D Dilato skrev:
Definiera "etik"
Det behöver jag inte göra då det ordet finns i SAOL etc....

//
 
J jonte0 skrev:
Det behöver jag inte göra då det ordet finns i SAOL etc....

//
Frågan är vad du lägger för värderingar i begreppet etik.
Du och jag kan ha helt olika syn på vad som är etiskt, därav frågan.
 
Du exponerar trolltendenser men jag skall spela med... Ett ord i ett språk har en definition. Om alla håller sig med en egen definition av varje ord så kommer allt gå åt fanders. Vi är väl på väg ser det ut som iofs...

https://sv.wiktionary.org/wiki/etik

"om vad som är gott och ont"

Är det gott att någon erbjuder andras skyddade verk för gratis nedladdning mot dess vilja?
Är det gott att personer laddar ner verk som är belagda med en avgift för att konsumeras utan att betala denna avgift?

Eller är det ont?

//
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
C
J jonte0 skrev:
Det behöver jag inte göra då det ordet finns i SAOL etc....
Passa på att kolla in "stöld" när du ändå är inne där och kikar...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Du exponerar trolltendenser men jag skall spela med... Ett ord i ett språk har en definition. Om alla håller sig med en egen definition av varje ord så kommer allt gå åt fanders. Vi är väl på väg ser det ut som iofs...

[länk]

"om vad som är gott och ont"

Är det gott att någon erbjuder andras skyddade verk för gratis nedladdning mot dess vilja?
Är det gott att personer laddar ner verk som är belagda med en avgift för att konsumeras utan att betala denna avgift?

Eller är det ont?

//
Gott eller ont finns det inget absolut värde på, vad är gott, vad är ont har väl filosoferna tvistat om i årtusenden.

Skyddade verk är ju bara en social konvention, ingen naturlag.

Ta Tesla som exempel, alla patent är open source fritt att använda för envar och det känns inte som att dom lider direkt.

Lika så allt annat open source.

Just nedladdningar av en digital kopia av något kan man på goda grunder hävda drabbat ingen.

Originalet är intakt.

Ingen förlust har uppstått för nedladdaren hade ändå inte tänkt köpa något.

Prismodellen är dessutom helt sjuk och det finns ingen möjlighet att betala annat än det fastställda priset via den fastställda distributionsvägen.

Om det fanns en micro-betal- möjlighet skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala efter vad jag tyckte det var värt.

Bra högbudgetfilm bra betalt, billigt skräp lite betalt ( men ändock mer än noll).

Jag betalar/donerar ju redan för sånt jag gillar, typ wikipedia trots att jag inte behöver.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Passa på att kolla in "stöld" när du ändå är inne där och kikar...
"stöld substantiv ~en ~er • handlingen att stjäla"

Perfekt beskrivning på vad som försegår i nedladdningsträsket.

Att ta något olovligen.

//
 
  • Haha
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Just nedladdningar av en digital kopia av något kan man på goda grunder hävda drabbat ingen.
Just denna inställning kommer att sabba hela skiten. Den är såklart hel felaktig också. Den drivs av ett genom-fel som verkar sprida sig likt parkslide.

Vad får dig att tro att du kan diktera pris och distributionsväg? Inser du inte att om dessa parametrar inte är till din belåtelse så får du avstå konsumtion av produkten eller tjänsten? Att du sen verkar tro att din åsikt om verkshöjd ger dig möjlighet att välja hur mycket du vill betala för ett verk är ju nonsens.

Prutar du på mjölken i affären också? Men du kanske missar och betala i självbetjäningskassan... där får du ju fritt spelrum för din bedömning och betalvilja beroende på din åsikt om varje produkt du har i vagnen... Ful ko, ingen blipp på oxfilen...?

Men jag väljer nu att Ignorera Er då jag anser Er vara system förstörande. De kunde ha blivit så bra...

Bajbaj.

//
 
J jonte0 skrev:
"stöld substantiv ~en ~er • handlingen att stjäla"

Perfekt beskrivning på vad som försegår i nedladdningsträsket.

Att ta något olovligen.

//
Så att ta någons frihet/trygghet/liv/oskuld olovligen är också stöld då?
 
Redigerat:
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Det verkar som det va....

