Mikael_L
A avh67f skrev:
Kan det vara ett uttag av den äldre typen eljo trend? Tycker mig se vissa likheter.
Spot on !
 
Mikael_L
Ja nu blev det polsk riksdag här i tråden efter det här uttaget.

Men alltså.
Ja, det är ett gammalt ELJO trend.
Ja, det är avsäkrat 10A MCB, dvs de kan inte ha laddat med ens 13A
Ja, det har ju tydligt gått varmt på både nollan och fasen, på ena sidan syns det att det är i själva anslutningen för kablarna, och det är nog rätt garanterat samma på andra sidan.

Och det är ju inte i sovrummet som man har anslutit elbilen, så slutsatsen är att det alltså är själva snabbkopplingsklämman som inte klarade av den långvariga belastningen.

Hade det varit skruvanslutning hade jag kunnat misstänka att skruven hade glömt att dras, dragits för löst, eller (inte helt ovanligt) ledaren hade hamnat på fel sida om korgmuttern.

Nu är det snabbklämmor, och jag undrar helt enkelt om det möjligen har varit en såpass oduglig elektriker att han inte ens klarat av att ansluta en sådan korrekt.
Jag har ju någon enstaka gång sett horribelt märkliga sätt att sätta fast ledaren.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Jag skrev uppsikt över dina prylar, inte laddningen så du behöver inte sitta "eldvakt". God natt.
Vid närmare eftertanke ändrar jag mig. Det är laddhybriden som behöver laddas med full effekt om du kommer hem med tomt batteri och en stund senare ska göra en liten resa till. Elbilen har överkapacitet för den dagliga körningen och kan toppas upp långsamt över natten.

God natt!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det hade blivit samma fel om de laddat via laddbox, det är inte ladduttaget som har brunnit.
Bara om laddboxen inte installerats korrekt. Finns ingen laddbox på marknaden som får kopplas in i en 10 A enfasgrupp på plintarna i ett uttag som gruppen delar.
 
  • Gilla
Boggi och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Gramphos skrev:
Finns ingen laddbox på marknaden som får kopplas in i en 10 A enfasgrupp på plintarna i ett uttag som gruppen delar.
Detta tror jag inte att det stämmer.
Visst är det lämpligast att en laddbox sitter på en helt egen grupp, men det är inget krav i elinstallationsreglerna.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta tror jag inte att det stämmer.
Visst är det lämpligast att en laddbox sitter på en helt egen grupp, men det är inget krav i elinstallationsreglerna.
Du har nog rätt i att det inte finns något krav på en separat grupp. Men den bakomliggande anläggningen ska vara dimensionerad för att klara laddning med hög ström under lång tid. De flesta laddboxar ansluts dessutom 3-fasigt för att kunna lastbalansera mellan faser och ladda med högre effekt. Så att någon skulle installera en laddbox parallellt med ett sovrumsuttag känns inte troligt.
 
  • Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Bara om laddboxen inte installerats korrekt. Finns ingen laddbox på marknaden som får kopplas in i en 10 A enfasgrupp på plintarna i ett uttag som gruppen delar.
Har svårt att tro att den som kopplade in uttaget till garaget skulle gjort ett bättre jobb med en laddbox.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu blev det polsk riksdag här i tråden efter det här uttaget.

Men alltså.
Ja, det är ett gammalt ELJO trend.
Ja, det är avsäkrat 10A MCB, dvs de kan inte ha laddat med ens 13A
Ja, det har ju tydligt gått varmt på både nollan och fasen, på ena sidan syns det att det är i själva anslutningen för kablarna, och det är nog rätt garanterat samma på andra sidan.

Och det är ju inte i sovrummet som man har anslutit elbilen, så slutsatsen är att det alltså är själva snabbkopplingsklämman som inte klarade av den långvariga belastningen.

Hade det varit skruvanslutning hade jag kunnat misstänka att skruven hade glömt att dras, dragits för löst, eller (inte helt ovanligt) ledaren hade hamnat på fel sida om korgmuttern.

