Ett fikatips till, sen får det räcka för ikväll.
Traditionellt rött hus med uteservering nära vatten. Personer fikar i soligt och grönskande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kroatorpets kaffestuga i Huskvarna. Billigt, bra och med trevlig utsikt över södra Vättern.
Väg vid kusten, bilar, småbåtshamn, segelbåtar, träd, molnig himmel, grönt landskap, vattendrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bit chokladkaka med grädde och jordgubbe, kopp med varm dryck, mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Maria T
mexitegel mexitegel skrev:
Kom på att jag inte rapporterat senaste fikabesöket 🙈.

Mr. Cake i Göteborg vid stenpiren har mycket gott, saffransbullen var så god att den tyvärr försvann innan jag hann ta en bild 😂.

[bild]
Men vad är det för godsak på tallriken? Min lama gissning - nån form av morotskaka? Mums!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det borde för övrigt finnas någon fika-app där man kan hitta guldkornen när man är ute på roadtrip. Det här med pappmuggskaffe på cirkel-k är inte min kopp te. Nu när så många vägar går runt städerna är det lätt att missa de få kvarvarande kaféerna och konditorierna.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Men vad är det för godsak på tallriken? Min lama gissning - nån form av morotskaka? Mums!
Ursäkta, det skulle jag ju skrivit.

Det är ”Pink celebration”
En variant på princesstårta men med hallonkompott, hallon cremeux och vitchokladmousse.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det borde för övrigt finnas någon fika-app där man kan hitta guldkornen när man är ute på roadtrip. Det här med pappmuggskaffe på cirkel-k är inte min kopp te. Nu när så många vägar går runt städerna är det lätt att missa de få kvarvarande kaféerna och konditorierna.
Long time ago skissade jag på en webbsite ”cafekartan” men det blev aldrig av. Tripadvisor funkar dock rätt bra tycker jag.
 
Maria T
Väcker liv i tråden!
Kanske inte så många som åker runt och fikar i minusgrader, men jag har några tips som jag besökte i december (kommer senare) men nu senast, förrförra veckan, Sundbergs konditori vid Järntorget i Gamla stan, Stockholm. https://www.facebook.com/p/Sundbergs-Konditori-100054597738009/

Finns hur många som helst caféer, barer, restauranger i denna stadsdel och många är verkligen tråkiga turistfällor. Denna känns ändå genuin, lite dyrt ja men med tanke på platsen helt okej. Fina bakelser (blåbär!) och smörgåsar.
Ett litet extra + för att de har porslin med konditoriets logga (försökte fota men blev inte bra). Både Vetekatten och min kära, begravda, favorit Sturekatten hade koppar och fat med konditoriets namn på men de var stöldbegärliga så det upphörde. Jaja.
Håll tillgodo med foto från disken och den räksmörgås som jag åt i gott sällskap och en del av väggen, med liten juldekoration på lampett.

Innan fikat var jag med sällskap och såg utställningen om Banksy - håller på till 4/2, har ni möjlighet så se den. Årets kulturhändelse startade bra för mig. https://mystery-banksy.se/

Fikadisken full med godsaker: tårtor, kakor och bakelser i ett café.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konditoridisk med bakverk: tårtor, cheesecakes och bakelser. Röda bär, krämiga desserter, lockande och väluppställda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkmacka och kaffe på bord, vitt porslin, dekorativa grönsaker, mysig matupplevelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med två porträtt i guldramar, dekorativ vägglampa och julpynt, elegant klassiskt interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Väcker liv i tråden!
Kanske inte så många som åker runt och fikar i minusgrader, men jag har några tips som jag besökte i december (kommer senare) men nu senast, förrförra veckan, Sundbergs konditori vid Järntorget i Gamla stan, Stockholm. [länk]

Finns hur många som helst caféer, barer, restauranger i denna stadsdel och många är verkligen tråkiga turistfällor. Denna känns ändå genuin, lite dyrt ja men med tanke på platsen helt okej. Fina bakelser (blåbär!) och smörgåsar.
Ett litet extra + för att de har porslin med konditoriets logga (försökte fota men blev inte bra). Både Vetekatten och min kära, begravda, favorit Sturekatten hade koppar och fat med konditoriets namn på men de var stöldbegärliga så det upphörde. Jaja.
Håll tillgodo med foto från disken och den räksmörgås som jag åt i gott sällskap och en del av väggen, med liten juldekoration på lampett.

