N
MultiMan MultiMan skrev:
Det är väldigt viktigt att det är tätt vid insuget och det sitter minst 3 packningar mellan luftburk och själva motorn på GCV-motorerna. Är dessa bytta och/eller garanterat täta? Jag fick byta minst en på min då den skadades av demonteringen.

Är din motor inte uppgraderad med pinnbultar så är det en enda lång bult man ska skruva i utifrån luftburken och det är svårt att se vad man gör så packningar hamnar lätt fel och tätar inte, särskilt längst in där det är som viktigast.
Mycket viktig poäng! Tjuvluft kan ställa till en hel del problem.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Bowman
MultiMan MultiMan skrev:
Det är väldigt viktigt att det är tätt vid insuget och det sitter minst 3 packningar mellan luftburk och själva motorn på GCV-motorerna. Är dessa bytta och/eller garanterat täta? Jag fick byta minst en på min då den skadades av demonteringen.

Är din motor inte uppgraderad med pinnbultar så är det två långa bultar man ska skruva i utifrån luftburken och det är svårt att se vad man gör så packningar hamnar lätt fel och tätar inte, särskilt längst in där det är som viktigast.
Japp det var ett jäkla stök, men använde stålpinnar för att hålla det på plats när jag satte ihop det.
Packningar var ok.
 
Bowman
Gammalt bränsle tömt, förgasaren urblåst igen.
Bytte tändstift.
Samma fel, den varvar upp dvs varvtalsregulatorn drar hela tiden i sin vajer.
Sänker jag gasen dör den helt.

Nu är jag övertygad om att det är nåt litet skitproblem bara, men som man måste ”känna till”.
Men därav inlämnad från början till ”gräsklipparverkstaden” med gubbar som uppenbarligen inte var bra på sina jobb. :)
 
Såg en youtube-video där en Klippo hade svajjig gång, lösningen/problemet var en friktionsbricka (?!) vid infästningen av klipparkniven. När brickan till slut byttes började den gå normalt igen, då hade det felsökts med massor av olika luft- och bränsleteorier som trolig felkälla.

Här är videon som referens:

Henrik Hamrin, "Klippo Comet - svajig gång, men inte pga bränsleproblem?"
 
  • Gilla
Vestmania
  • Laddar…
N
Bowman Bowman skrev:
Gammalt bränsle tömt, förgasaren urblåst igen.
Bytte tändstift.
Samma fel, den varvar upp dvs varvtalsregulatorn drar hela tiden i sin vajer.
Sänker jag gasen dör den helt.

Nu är jag övertygad om att det är nåt litet skitproblem bara, men som man måste ”känna till”.
Men därav inlämnad från början till ”gräsklipparverkstaden” med gubbar som uppenbarligen inte var bra på sina jobb. :)
Har du kollat detta inslag:
 
Det där med att Klippoklipparen varvar upp var- och varannan sekund, eller snarare att den börjar "rusa" upp till alldeles för höga varv drabbades jag av på en Klippo Triumph (43 cm) med B&S motor som jag köpte ny ca 2006 och felet uppstod ca 2017 om jag inte minns fel. Den varvade tom så pass mycket så att den tom "luktade överhettad" om klipparen. Verkstaden påstod att det var "varvtalsregulatorn" som gått sönder. Och att byta den (reparera den) krävdes att man klöv motorn och det var inte ekonomiskt försvarbart för verkstaden att göra det jobbet på en 10 år gammal klippare.
Hittade en beg-säljare som hade en gammal Klippo Excellent som tog den i inbyte och något år senare köpte jag min Excellent H med Honda GCV140 motor och den har gått som en klocka.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Här du kollat fjädrarna och guvernören som sköter gasregleringen?
Flera klippare jag haft har fått liknande symptom när fjädern som ska "gasa" har blivit för slapp.
 
  • Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Bowman
F Familjen_S skrev:
Såg en youtube-video där en Klippo hade svajjig gång, lösningen/problemet var en friktionsbricka (?!) vid infästningen av klipparkniven. När brickan till slut byttes började den gå normalt igen, då hade det felsökts med massor av olika luft- och bränsleteorier som trolig felkälla.

Här är videon som referens:
[media]
Henrik Hamrin, "Klippo Comet - svajig gång, men inte pga bränsleproblem?"
Kollade precis, tänk om det vara det, skall kolla imorgon om jag kan se om kniven sitter fel.
 
Bowman
S Stubai skrev:
Här du kollat fjädrarna och guvernören som sköter gasregleringen?
Flera klippare jag haft har fått liknande symptom när fjädern som ska "gasa" har blivit för slapp.
Lite osäker på hur jag skall se hur det skall vara?
 
Jag har varit med om en klippare där fjädern för kortslutningsmekanismen/dödmansgreppet gått av vilket gjorde att motorn varvade upp och ner hela tiden. Löstes tillfälligt med ett gummiband...

Även varvtalsregulatorn som nämndes är en mekanisk konstruktion som är beroende av en korrekt injusterad fjäder för att fungera som det är tänkt.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har varit med om en klippare där fjädern för kortslutningsmekanismen/dödmansgreppet gått av vilket gjorde att motorn varvade upp och ner hela tiden. Löstes tillfälligt med ett gummiband...

Även varvtalsregulatorn som nämndes är en mekanisk konstruktion som är beroende av en korrekt injusterad fjäder för att fungera som det är tänkt.
Dödmansgrepp ok.
Kanske något med varvtalsmackapären, men det är utanför min komfortzon :)
 
Ta bort luftfiltret och kolla om den går bättre utan?
 
Bowman Bowman skrev:
Lite osäker på hur jag skall se hur det skall vara?
Svårt att förklara. Fjädern som vrider upp spjället på full gas ska var lagom spännd så att guvernören får kämpa lite för att trycka tillbaka den. Är fjädern för slapp trycker guvernören tillbaka spjället alldeles för lätt och motorn går ner i varv, guvernören slutar då att påverka fjädern och den vrider upp spjället på max och motorn varvar upp, sedan fortsätter den att gå upp och ner i varv.

Om du testar att vrida på spjället för hand kan du iaf kostatera om den får tillräckligt med bränsle.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bowman
L L A Axelsson skrev:
Ta bort luftfiltret och kolla om den går bättre utan?
Har testat, ingen skillnad.
 
Bowman
S Stubai skrev:
Svårt att förklara. Fjädern som vrider upp spjället på full gas ska var lagom spännd så att guvernören får kämpa lite för att trycka tillbaka den. Är fjädern för slapp trycker guvernören tillbaka spjället alldeles för lätt och motorn går ner i varv, guvernören slutar då att påverka fjädern och den vrider upp spjället på max och motorn varvar upp, sedan fortsätter den att gå upp och ner i varv.

Om du testar att vrida på spjället för hand kan du iaf kostatera om den får tillräckligt med bränsle.
Ok tack skall kolla det med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.