Nu är det snabbklämmor, och jag undrar helt enkelt om det möjligen har varit en såpass oduglig elektriker att han inte ens klarat av att ansluta en sådan korrekt.
Jag har ju någon enstaka gång sett horribelt märkliga sätt att sätta fast ledaren.
Lite märkligt är det. Bägge sidor verkar har brunnit så det måste vara ett systematiskt fel antingen i inkoppling eller material. En ensam 1.5 mm2 ledare ska klara mycket ström utan att överstiga den tillåtna temperaturen.

Är Eljos, i detta fall Lexels, uttag godkända för vidarekoppling eller finns det någon reservation mot det i finstilt?
 
JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta tror jag inte att det stämmer.
Visst är det lämpligast att en laddbox sitter på en helt egen grupp, men det är inget krav i elinstallationsreglerna.
Laddbox ska väl ha egen jordfelsbrytare nu för tiden och det blir väl svårt att uppnå genom att dela grupp med andra förbrukare? Finns ju de med inbyggd JFB förvisso…
 
G Gramphos skrev:
Du har nog rätt i att det inte finns något krav på en separat grupp. Men den bakomliggande anläggningen ska vara dimensionerad för att klara laddning med hög ström under lång tid. De flesta laddboxar ansluts dessutom 3-fasigt för att kunna lastbalansera mellan faser och ladda med högre effekt. Så att någon skulle installera en laddbox parallellt med ett sovrumsuttag känns inte troligt.
Jag har aldrig sett en box som kan lastbalansera mellan faser, vilka har kapacitet för det?

Jag hade verkligen trott och hoppats få en liten inspektion av min elanläggning i samband med installation av laddboxen (som kopplats via en central i garaget som kopplats från elmätaren inte i huset. Hade hoppats på en kontroll av den kabeln och även en koll på förskruvningarna på huvudsäkringarna men han som satte boxen var aldrig ens inte i huset. Ställde bara till med andra elproblem han inte ville återställa.


(Var en position kort i centralen så slog ihop två separata grupper till ett dubbelt motorvärmaruttag till en gemensam grupp, uttaget fungerade inte alls efter han lämnat, ville inte ge mig in och felsöka/rota själv på ett helt nyutfört jobb men elektrikern var väldigt skeptisk till att komma tillbaka och rätta till problemen, trodde det var uttaget som var trasigt etc och hotade med höga straffavgifter för att komma tillbaka och titta på jobbet.)
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu blev det polsk riksdag här i tråden efter det här uttaget.

Men alltså.
Ja, det är ett gammalt ELJO trend.
Ja, det är avsäkrat 10A MCB, dvs de kan inte ha laddat med ens 13A
Ja, det har ju tydligt gått varmt på både nollan och fasen, på ena sidan syns det att det är i själva anslutningen för kablarna, och det är nog rätt garanterat samma på andra sidan.

Och det är ju inte i sovrummet som man har anslutit elbilen, så slutsatsen är att det alltså är själva snabbkopplingsklämman som inte klarade av den långvariga belastningen.

Hade det varit skruvanslutning hade jag kunnat misstänka att skruven hade glömt att dras, dragits för löst, eller (inte helt ovanligt) ledaren hade hamnat på fel sida om korgmuttern.

Nu är det snabbklämmor, och jag undrar helt enkelt om det möjligen har varit en såpass oduglig elektriker att han inte ens klarat av att ansluta en sådan korrekt.
Jag har ju någon enstaka gång sett horribelt märkliga sätt att sätta fast ledaren.
Om jag kommer ihåg rätt klarar diazed snigel dubbla strömmen i en timme, så de kan ha kört 20A i en timme. Kanske.

Sedan ser jag fortfarande inte riktig vad som hänt. Jag tycker det ser ut som att man helt enkelt dubblat i plintarna på uttaget och dragit vidare till ladduttaget. Då borde väl plintarna klarat av detta? Men jag ser säkert fel.