Innan fikat var jag med sällskap och såg utställningen om Banksy - håller på till 4/2, har ni möjlighet så se den. Årets kulturhändelse startade bra för mig. [länk]

[bild][bild][bild][bild]
Ser Napoleonbakelser, snart utdöende bakelse. Synd.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Så mycket fika - så lite tid 😍😂
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid trist när fikaställen försvinner och man inte riktigt har en vettig orsak till att ta sig ut på äventyr åt det hållet då fikapausen var en stor del av utflykten... Jag saknar den hemgjorda flädersaften och våfflorna med ägg och honung från deras grannar, och där man kunde sitta ute på en grusplan i skuggan av ett stort träd och ägarna gick runt med en kaffekanna och såg till att allt var bra. Nu får man nöja sig med det nästan fönsterlösa panshisfiket inne i Vänersborg om man inte vill sitta på finbageriet. (jag föredrar Princess lågmälda lite knepiga interiör) Annars är det våfflor som är grejen i Vänersborg. Uddatipset är Blå Kiosken med smörgåsar, godis, mjölk, frysdisk, våfflor, kulglass och den udda kombinationen med ett litet litet hörn second hand. Vill man utöka fyndchansen har röda korset också våfflor men de byter våffeljärnet lite för ofta för att man ska vara säker på att man gillar formen på våfflorna om man är nitisk med antalet hjärtan.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
  • Inredning på Mejeriet i Söne med tegelvalv, vita kakelväggar, skyltar och belysning. Bord och stolar är placerade längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En restaurang med ljusa väggar och rustik inredning, träbord med blåvita dukar, vintage-skyltar och en bar med glasögon hängande ovanför. En person går mot ett valv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Äntligen varit ute på ett riktigt fint ställe, lite vid sidan av kanske, men mycket att se på. Här åts räkmacka, halloumiburgare, pizza och Fish & chips. Alla supernöjda.
Mejeriet i Söne [länk]
Det är ju just sådana tips man älskar, vid sidan i glansen av alla klassiska och kända fik. 👍🙂
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är ju just sådana tips man älskar, vid sidan i glansen av alla klassiska och kända fik. 👍🙂
Lugnt och skönt på landet. Efterrätt för de andra blev glass, mycket uppskattad. Själv tog jag kaffe och Fantomenkaka! Magnifik, chokladbotten med kokosöverdel.
Tyvärr inga bilder men helt klart går färden dit då dotter o måg har sommarställe i Örslösa 😊
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Allunbrukets kaffestuga vid Asmundtorp i östra Skåne. En liten pärla på landsbygden. Mer miljön än utbudet av kaffebröd.

Allunbrukets kaffestuga i Asmundtorp, Skåne, med vitputsade väggar, halmtak och en färgglad blomstrande trädgård framför. En stenlagd gång syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fusion och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Hej @Kjell_G - så roligt att du väckte liv i tråden preciiiiis innan jag skulle göra det!
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Maria T
I förrgår (onsdag 10 juli) så hade jag som uppgift att finna ett fikaställe/kafé i närheten av Solna (Stockholm) och helst inte något generiskt som Waynes eller Espresso House. Så, med lite söknIng hittade jag till(baka) ett ställe som jag senast besökte för sisådär 15 år sedan, Café Sjöstugan vid Brunnsvikens strand.
Lite avlägset men många besökare, gott om plats denna dag.
Mugg med texten "Bästa vän" fylld med dryck och en sked, står på ett blått träbord utomhus vid Café Sjöstugan, Solna. Bakgrunden visar fler bord och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smörgås fylld med grönsaker och ost på en tallrik med blått blomstertryck, samt en mugg med texten "Bästa vän!" på ett ljusblått bord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smörgås med skinka, ost, sallad och lök på en tallrik bredvid en kopp kaffe på ett blått bord. En person i rutig skjorta sitter bakom bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brygga vid vattnet med utsikt över Brunnsviken en solig dag, omgiven av träd och en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Evenemangsflyer för sommaren 2024 på Kafé Sjöstugan, med aktiviteter som fågelvandring, kusträddardag och konserter listade med datum och tider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://kafesjostugan.se/

Goda, stooooora, smörgåsar (jag som inte äter så mycket bad om en låda, fick en sådan och ett tack för att de är glada över att ingen mat spills).
Sjönära, finns sittplatser på brygga om vädret tillåter, annars många bord i trädgårdsmiljö. Mysigt, inkluderande.
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.