S Stefan1972 skrev:
finns ingen lag som säger att allt måste lagerföras en viss tid efter att modellen försvunnit. Det är en myt som alltid funnits men stämmer inte. Det handlar ju mer om att det rekommenderas att man bör ha ett lager med delar men som sagt. Det finns inget tvingande. Förr fungerade det bra men det finns moderna bilar som bara är ett par år gamla där mycket redan utgått. Ibland väldigt primära saker....
Andrahandsvärdet ökar om fordonet kan repareras. Porsche och Mercedes har jag hört ofta kan få fram delar till bilar som är både 30, 40 och 50 år gamla, eller mer. Vissa andra märken har knappt till nya bilar.

Finns delen men kostar mycket är det ju trots allt bättre än att den inte finns alls? Det är valfritt att köpa.

Det är riktigt att priset kan vara oerhört mycket högre på reservdelar. Men tro inte Mekonomen mfl skänker bort sina delar, de har saftiga påslag också.
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, drivaxeln ska du inte behöva lossa för att byta skivor....
Håller på och skall precis byta skivor på vår Renault Trafic, och den har faktiskt hjullagret i bromsskivan så det förekommer...

Bromsskiva med integrerat hjullager för Renault Trafic, visad på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stefan1972 skrev:
finns ingen lag som säger att allt måste lagerföras en viss tid efter att modellen försvunnit.
Nej och det har väl ingen sagt? Men det kan finnas avtal om det.
 
C
S Stefan1972 skrev:
finns ingen lag som säger att allt måste lagerföras en viss tid efter att modellen försvunnit. Det är en myt som alltid funnits men stämmer inte.
Fick för mig att det är 10 år som gäller i USA?
Inom EU är det tydligen också på gång.
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Håller på och skall precis byta skivor på vår Renault Trafic, och den har faktiskt hjullagret i bromsskivan så det förekommer...

[bild]
Men det är bak och den är framhjulsdriven. Dock ford Transit, den större varianten, måste navet/hjullagret lös för skivbyte fram.
 
Walle85
AC slutade att funka på gamla golfen. Felsökte hos verkstad för 1 500 kr, de säger att man måste, som första åtgärd, byta kondensorn pga läckage. Fick offert på ca 10 000 kr.
Gick hem och kollade, kunde inte se något läckage och det var fortfarande tryck i systemet, så de gjorde ingen felsökning, bara tog en standard första åtgärd skulle jag gissa...

Fick tag på en OBD och läste ut en felkod på tryckgivaren, monterade loss den och såg att den korroderat sönder. Köper en ny för 300 kr och monterar tillbaka, AC funkar igen.

Vad tror ni, kan man kräva pengarna tillbaka från Mekonomen för deras såkallade "felsökning"?

Korroderad tryckgivare från en bils AC-system placerad på ett bord utomhus med oskarpa objekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korroderad AC-tryckgivare avlägsnad från en bil och placerad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Är ganska vanligt fel med läckage av köldmedium genom tryckgivaren på vag. Hur ser kondensorn ut? Dom brukar vara ganska slitna. Dom kollade inte hur mycket det var i systemet?
 
Var sitter tryckgivaren? Har en 2015 med en liten läcka, behöver fyllas på vartannat år ungefär. AC-gubben som verkar seriös (lokal liten AC specialist) har haft svårt att hitta felet men tror det är kondensorn som är ett vanligt fel.
 
Walle85 Walle85 skrev:
AC slutade att funka på gamla golfen. Felsökte hos verkstad för 1 500 kr, de säger att man måste, som första åtgärd, byta kondensorn pga läckage. Fick offert på ca 10 000 kr.
Gick hem och kollade, kunde inte se något läckage och det var fortfarande tryck i systemet, så de gjorde ingen felsökning, bara tog en standard första åtgärd skulle jag gissa...

Fick tag på en OBD och läste ut en felkod på tryckgivaren, monterade loss den och såg att den korroderat sönder. Köper en ny för 300 kr och monterar tillbaka, AC funkar igen.

Vad tror ni, kan man kräva pengarna tillbaka från Mekonomen för deras såkallade "felsökning"?

[bild][bild]
Jävlar va förbannad jag hade varit, hade gått dit för att kräva tillbaka pengarna för de inte utfört nått! Skulle de bitcha så skulle jag säga att nästa stopp blir polishuset och bedrägerianmälan och upplysa om att jag skulle lägga timmar/dag för att upplysa andra om deras och Mekonomens beteende. De hade säkert blivit butt hurt och vägrat, men Mekonomen skulle se till att få det fixat när de väl får kännedom får man hoppas 😌
 
MathiasS MathiasS skrev:
Var sitter tryckgivaren? Har en 2015 med en liten läcka, behöver fyllas på vartannat år ungefär. AC-gubben som verkar seriös (lokal liten AC specialist) har haft svårt att hitta felet men tror det är kondensorn som är ett vanligt fel.
Brukar sitta höger fram ner mot kompressorn på den modellen som läker. Kondensorn kan vara motiverat att byta även o den är tät men sliten. Den kyler sämre.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
AC slutade att funka på gamla golfen. Felsökte hos verkstad för 1 500 kr, de säger att man måste, som första åtgärd, byta kondensorn pga läckage. Fick offert på ca 10 000 kr.
Gick hem och kollade, kunde inte se något läckage och det var fortfarande tryck i systemet, så de gjorde ingen felsökning, bara tog en standard första åtgärd skulle jag gissa...

Fick tag på en OBD och läste ut en felkod på tryckgivaren, monterade loss den och såg att den korroderat sönder. Köper en ny för 300 kr och monterar tillbaka, AC funkar igen.

Vad tror ni, kan man kräva pengarna tillbaka från Mekonomen för deras såkallade "felsökning"?

[bild][bild]
Hur kunde du byta tryckgivare utan att gasen läckte ut?
 
C
Kuslake Kuslake skrev:
Men det är bak och den är framhjulsdriven. Dock ford Transit, den större varianten, måste navet/hjullagret lös för skivbyte fram.
Ja, nä, ingen drivaxel i mitt fall, men udda fåglar finns ju som du säger i alla varianter.
 
F
S Stefan1972 skrev:
finns ingen lag som säger att allt måste lagerföras en viss tid efter att modellen försvunnit. Det är en myt som alltid funnits men stämmer inte. Det handlar ju mer om att det rekommenderas att man bör ha ett lager med delar men som sagt. Det finns inget tvingande. Förr fungerade det bra men det finns moderna bilar som bara är ett par år gamla där mycket redan utgått. Ibland väldigt primära saker....
Beror på, ur ett konsumentperspektiv finns inga lagar. Däremot finns det på många produkter inom EU krav på reservdelshållning ur ett hållbarhetsperspektiv. Finns det inte redan på bilar så kommer det snart.
 
J JohanLun skrev:
Hur kunde du byta tryckgivare utan att gasen läckte ut?
Sitter oftast en nålventil bakom den som stänger när den gängas lös.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Walle85
J JohanLun skrev:
Hur kunde du byta tryckgivare utan att gasen läckte ut?
Det sitter en ventil innan givaren. De sista 1-2 varven när man skruvar fast givaren öppnar ventilen.
 
  • Gilla
Henrik Bårström och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.