3 012 läst · 60 svar
3k läst
60 svar
Klippo exellence varvar upp och ner varannan sekund?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 568 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 568 inlägg
Mycket viktig poäng! Tjuvluft kan ställa till en hel del problem.MultiMan skrev:Det är väldigt viktigt att det är tätt vid insuget och det sitter minst 3 packningar mellan luftburk och själva motorn på GCV-motorerna. Är dessa bytta och/eller garanterat täta? Jag fick byta minst en på min då den skadades av demonteringen.
Är din motor inte uppgraderad med pinnbultar så är det en enda lång bult man ska skruva i utifrån luftburken och det är svårt att se vad man gör så packningar hamnar lätt fel och tätar inte, särskilt längst in där det är som viktigast.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Japp det var ett jäkla stök, men använde stålpinnar för att hålla det på plats när jag satte ihop det.MultiMan skrev:Det är väldigt viktigt att det är tätt vid insuget och det sitter minst 3 packningar mellan luftburk och själva motorn på GCV-motorerna. Är dessa bytta och/eller garanterat täta? Jag fick byta minst en på min då den skadades av demonteringen.
Är din motor inte uppgraderad med pinnbultar så är det två långa bultar man ska skruva i utifrån luftburken och det är svårt att se vad man gör så packningar hamnar lätt fel och tätar inte, särskilt längst in där det är som viktigast.
Packningar var ok.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Gammalt bränsle tömt, förgasaren urblåst igen.
Bytte tändstift.
Samma fel, den varvar upp dvs varvtalsregulatorn drar hela tiden i sin vajer.
Sänker jag gasen dör den helt.
Nu är jag övertygad om att det är nåt litet skitproblem bara, men som man måste ”känna till”.
Men därav inlämnad från början till ”gräsklipparverkstaden” med gubbar som uppenbarligen inte var bra på sina jobb.
Bytte tändstift.
Samma fel, den varvar upp dvs varvtalsregulatorn drar hela tiden i sin vajer.
Sänker jag gasen dör den helt.
Nu är jag övertygad om att det är nåt litet skitproblem bara, men som man måste ”känna till”.
Men därav inlämnad från början till ”gräsklipparverkstaden” med gubbar som uppenbarligen inte var bra på sina jobb.
Såg en youtube-video där en Klippo hade svajjig gång, lösningen/problemet var en friktionsbricka (?!) vid infästningen av klipparkniven. När brickan till slut byttes började den gå normalt igen, då hade det felsökts med massor av olika luft- och bränsleteorier som trolig felkälla.
Här är videon som referens:
Henrik Hamrin, "Klippo Comet - svajig gång, men inte pga bränsleproblem?"
Här är videon som referens:
Henrik Hamrin, "Klippo Comet - svajig gång, men inte pga bränsleproblem?"
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 568 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 568 inlägg
Har du kollat detta inslag:Bowman skrev:Gammalt bränsle tömt, förgasaren urblåst igen.
Bytte tändstift.
Samma fel, den varvar upp dvs varvtalsregulatorn drar hela tiden i sin vajer.
Sänker jag gasen dör den helt.
Nu är jag övertygad om att det är nåt litet skitproblem bara, men som man måste ”känna till”.
Men därav inlämnad från början till ”gräsklipparverkstaden” med gubbar som uppenbarligen inte var bra på sina jobb.
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 139 inlägg
Det där med att Klippoklipparen varvar upp var- och varannan sekund, eller snarare att den börjar "rusa" upp till alldeles för höga varv drabbades jag av på en Klippo Triumph (43 cm) med B&S motor som jag köpte ny ca 2006 och felet uppstod ca 2017 om jag inte minns fel. Den varvade tom så pass mycket så att den tom "luktade överhettad" om klipparen. Verkstaden påstod att det var "varvtalsregulatorn" som gått sönder. Och att byta den (reparera den) krävdes att man klöv motorn och det var inte ekonomiskt försvarbart för verkstaden att göra det jobbet på en 10 år gammal klippare.
Hittade en beg-säljare som hade en gammal Klippo Excellent som tog den i inbyte och något år senare köpte jag min Excellent H med Honda GCV140 motor och den har gått som en klocka.
Hittade en beg-säljare som hade en gammal Klippo Excellent som tog den i inbyte och något år senare köpte jag min Excellent H med Honda GCV140 motor och den har gått som en klocka.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Kollade precis, tänk om det vara det, skall kolla imorgon om jag kan se om kniven sitter fel.F Familjen_S skrev:Såg en youtube-video där en Klippo hade svajjig gång, lösningen/problemet var en friktionsbricka (?!) vid infästningen av klipparkniven. När brickan till slut byttes började den gå normalt igen, då hade det felsökts med massor av olika luft- och bränsleteorier som trolig felkälla.
Här är videon som referens:
[media]
Henrik Hamrin, "Klippo Comet - svajig gång, men inte pga bränsleproblem?"
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 075 inlägg
Jag har varit med om en klippare där fjädern för kortslutningsmekanismen/dödmansgreppet gått av vilket gjorde att motorn varvade upp och ner hela tiden. Löstes tillfälligt med ett gummiband...
Även varvtalsregulatorn som nämndes är en mekanisk konstruktion som är beroende av en korrekt injusterad fjäder för att fungera som det är tänkt.
Även varvtalsregulatorn som nämndes är en mekanisk konstruktion som är beroende av en korrekt injusterad fjäder för att fungera som det är tänkt.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Dödmansgrepp ok.H Harald Blåtumme skrev:Jag har varit med om en klippare där fjädern för kortslutningsmekanismen/dödmansgreppet gått av vilket gjorde att motorn varvade upp och ner hela tiden. Löstes tillfälligt med ett gummiband...
Även varvtalsregulatorn som nämndes är en mekanisk konstruktion som är beroende av en korrekt injusterad fjäder för att fungera som det är tänkt.
Kanske något med varvtalsmackapären, men det är utanför min komfortzon
Ta bort luftfiltret och kolla om den går bättre utan?
Svårt att förklara. Fjädern som vrider upp spjället på full gas ska var lagom spännd så att guvernören får kämpa lite för att trycka tillbaka den. Är fjädern för slapp trycker guvernören tillbaka spjället alldeles för lätt och motorn går ner i varv, guvernören slutar då att påverka fjädern och den vrider upp spjället på max och motorn varvar upp, sedan fortsätter den att gå upp och ner i varv.Bowman skrev:
Om du testar att vrida på spjället för hand kan du iaf kostatera om den får tillräckligt med bränsle.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Ok tack skall kolla det med.S Stubai skrev:Svårt att förklara. Fjädern som vrider upp spjället på full gas ska var lagom spännd så att guvernören får kämpa lite för att trycka tillbaka den. Är fjädern för slapp trycker guvernören tillbaka spjället alldeles för lätt och motorn går ner i varv, guvernören slutar då att påverka fjädern och den vrider upp spjället på max och motorn varvar upp, sedan fortsätter den att gå upp och ner i varv.
Om du testar att vrida på spjället för hand kan du iaf kostatera om den får tillräckligt med bränsle.