Om man substituerar "ta" i din mening mot 'stjäla" blir fortfarande både grammatiskt och semantiskt oklanderligt. Kanske lite högtravande gammal svenska över det hela men inget fel i det uttrycket.

Att stjäla någons liv är stöld.
Att stjäla någons frihet är stöld.

Jag tror en hel del läsare med mig förfasas över hur en viktig aspekt för samhällsbyggnad har hamnat i pet nivå om ord val.

Om framtiden ska bli "god" så måste en aspekt som 'mitt och ditt' respekteras som en självklarhet - annars är jag kanska säker på att stämningen kommer att bli tämligen "trist"....

//
 
J jonte0 skrev:
Att stjäla någons liv är stöld.
Nej.

J jonte0 skrev:
Att stjäla någons frihet är stöld.
Nej.

J jonte0 skrev:
Om framtiden ska bli "god" så måste en aspekt som 'mitt och ditt' respekteras som en självklarhet
Jag håller med men ser ingen motsättning mot att man använder korrekta brottsrubriceringar. Vad har du emot det?
 
Unikt namn
Jag ska leta reda på jontes facebook profil och sedan ladda ner den.

Eftersom jag i och med det stjäl honom blir han då rimligtvis min slav och är tvungen att lyda mig? 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Jag tror en hel del läsare med mig förfasas över hur en viktig aspekt för samhällsbyggnad har hamnat i pet nivå om ord val.
jag tror vi är fler som förfasas över att vissa inte verkar kunna förstå att saker kan vara fel utan att för den del vara stöld.

Stjäla någons trygghet -> hemfridsbrott, inte stöld
Stjäla någons liv -> mord/dråp, inte stöld
Stjäla någons frihet -> olaga frihetsberövande, inte stöld
Stjäla någon oskuld -> våldtäkt, inte stöld
Att pirata tv -> upphovsrättsbrott, inte stöld

Att kalla saker för rätt namn gör det inte mer eller mindre allvarligt, men att kalla allt för stöld vore att säga att alla brotten är ekvivalenta, personligen tycker jag mord är värre än upphovsrättsbrott, så jag föredrar att vi fortsätter använda rätt terminologi
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Tack för debatten - over & out för mig. Ni hajar bevisligen inte "grejen",,, men det är OK!

Lycka till!
 
P
J jonte0 skrev:
Det verkar som det va....

Om man substituerar "ta" i din mening mot 'stjäla" blir fortfarande både grammatiskt och semantiskt oklanderligt. Kanske lite högtravande gammal svenska över det hela men inget fel i det uttrycket.

Att stjäla någons liv är stöld.
Att stjäla någons frihet är stöld.

Jag tror en hel del läsare med mig förfasas över hur en viktig aspekt för samhällsbyggnad har hamnat i pet nivå om ord val.

Om framtiden ska bli "god" så måste en aspekt som 'mitt och ditt' respekteras som en självklarhet - annars är jag kanska säker på att stämningen kommer att bli tämligen "trist"....

//
Intressant sista mening, om man applicerar den på beskattning av medborgarna.
 
P Peter787 skrev:
beskattning
Skatt är nåt som vi är överens om skall betalas via demokratiska val och är en del av samhällskontraktet. Vill man inte betala skatt får man bosätta sig på en liten ö långt-bort-i-stan och ha det mysigt för sig själv eller kanske tillsammans med liktänkande egoister där alla gräver sin egen brunn istället för att hjälpas åt med en gemensam insats. Bryter man benet vid ankomsten törstar man ihjäl....

Eller så kan man starta ett "skit-i-skatten" parti här och hoppas på majoritet i ett demokratiskt val och skapa ett samhälle utan gemensamma betalda resurser och service som tex sjukvård, utbildning, vägar, försvar, polis, äldreomsorg, SVT1+2 etc... - men om man bryter benet då... man måste väl ändå få hjälp.... eller...?

långt-bort-i usa är väl ett ganska bra exempel... billigt att flyga nu...

Jag tror ibland att vi inte fattar hur bra vi har det... trots skatten.... eller - tack vare.


Om man tycker att skattetrycket begränsar ens vision så har man inte gjort sitt jobb som jag ser det och det är dags att levla upp.

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.