M mrmlz skrev:
Vi har väldigt breda fogar av lite olika anledningar så jag fick för mig att två-komp behövdes. Noll sprickor än så länge så det är ju bra. De enklare varianterna funkar nog alldeles utmärkt ...
Har dålig erfarenhet av torr varianten som vattnas när det ligger i fogarna, det kan mycket väl vara så att jag vattnat för mycket eller för lite.
Så att blanda innan ökar rimligen chansen att det blir rätt.
Hur pass mjuk blir fogen vid ett par dagars regn?

Lithomexen blir "mjuk", och jag antar att vid regna så sinner samtidigt smuts, frön/pollen etc och blandas successivt ner i fogen.
Har också ett litet takutsprång där det droppar vatten i samband med regn, det resulterar i att fogen är helt borta.
 
F Fredrik- skrev:
Har dålig erfarenhet av torr varianten som vattnas när det ligger i fogarna, det kan mycket väl vara så att jag vattnat för mycket eller för lite.
Så att blanda innan ökar rimligen chansen att det blir rätt.
Hur pass mjuk blir fogen vid ett par dagars regn?

Lithomexen blir "mjuk", och jag antar att vid regna så sinner samtidigt smuts, frön/pollen etc och blandas successivt ner i fogen.
Har också ett litet takutsprång där det droppar vatten i samband med regn, det resulterar i att fogen är helt borta.
Vdw855 blir stenhård. Epoxi som sagt. Släpper igenom lite vatten, och ska väl flexa lite så den inte spricker. Andra säsongen nu, några fogar är ca 15cm och det har hållt.
 
  • Gilla
Fredrik-
  • Laddar…
0 Josefin Bergman skrev:
Vi blandade cement och fogsand och gjorde som när man lägger hårdfogen, sopade ner blandningen i fogarna och vattnade. Betydligt mkt billigare än hårdfog. Håller fint efter ett år iaf
0 Josefin Bergman skrev:
Vi blandade cement och fogsand och gjorde som när man lägger hårdfogen, sopade ner blandningen i fogarna och vattnade. Betydligt mkt billigare än hårdfog. Håller fint efter ett år iaf
member: 168742"]Vi blandade cement och fogsand och gjorde som när man lägger hårdfogen, sopade ner blandningen i fogarna och vattnade. Betydligt mkt billigare än hårdfog. Håller fint efter ett år iaf[/QUOTE]

0 Josefin Bergman skrev:
Vi blandade cement med vanlig fogsand 1:3 och fogade vår takade skifferuteplats med för några veckor sen, vi sopade ut blandningen torr och vattnade försiktigt i. Det ser snygg ut än så länge iaf
Använde ni cement eller betong? Vet att du skriver cement men vill vara säker då jag själv säger fel ibland?
 
P På Fritiden skrev:
Här kommer en uppdatering efter första vintern. Har det spruckit? Ja, men inte så det stör skulle jag säga. Väldigt små sprickor här och var mellan sten och betong men man måste kolla noga för att se dem. I ytterkant mot kanstenen har det dock spruckit lite mer så här kanske ogräset kommer få fäste senare i vår. Men jag känner mig ändå nöjd med det hela måste jag säga.

[bild] [bild] [bild]
Blev ju snyggt det där!

Vad blev det för metod till slut? Lättbetong? Utblandad eller torr+vattning? Är i begrepp att göra något liknande nu i vår/sommar på skiffern som lades i september.
 
backstad backstad skrev:
Blev ju snyggt det där!

Vad blev det för metod till slut? Lättbetong? Utblandad eller torr+vattning? Är i begrepp att göra något liknande nu i vår/sommar på skiffern som lades i september.
Det blev vanlig finbetong från påse som jag mixade enligt instruktion. Sen får man ha en svamp och vatten för att tvätta stenarna så snart fogarna börjat stelna lite. Skall gå på min trädgårdsgång med gatsten snart och det blir samma metod igen. Vill man inte att det skall bli så ljust kan man tydligen blanda i pigment men det gjorde inte jag och efter nåt år har smutsen dämpat ljusheten på fogen. Jag är nöjd.
 
  • Gilla
Fredrik- och 1 till
  • Laddar…
Vi fick tips om att använda Cementbruk A - Någon som har erfarenhet av att fog skiffer eller liknande med det?
 
