Mikael_L
A Avemo skrev:
Är det uttaget i garaget eller sovrummet som vi ser bild på?
I sovrummet, där elektrikern tog strömmen ifrån, vidare till garaget.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I sovrummet, där elektrikern tog strömmen ifrån, vidare till garaget.
Det är ju intressant med tanke på att det är just schuko-uttagen som så många säger att man inte skall ansluta laddaren i. Här var det inte ens uttaget där laddaren var inkopplad som blev varmt.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju intressant med tanke på att det är just schuko-uttagen som så många säger att man inte skall ansluta laddaren i. Här var det inte ens uttaget där laddaren var inkopplad som blev varmt.
Det finns inga problem med det uttaget, du har missförstått.

Problemet är att man kopplar in tunga laster i befintliga uttag utan att kolla status. Det kan då leda till problem och är vad som varnats för.

Ett modernt schuko klarar alltid 16 A.
 
G Gott1 skrev:
Problemet är att man kopplar in tunga laster i befintliga uttag utan att kolla status. Det kan då leda till problem och är vad som varnats för.
Det var det jag menade. Och det är vad som borde varnas för. Men om du tittar runt lite så kommer du att finna många som förbehållslöst varnar för att ladda i schukouttag. Inte minst bilsäljare.
 
Schuko är ju inte gjorda för hög belastning under lång tid. Har för mig man bara testar märkströmmen under en kortare tid också? Någon här kanske vet bättre.

Det finns ju i alla fall en anledning att Elsäkerhetsverket rekommenderar att inte använda schuko för elbilar. Och om man måste så ska laddströmmen vara låg.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Uttaget ser inte ut att vara toppmodernt, och snabbkopplingarna på gamla uttag och strömbrytare torde jag alla visste inte var speciellt bra. Ganska huvudlöst IMHO att nalla ström till ett garage därifrån.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Kan det vara ett uttag av den äldre typen eljo trend? Tycker mig se vissa likheter.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det finns ju i alla fall en anledning att Elsäkerhetsverket rekommenderar att inte använda schuko för elbilar.
Är anledningen att de är dåliga att koppla vidare igenom?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det hade blivit samma fel om de laddat via laddbox, det är inte ladduttaget som har brunnit.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Schuko är ju inte gjorda för hög belastning under lång tid. Har för mig man bara testar märkströmmen under en kortare tid också? Någon här kanske vet bättre.

Det finns ju i alla fall en anledning att Elsäkerhetsverket rekommenderar att inte använda schuko för elbilar. Och om man måste så ska laddströmmen vara låg.
I korthet kan jag förklara det så här:
Elbil - nej schuko
Hybrid - ja schuko, men är installationen dålig så kan det bli problem så kolla den först. Inget farligt kommer hända men det kan i värsta fall bli rökutveckling.
 
G Gott1 skrev:
I korthet kan jag förklara det så här:
Elbil - nej schuko
Hybrid - ja schuko, men är installationen dålig så kan det bli problem så kolla den först. Inget farligt kommer hända men det kan i värsta fall bli rökutveckling.
Hur vet Schuko uttaget om batteriet som laddas sitter i en bil som även har en bensinmotor?

Eller med andra ord vad är skillnaden på att sätta bilen på laddning över natten efter att kört till jobbet, Ica, skjutsat barn på någon aktivitet (Typiskt låt oss säga 5 mils körning) om det är hybrid eller elbil?
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur vet Schuko uttaget om batteriet som laddas sitter i en bil som även har en bensinmotor?

Eller med andra ord vad är skillnaden på att sätta bilen på laddning över natten efter att kört till jobbet, Ica, skjutsat barn på någon aktivitet (Typiskt låt oss säga 5 mils körning) om det är hybrid eller elbil?
Vi kan väl göra så här. Sov på saken så ser vi om du kommer på svaret imorgon.
Men om elbilen används likt en hybrid så är det ju inga problem att begränsa strömmen.

Sen ska du i vanlig ordning ha lite uppsikt över dina prylar, men detsamma gäller såklart även om du har laddbox.
 
G Gott1 skrev:
Vi kan väl göra så här. Sov på saken så ser vi om du kommer på svaret imorgon.
Men om elbilen används likt en hybrid så är det ju inga problem att begränsa strömmen.

Sen ska du i vanlig ordning ha lite uppsikt över dina prylar, men detsamma gäller såklart även om du har laddbox.
Elbilen används typiskt som en hybrid vid daglig körning likt mitt exempel. Enda gången du laddar mycket i elbilen är vid hemkomst från en långkörning (där du även laddar publikt längs vägen om körningen var längre än bilens räckvidd). Ladda 0-100 hemma är alltså ett ovanligt scenario och kan ju ske långsamt om du inte ska på ny långresa redan nästa morgon (vilket är ovanligt i kvadrat).

Uppsikt över laddningen är det ingen som har när den sker med begränsad ström över natten. Speciellt inte jag om jag ska sova på saken.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Elbilen används typiskt som en hybrid vid daglig körning likt mitt exempel. Enda gången du laddar mycket i elbilen är vid hemkomst från en långkörning (där du även laddar publikt längs vägen om körningen var längre än bilens räckvidd). Ladda 0-100 hemma är alltså ett ovanligt scenario och kan ju ske långsamt om du inte ska på ny långresa redan nästa morgon (vilket är ovanligt i kvadrat).

Uppsikt över laddningen är det ingen som har när den sker med begränsad ström över natten. Speciellt inte jag om jag ska sova på saken.
Jag skrev uppsikt över dina prylar, inte laddningen så du behöver inte sitta "eldvakt". God natt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.