M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det förekommer naturligtvis cyberattacker i kriget i Ukraina

[länk]
Jag tänkte mest på påståendet om: ”Ryssarna skulle inte tveka att slumpmässigt stänga av värmen i hus eller stänga av bromsarna i en bil..”.

Jag vet inte om ryssarna agerat så i Ukraina!?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänkte mest på påståendet om: ”Ryssarna skulle inte tveka att slumpmässigt stänga av värmen i hus eller stänga av bromsarna i en bil..”.

Jag vet inte om ryssarna agerat så i Ukraina!?
De har slagit ut mobilsystemet, enskilda kraftverk mm. Mitt exempel ovan är inte lika relevant i Ukraina eftersom bilparken är lite äldre och värmesystemen mindre uppkopplade. Men hade det varit relevant så hade de definitivt gjort det

Ukraina har blivit väldigt duktiga på IT-säkerhet också.

Ryssarna stör ju förresten ut GPS så att GPS-styrda vapen inte fungerar. De stör också GPS över Östersjön för civilflyg.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänkte mest på påståendet om: ”Ryssarna skulle inte tveka att slumpmässigt stänga av värmen i hus eller stänga av bromsarna i en bil..”.

Jag vet inte om ryssarna agerat så i Ukraina!?
Hej
Så du menar att en fiende inte kan agera annorlunda än vad som skett tidigare?
 
pacman42 pacman42 skrev:
De har slagit ut mobilsystemet, enskilda kraftverk mm. Mitt exempel ovan är inte lika relevant i Ukraina eftersom bilparken är lite äldre och värmesystemen mindre uppkopplade. Men hade det varit relevant så hade de definitivt gjort det

Ukraina har blivit väldigt duktiga på IT-säkerhet också.

Ryssarna stör ju förresten ut GPS så att GPS-styrda vapen inte fungerar. De stör också GPS över Östersjön för civilflyg.
Ok. Så det var en killgissning? Du jobbar inte inom försvarsmakten ?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så du menar att en fiende inte kan agera annorlunda än vad som skett tidigare?
Säkert. Men just dessa åtgärder ger inte direkt något framgång….
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säkert. Men just dessa åtgärder ger inte direkt något framgång….
Hej
Så du menar att vi i denna tråd har räknat upp alla typer av IT attacker som kan drabba oss vid ett krislägen
Det var väldigt optimistiskt

Hur många militära repövningar har du varit med om?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så du menar att vi i denna tråd har räknat upp alla typer av IT attacker som kan drabba oss vid ett krislägen
Det var väldigt optimistiskt
Just dessa två var ett exempel. Du kan säkert räkna upp massor av mer effektiva vapen/attacker om du önskar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Just dessa två var ett exempel. Du kan säkert räkna upp massor av mer effektiva vapen/attacker om du önskar.
Hej
Jag undviker naturligtvis att undervisa om attacker
Jag är intresserad av en robust elkraftförsörjning till ett rimligt lågt pris
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så du menar att vi i denna tråd har räknat upp alla typer av IT attacker som kan drabba oss vid ett krislägen
Det var väldigt optimistiskt

Hur många militära repövningar har du varit med om?
Jag säger inte att det inte kan hända, men att dessa saker skulle drabba oss är ganska långsökt. Att sabotera bromsar på några utvalda åkdon för motståndarlaget lät lite väl mycket foliehatt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag säger inte att det inte kan hända, men att dessa saker skulle drabba oss är ganska långsökt. Att sabotera bromsar på några utvalda åkdon för motståndarlaget lät lite väl mycket foliehatt.
Hej
Jag tål att du kallar mig foliehatt jag kommer ändå inte att lära ut något här
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag tål att du kallar mig foliehatt jag kommer ändå inte att lära ut något här
Det var inte du som var källan till spådomen om ”bromsarna”.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var inte du som var källan till spådomen om ”bromsarna”.
Hej
I inlägg 4662 gav jag en hänvisning där det fanns varningar om It attacker
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
I inlägg 4662 gav jag en hänvisning där det fanns varningar om It attacker
Japp. Du hänvisade till en artikel att fordon kan hackas. Inte att ryssarna hackar sig in i bilar och avaktiverar bromsarna. Eller tror du att det finns på deras lista?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp. Du hänvisade till en artikel att fordon kan hackas. Inte att ryssarna hackar sig in i bilar och avaktiverar bromsarna. Eller tror du att det finns på deras lista?
Hej Jonatan79
Jag upprepar, jag varnar för IT- attacker.
Jag beskriver inte detaljerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De har slagit ut mobilsystemet, enskilda kraftverk mm. Mitt exempel ovan är inte lika relevant i Ukraina eftersom bilparken är lite äldre och värmesystemen mindre uppkopplade. Men hade det varit relevant så hade de definitivt gjort det

Ukraina har blivit väldigt duktiga på IT-säkerhet också.

Ryssarna stör ju förresten ut GPS så att GPS-styrda vapen inte fungerar. De stör också GPS över Östersjön för civilflyg.
Man slog ut mycket av elnätet 2015 i Ukraina och det är väl den mest kända Scada-attacken.
https://blog.isa.org/lessons-learned-forensic-analysis-ukrainian-power-grid-cyberattack-malware

Den mest spektaktulära är väl när man planterade in malware i PLC styrningar för centrifuger i Irans kärnvapenprogram, Stuxnet. (iofs med ett gott syfte att få centrifugerna att haverera)
https://www.csoonline.com/article/562691/stuxnet-explained-the-first-known-cyberweapon.html

Men postade länken till MSB tidigare och Scadasystems säkerhet har man jobbat länge med.

Sen jovisst kan man ställa till mycket "hyss" hos privatpersoner och "the bad guys" uppfinningsförmåga är oändlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.