D Dublin skrev:
Det har jag väldigt svårt att tro att det stämmer. Det kan ju vara en grusplan som är avsedd för andra ändamål också, t.ex virkesupplag och man då vill begränsa antal parkerade bilar.
Ja det låter rimligt. Vi pratade nu om att sätta upp en avspärrning och göra lekplan för bollspel. Om man sedan väljer att låta folk parkera där vid större samlingar borde vara okej.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Unikt namn
Det låter som en god idé med bollplanen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är väl inte konstigare än att man kan ha en åker eller annan gräsplan som tillfällig parkering vid större evenemang.

Skulle dock tro att det faktiskt krävs att platsen emellanåt används för annan också, och inte bara är 48 bouleplaner (eller nåt) på pappret. I synnerhet om det varit parkering tidigare och det är en nitisk tillsynsman.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är väl inte konstigare än att man kan ha en åker eller annan gräsplan som tillfällig parkering vid större evenemang.

Skulle dock tro att det faktiskt krävs att platsen emellanåt används för annan också, och inte bara är 48 bouleplaner (eller nåt) på pappret. I synnerhet om det varit parkering tidigare och det är en nitisk tillsynsman.
Det viktigaste är nog inte att marken används för något annat som att den inte används som parkering. Det kan ju göras trovärdigt genom att fysiskt blockera den eller genom att sätta upp tydlig skyltning om att man inte får parkera där.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför en påse? Det finns väl ingen som kan beivra felparkering enligt skylten om man inte gör det själv.
Så att gästerna inte blir oroliga och börjar ställa sig längs gatan eller dylikt, enklare än att hålla på och förklara att det är OK att strunta i skylten till alla gäster. (tänker om man hyr ut lokalen till fest/bröllop liknande).
 
T TypRätt skrev:
Så att gästerna inte blir oroliga och börjar ställa sig längs gatan eller dylikt, enklare än att hålla på och förklara att det är OK att strunta i skylten till alla gäster. (tänker om man hyr ut lokalen till fest/bröllop liknande).
Det kan ju bli en oönskad bieffekt att föreningar stänger av delar av parkeringen och besökande börjar parkera på gator runt om kring i stället.
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Att hybriderna letar och letar är fan bara dumsnålt. De kan köra på bensin när elen är slut och sen står de ofta ivägen för elbilar som har större behov på alla turistställen, själv varit med om det och det var tramsigt. Borde finnas en straffskala för hybrider men då kostar väl stolparna det dubbla =)
Haha du låter som den här sura Teslaägaren

Skärmbild av en app som visar en användares kommentar om att hybridbilar blockerar laddare och att endast 2 av 4 laddare är i funktion på Kalix Strandängsbadet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller delvis med dig, samtidigt behöver inte riktiga elbilar jämt laddas och när det behövs föredrar man nog snabbladdare eller hemmaladdare.

Dock borde samtliga hybridbilar ha trefasladdning. Skulle dessa ha det skulle man ju ladda de flesta på 50 minuter från tomt till fullt på 11kw uttag och dom skulle inte blockera laddaren 2.5h.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Haha du låter som den här sura Teslaägaren

[bild]

Håller delvis med dig, samtidigt behöver inte riktiga elbilar jämt laddas och när det behövs föredrar man nog snabbladdare eller hemmaladdare.

Dock borde samtliga hybridbilar ha trefasladdning. Skulle dessa ha det skulle man ju ladda de flesta på 50 minuter från tomt till fullt på 11kw uttag och dom skulle inte blockera laddaren 2.5h.
Klart jag gör. Var med om sådana idioter när vi var på tur. De bevisade ju att infrastrukturen suger pung utanför samhällen ;) Elbil och friluftsliv där laddare finns är inte lika med sant helt enkelt.

:D

Men jag kör diesel nu så jag skiter idag i vilket.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Fyll en fotbollsp fyll förrådet med batterier.
Detta är betalt på nolltid.
Jag vill gärna se kalkylen.
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Klart jag gör. Var med om sådana idioter när vi var på tur. De bevisade ju att infrastrukturen suger pung utanför samhällen ;) Elbil och friluftsliv där laddare finns är inte lika med sant helt enkelt.

:D

Men jag kör diesel nu så jag skiter idag i vilket.
Kan dock hålla med om att elbil är ingen långfärdsbil. Mer en bil man kör kortare sträckor. Då det är brist på laddare och laddstationer med vettigt laddpris!

På den saken vinner faktist diesel 😉
Hybrid kommer väl på andraplats pga dess låga bensinförbrukning.

Själv tycker jag dock det skönt slippa jaga laddstolpar och tanka dyr diesel/bensin, när man har en bil som tar en runt 400km på en laddning man utför billigt hemma. Sällan jag behöver åka längre sträckor. Ca 2 ggr i veckan behöver jag ladda medans med hybriden var det ett evigt laddande ibland flera gånger per dag, hemma och på destinationen.

