det står en ID4 och blockerar 2 platser när man kommer…
Det är ju lite annorlunda eftersom det är designen av stolparna som är korkad om man tillåter andra än Tesla att ladda. Det är alltså inte föraren det är fel på. När jag sist laddade vid en supercharger tog jag en icke laddplats bredvid stolpen längst ut till vänster och blockerade på så sätt bara en laddplats. Bör även fungera längst ut till höger om det finns plats för bilen till höger om stolpen.
 
L Liljeros skrev:
Har uppfattat både Cirkle K och OKQ8 som väldigt dyra? Reagerat på att det skyltas med långt över 6kr/kWh, krävs betalmedlemskap för att få ner priset?

Annars kan man ju tycka att det borde ligga i deras intresse att skapa en position på marknaden så man säkerställer kunder till sina butiker även i framtiden, då håller det inte med 4 laddplatser till högt pris.
De jag varit på har haft samma prissättning oavsett betalmetod, och det är samma som stått på skyltarna 5.34kr/kWh.
Prisskylt vid en OKQ8-bensinstation med bensin- och dieselpriser samt elpriset 5.34 kr/kWh. Flera flaggor och en Starbucks-skylt syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Logad Logad skrev:
Det är ju lite annorlunda eftersom det är designen av stolparna som är korkad om man tillåter andra än Tesla att ladda. Det är alltså inte föraren det är fel på. När jag sist laddade vid en supercharger tog jag en icke laddplats bredvid stolpen längst ut till vänster och blockerade på så sätt bara en laddplats. Bör även fungera längst ut till höger om det finns plats för bilen till höger om stolpen.
Dom nya stolparna har ju längre sladd, men finns ju fortfarande en hel del kvar från innan man hade öppnat för andra än Tesla. Sällan blir det ju ett problem då man har väldigt många laddpunkter. Generellt är det väl dubbla mängden mot många andra på bekostnad av hastighet om det är fullbelagt.

Sladdarna är ju svindyra så ur det perspektivet är det ju smart att ha 1,5m istället för 5m sladd men det bygget ju på att alla har kontakten på samma ställe…
 
Logad Logad skrev:
Jag har 24 appar och 8 RFID för laddning.
Och härmed besvarades frågan i trådens rubrik. 😢
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul för dem att någon gör det.
[bild]
Frånsett tillgängligheten. 5 kW CCS?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och härmed besvarades frågan i trådens rubrik. 😢
Nja, jag har utan nämnvärd insats åkt medelhavet och tillbaks med en elbil, dessutom med ett batteri på knappt 60kWh. Så för tidigt vet jag inte, problemet är ju avsaknad av större konkurrerande riktiga laddnätverk där man i princip kan åka Europa runt och som dessutom är integrerade i bilens navigation, plug and charge bör också vara en självklarhet. Ionity är väl ända nämnvärda men inte riktigt i mål.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
jag har utan nämnvärd insats åkt medelhavet och tillbaks med en elbil,
Jag försökte skämta lite men visst måste det vara extremt med 32 ”laddmetoder”?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försökte skämta lite men visst måste det vara extremt med 32 ”laddmetoder”?
Ja det är extremt och då i synnerhet som jag nyss bytte mobil och ägnade ett par timmar på att flytta apparna. Jag slipper ytterst gärna detta och det går den vägen nu. Det kommer att gå att blippa sitt bankkort framöver.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försökte skämta lite men visst måste det vara extremt med 32 ”laddmetoder”?
Ja det är extremt , det håller jag med om. Men det är ju inte nödvändigt, det finns ju alternativ men brist på konkurrens. Du kan ju oavsett bilmärke med CCS ladda på Teslas nätverk och då klarar du dig med det, för mig är det en gåta hur man som laddstationsägare kan acceptera att man får en laddpunkt uppmonterad för massa pengar som sedan inte fungerar.

Hur svårt kan det vara att få en vanlig betalterminal för visa/mastercard ansluten till ett relä och räkneverk att fungera? Det sitter ju på varenda pumpstation på mackarna? Tekniken har funnits i 20-30 år. Man ska envisas med olika abonnemangslösningar och taggar för att på så sätt knyta kunderna till sig vilket snarare gör att man tappar kunder i det långa loppet. Det krävdes ett pekfinger från EU för att man skulle inse att det inte fungerar…
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försökte skämta lite men visst måste det vara extremt med 32 ”laddmetoder”?
Verkligen! Jag har bara drygt 20… men då är flera av dem obskyra appar som bara använts på nåt hotell någon enstaka gång. Sen Charegefinder började skriva ut priser för olika appar är det lättare att slippa ladda ner en ny varje gång bara för att man inte förstod exempelvis att Virta och Eon är samma sak.
 
Logad Logad skrev:
De har väl inte funkat senaste året och superchargern är endast för Tesla. Har aldrig behövt ladda där.
Jag hade ingen aning om att den inte funkade när jag kom dit i vintras med nästan tomt batteri. Stod då inte heller på Chargefinder att den var nere. Det här var vecka nio och jag kom från fjällen och skulle vidare söderut (det senare själv). Missbedömde förbrukningen och kom till Sillekrog med 4 km räckvidd. Att inte kunna ladda där alls stod inte riktigt på agendan… Långsamt, långsamt körande längs landsvägen 7 km till Vagnhärad för att stå där en timme innan jag tordes åka till en ordentlig laddare i Nyköping.

Fy fan! Främst mitt eget fel förstås, men OK kan gott få en släng av sleven de med, i synnerhet som stationen tydligen fortfarande ligger nere helt. Eller så är det Svenska kraftnäts fel för att de inte kan få fram ordentligt med el till den sörmländska landsbygden. För jag vet att OK gjort någon speciallösning med batteribackup där för att nätet är så klent.

Jag är väldigt glad att jag var ensam i bilen, men hade å andra sidan inte kört med så små marginaler om jag inte varit det.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
@Nötegårdsgubben OKQ8 har ju öppnat en station i Nyköping, har du provat den?
Nej, men jag kommer nog göra i vinter. Tar mig lite drygt till Nyköping söderifrån på vintern när jag kör från landet, så då är ett halvdussin extra laddare där välkommet. Om de funkar. 😉
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men jag kommer nog göra i vinter. Tar mig lite drygt till Nyköping söderifrån på vintern när jag kör från landet, så då är ett halvdussin extra laddare där välkommet. Om de funkar. 😉
Samma här, har precis som du saknat laddare där, har ju tidigare varit lite för få för att man ska våga chansa på Nyköping.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.