Hur som helst tillhör det väl god sed inom elinstallationsläran att förbrukare som kan förutsättas ha långvariga höga belastningar, typ VVS, tvättmaskin och andra, ligger på egen grupp och går oskarvat från centralen.. Men här har väl kravet på det extra uttaget varit ”snabbt och lätt”.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Jag har aldrig sett en box som kan lastbalansera mellan faser, vilka har kapacitet för det?
Eftersom jag själv ännu inte har möjlighet att installera laddbox hemma så har jag inte läst på så noga men sätt massa reklam om att laddboxar klarar lastbalansering om de kopplas med en smartmeter så att de har koll på förbrukning per fas genom huvudsäkringarna. Och trott att det betyder att de kan lastbalansera mellan faser. Men de kanske bara effektbegränsar laddboxen så att inte säkringarna går. Men reklamen säger lastbalansering. Och då har jag tänkt att om man har en laddhybrid som hara har 1-fas laddare så löser boxen magiskt så att den momentant minst belastade fasen blir den som används för laddningen. (Beroende på hur snabbt alla kontaktorer som skulle krävas i boxen för att koppla om det kan ställas om säkert.)

Men som sagt har bara sett att det står lastbalansering som försäljningsargument på boxar och inte satt mig in i de tekniska detaljerna kring hur de löst det.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Om jag kommer ihåg rätt klarar diazed snigel dubbla strömmen i en timme, så de kan ha kört 20A i en timme. Kanske.
En snabb och en trög säkring skall ha ungefär samma utlösningstid vid överbelastning. Det är vid kortvariga höga strömmar som de skiljer. När vi pratar sekunder eller delar av.

A Anders_Nilsson skrev:
Sedan ser jag fortfarande inte riktig vad som hänt. Jag tycker det ser ut som att man helt enkelt dubblat i plintarna på uttaget och dragit vidare till ladduttaget. Då borde väl plintarna klarat av detta? Men jag ser säkert fel.
Det du ser stämmer ju överens med vad @Mikael_L skriver. Så du ser nog inte fel. Givetvis borde plintarna klara detta. Men det är knappast första gången det inträffar att de inte gör det.

Problemet är ju att ibland får uttag långvariga höga belastningar som inte kunde förutsättas vid installationen av uttaget. Som till exempel en värmefläkt i sommarstugan för att värma upp ett utkylt rum på vintern.
 
G Gramphos skrev:
Eftersom jag själv ännu inte har möjlighet att installera laddbox hemma så har jag inte läst på så noga men sätt massa reklam om att laddboxar klarar lastbalansering om de kopplas med en smartmeter så att de har koll på förbrukning per fas genom huvudsäkringarna. Och trott att det betyder att de kan lastbalansera mellan faser. Men de kanske bara effektbegränsar laddboxen så att inte säkringarna går. Men reklamen säger lastbalansering. Och då har jag tänkt att om man har en laddhybrid som hara har 1-fas laddare så löser boxen magiskt så att den momentant minst belastade fasen blir den som används för laddningen. (Beroende på hur snabbt alla kontaktorer som skulle krävas i boxen för att koppla om det kan ställas om säkert.)

Men som sagt har bara sett att det står lastbalansering som försäljningsargument på boxar och inte satt mig in i de tekniska detaljerna kring hur de löst det.
Jag har hört talas om laddboxar för enfas som kan välja vilken fas de lägger laddningen på. Kanske finns det och kanske har någon missförstått. Men det är inte vanligt. Det innebär ju i så fall att en enfasladdare skall kopplas in till tre faser.

Det pratas mycket om lastbalansering för laddboxar. Men mig veterligt är det extremt ovanligt. Det som det i skälva verket är fråga om är en effektvakt.
 
A avh67f skrev:
Schuko är ju inte gjorda för hög belastning under lång tid. Har för mig man bara testar märkströmmen under en kortare tid också? Någon här kanske vet bättre.

Det finns ju i alla fall en anledning att Elsäkerhetsverket rekommenderar att inte använda schuko för elbilar. Och om man måste så ska laddströmmen vara låg.
De testar med en högre ström än märkström så pass länge att temperaturen inte länge stiger.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.