Men varför skall man överhuvudtaget ladda elbil på resa med 11kw laddare? Eller menar du när man övernattar på hotell/camping? Dom få gångerna jag reser långt så snabbladdar jag bilen på en sån laddare där hybridbilar kan inte ens koppla in sig på.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men varför skall man överhuvudtaget ladda elbil på resa med 11kw laddare? Eller menar du när man övernattar på hotell/camping? Dom få gångerna jag reser långt så snabbladdar jag bilen på en sån laddare där hybridbilar kan inte ens koppla in sig på.
Precis. Hur många elbilister har ens med sig en kabel i bilen idag när nätet med snabbladdare är så utbyggt? På samma sätt som de flesta bensinbilisterna har slutat ha med sig en reservdunk för länge sedan.
 
  • Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
Långsamladda på natten när man blir på hotell är väl ungefär enda gången men gör det utanför hemmet, men då är det trevligt att kunna åka med fullt batteri när man ska där ifrån
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi långsamladdar allt som oftast när vi är ute med elbilen. Man åker till en destination (ett event i en stad 10-20 mil bort exempelvis), man är där några timmar och hinner då ladda fullt igen på 11 kW. Då räcker elen hela vägen hem också.

Vi åker exempelvis ofta (varannan månad i alla fall) till Jönköping, Borås, Halmstad, Tanum, Lysekil, Fjällbacka, Alingsås Malmö m.fl (från Göteborgsområdet). ibland flera av dessa på samma resa. Ibland stannar vi en natt någonstans, men ofta inte. Vi har inte snabbladdat mer än ett par gånger på dessa resorna. Fruns Fiat 500e tar sig runt 25 mil i motorvägsfart på ett fulladdat batteri. 11 kWh på ett lunchstopp ger ca åtta-nio mil längre körsträcka bara det.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H HenrikHuslöse skrev:
Precis. Hur många elbilister har ens med sig en kabel i bilen idag när nätet med snabbladdare är så utbyggt? På samma sätt som de flesta bensinbilisterna har slutat ha med sig en reservdunk för länge sedan.
Så är det nog fast själv har jag den bästa panik reservdunken alltid med Hand håller i en laddningsenhet med knappar och en liten skärm som visar siffran 12. Bakgrunden visar en grusgång och en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om det går ju riktigt segt med den (beroende vilken effekt man kan och vågar köra).
Elektronisk display i en elbil visar laddning med en kvarvarande tid på 44 timmar och 20 minuter, nuvarande laddningsnivå på 8% vid 1,3 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar batteristatus med 8% och beräknad laddtid på 32 timmar och 20 minuter vid en laddningshastighet på 1,7 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en bilskärm som visar återstående laddningstid på 25 timmar och 30 minuter vid en batterinivå på 8% och en effekt på 2,2 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en digital display i en elbil som visar laddningstid med 21 timmar kvar, batterinivå på 8% och laddhastighet på 2,6 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock mycket praktiskt då man i princip kan ladda varsomhelst som det bara finns ett jordat el-uttag.

A ajn82 skrev:
Långsamladda på natten när man blir på hotell är väl ungefär enda gången men gör det utanför hemmet, men då är det trevligt att kunna åka med fullt batteri när man ska där ifrån
Ja det ju praktiskt kunna göra det, tyvärr verkar inte alla hotell erbjuda det eller tar mer pengar än snabbladdare.
Visst här kan vi påverka dvs rata dessa hotell och välja de som erbjuder gratisladdning för gästerna 😹
pacman42 pacman42 skrev:
Vi långsamladdar allt som oftast när vi är ute med elbilen. Man åker till en destination (ett event i en stad 10-20 mil bort exempelvis), man är där några timmar och hinner då ladda fullt igen på 11 kW. Då räcker elen hela vägen hem också.

Vi åker exempelvis ofta (varannan månad i alla fall) till Jönköping, Borås, Halmstad, Tanum, Lysekil, Fjällbacka, Alingsås Malmö m.fl (från Göteborgsområdet). ibland flera av dessa på samma resa. Ibland stannar vi en natt någonstans, men ofta inte. Vi har inte snabbladdat mer än ett par gånger på dessa resorna. Fruns Fiat 500e tar sig runt 25 mil i motorvägsfart på ett fulladdat batteri. 11 kWh på ett lunchstopp ger ca åtta-nio mil längre körsträcka bara det.
Ja det beror ju på situationen när man långsamladdar. Är bra kunna göra det men det är inte avgörande som de låter på vissa, då det oftast finns snabbladdare.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det nog fast själv har jag den bästa panik reservdunken alltid med [bild]
Även om det går ju riktigt segt med den (beroende vilken effekt man kan och vågar köra).
Å andra sidan är det få som fyller en bensintank med reservdunken. En nödlösning har man just för att lösa nöd, inte för att den är smidig.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.