Hej
Har ingen erfarenhet av cementbruk A men fogat med vanlig finbetong. Det var svårt att få till rätt konsistens - det skiktade sig. Har därför precis köpt hem PCI Pavifix CEM för att foga mina naturstenar - är en produkt för just fogning.
 
är egen företagare som har arbetat med stenläggning och markarbeten i över 10 år, man får ju göra precis hur man vill, men vill man få en stenyta av skiffer eller annan natursten helt underhållsfri från ogräs så är det hårdfog som gäller som ni pratar om, finns hårdfog för utomhusbruk, betong kommer spricka med tiden hur man än gör, och i sprickor växer ogräs, även hårdfogen kommer spricka med tiden om man bara lägger stenen i grus (stenmjöl, flis eller vad man använt) då marken alltid kommer röra sig, det ända sättet att få detta helt sprickfritt över tid är att gjuta en platta efter konstens alla regler där stenläggning ska vara, sedan sätta dessa stenar i utomhusbruk (exempelvis Mapei conbit) och sedan foga med exempelvis mapei skiffer fug, då blir hela stenläggning i ett och samma och stenarna kan inte röra sig i förhållande till varandra och då spricker inte fogen, har gjort flertalet sådana läggningar av skiffer, en över 5 år sedan, har vart hos kunden efter detta och det är änsålänge helt sprickfritt och ogräsfritt.
 
  • Gilla
  • Älska
lunnabo och 4 till
  • Laddar…
D David S72 skrev:
Hej
Har ingen erfarenhet av cementbruk A men fogat med vanlig finbetong. Det var svårt att få till rätt konsistens - det skiktade sig. Har därför precis köpt hem PCI Pavifix CEM för att foga mina naturstenar - är en produkt för just fogning.
Ska nog tillägga att jag har stenen på en betongplatta vilket är den enda lösningen när jag pratade med proffsen. De vägrade lägga i sand då det aldrig skulle hålla.

Blev fantastiskt bra med PCI Pavifix CEM översta biten och finbetongen (billigare) under.
 
D David S72 skrev:
Ska nog tillägga att jag har stenen på en betongplatta vilket är den enda lösningen när jag pratade med proffsen. De vägrade lägga i sand då det aldrig skulle hålla.

Blev fantastiskt bra med PCI Pavifix CEM översta biten och finbetongen (billigare) under.
Hej, hur ser det ut nu när lite längre tid gått? Funderar på samma produkt själv för min läggning av porfyr i skiffermönster
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
J
Någon som har erfarenhet av att foga naturstensplattor med fiberbetong. Borde väl hålla bättre än vanlig finbetong.
Ska lägga kalkstensflis (oregelbundna skivor) på en uteplats i helgen.
 
S singemoller skrev:
1-3 cm breda, minst 2 cm djupa. Fungerar bra att lägga i, men det verkar fälla ut lite kalk ur betongen de första veckorna då den är lite vitare. Fick prova mig fram med olika fabrikat för att hitta rätt färg för att få det att passa ihop med gammal betong
Jag älskar detta 😍 snälla berätta hur du gjorde 🙏🏻
 
P På Fritiden skrev:
Här kommer en uppdatering efter första vintern. Har det spruckit? Ja, men inte så det stör skulle jag säga. Väldigt små sprickor här och var mellan sten och betong men man måste kolla noga för att se dem. I ytterkant mot kanstenen har det dock spruckit lite mer så här kanske ogräset kommer få fäste senare i vår. Men jag känner mig ändå nöjd med det hela måste jag säga.

[bild] [bild] [bild]
Hej
Hur ser det ut nu efter några år? Funderar och göra som dig 😊
 
T Tage97 skrev:
Hej
Hur ser det ut nu efter några år? Funderar och göra som dig 😊
Väldigt likt fortfarande. Säkert ytterligare nån spricka nånstans men inget stort vad jag noterat. Gissar att marken under är ganska stabil. Hade säkert varit annorlunda om det var stor påverkan av tjäle t.ex. Jag är fortfarande nöjd.
 
P På Fritiden skrev:
Väldigt likt fortfarande. Säkert ytterligare nån spricka nånstans men inget stort vad jag noterat. Gissar att marken under är ganska stabil. Hade säkert varit annorlunda om det var stor påverkan av tjäle t.ex. Jag är fortfarande nöjd.
Tack för svar! Visst hade du stenmjöl under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.