Gott1,
I inlägg Nr 28 finns bild på vad Elpress rekommenderar för krimpning av massiv ledare och osiolerad krimphylsa(KS 1,5) och tången.
Allt enligt Elpress svar i Inlägg Nr. 26
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Gott1,
I inlägg Nr 28 finns bild på vad Elpress rekommenderar för krimpning av massiv ledare och osiolerad krimphylsa(KS 1,5) och tången.
Allt enligt Elpress svar i Inlägg Nr. 26
Nej, KS-hylsan är ju inte för solida ledare, det var ju det tråden kom fram till. Solida är CUT som är rekommenderade och dessa finns från 6 kvadrat och uppåt.

Så mitt påstående kvarstår, det finns inga presshylsor som ger tillräckligt med tryck i dessa små dimensioner.

Men ändå har det problemfritt använts i många decennier.
 
Men varför inte använda rätt hylsa??? behövs den isoleras så är ju det inga problem, i stället för att "rekommendera" fel typ??
 
E elmont skrev:
Men varför inte använda rätt hylsa??? behövs den isoleras så är ju det inga problem, i stället för att "rekommendera" fel typ??
Och vilken är "rätt" hylsa?
Den i bild 1 är ju inte rätt då den är onödigt dyr, det kan vi vara eniga om.

En fjäderbelastad klämma fungerar. Dessa hylsor har fungerat i alla tider men såklart inte rekommenderat för solida:

Röd elektrisk kopplingshylsa, cylindrisk form med hål i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Rätt i det här fallet måste väl vara en som är avsedd för just det här ändamålet.
Sedan vad du eller andra har gjort och tycker spelar ju mindre roll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Rätt i det här fallet måste väl vara en som är avsedd för just det här ändamålet.
Sedan vad du eller andra har gjort och tycker spelar ju mindre roll.
Skulle säga tvärtom. Men då kan vi enas om att det inte är rekommenderat att använda presshylsa enligt tillverkare Elpress.

Jag antar att du sökt och sökt då du varit borta långa stunder, men utan att finna resultat.

Då är det väl lite egendomligt att rekommendera något som inte finns.

Det finns även fina skruvskarhylsor idag men tar lite större plats.

Men att pressa som det alltid gjorts är inga problem heller, det är koppar utanpå koppar, känn så det sitter så sitter det, ingen magi.

Jag gillar att följa anvisningar också.

Så jag kan ta fram en där det är tillåtet att använda limhylsorna till kabel typ EK i små areor. Då behöver ni inte ta mitt ord på det. Sida 38, Raskskarv.
Tror inte vi behöver diskutera mer nu. Är man orolig väljer man en annan lösning.

Har man varit med lite så kan man mycket väl välja denna lösning. Då minst en tillverkare garanterar att det fungerar. Samt jag.

https://www.te.com/content/dam/te-c...ns/energy-epp0500-Kabeltillbehoer-swedish.pdf
 
G Gott1 skrev:
Skulle säga tvärtom. Men då kan vi enas om att det inte är rekommenderat att använda presshylsa enligt tillverkare Elpress.

Jag antar att du sökt och sökt då du varit borta långa stunder, men utan att finna resultat.

Då är det väl lite egendomligt att rekommendera något som inte finns.

Det finns även fina skruvskarhylsor idag men tar lite större plats.

Men att pressa som det alltid gjorts är inga problem heller, det är koppar utanpå koppar, känn så det sitter så sitter det, ingen magi.

Jag gillar att följa anvisningar också.

Så jag kan ta fram en där det är tillåtet att använda limhylsorna till kabel typ EK i små areor. Då behöver ni inte ta mitt ord på det. Sida 38, Raskskarv.
Tror inte vi behöver diskutera mer nu. Är man orolig väljer man en annan lösning.

Har man varit med lite så kan man mycket väl välja denna lösning. Då minst en tillverkare garanterar att det fungerar. Samt jag.

[länk] Locations/energy-epp0500-Kabeltillbehoer-swedish.pdf
Jag är inte helt med på vad du försöker bevisa förutom exakt det denna tråd gick ut på.
Att följa tillverkarens anvisning och försöka se om hylsan i trådskaparens fråga är korrekt utförd.
Om besiktningsmannen frågar om du följt tillverkarens anvisning ska du kunna säga ”Ja”.
Sedan är i princip alla med på att det är minimal risk med trådskaparens skarv och de vet alla som varit med ett tag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har också syndat och använt isolerade presshylsor för 1,5 mm² solid ledare någon gång men det är sant som elpress säger att isoleringen blir kvaddad av pressningen och ser inte så vacker ut heller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kopplingsplintar på DIN skena 👍
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Skulle säga tvärtom. Men då kan vi enas om att det inte är rekommenderat att använda presshylsa enligt tillverkare Elpress.

Jag antar att du sökt och sökt då du varit borta långa stunder, men utan att finna resultat.

Då är det väl lite egendomligt att rekommendera något som inte finns.

Det finns även fina skruvskarhylsor idag men tar lite större plats.

Men att pressa som det alltid gjorts är inga problem heller, det är koppar utanpå koppar, känn så det sitter så sitter det, ingen magi.

Jag gillar att följa anvisningar också.

Så jag kan ta fram en där det är tillåtet att använda limhylsorna till kabel typ EK i små areor. Då behöver ni inte ta mitt ord på det. Sida 38, Raskskarv.
Tror inte vi behöver diskutera mer nu. Är man orolig väljer man en annan lösning.

Har man varit med lite så kan man mycket väl välja denna lösning. Då minst en tillverkare garanterar att det fungerar. Samt jag.

[länk] Locations/energy-epp0500-Kabeltillbehoer-swedish.pdf
Men snälla tror du verkligen att orsaken till att man inte skriver svar på inlägg omedelbart är att man är ute på nätet och letar???? Jag har annat i livet att syssla med OCH jag har dessutom rätt hyfsad koll på vad som finns och vad som är OK.
Sedan vill jag än en gång trycka på att vad du TYCKER är din ensak, men jag anser att man använder dom grejer som finns på det sätt som tillverkaren har avsett att dom ska användas.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Oldfart och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men snälla tror du verkligen att orsaken till att man inte skriver svar på inlägg omedelbart är att man är ute på nätet och letar???? Jag har annat i livet att syssla med OCH jag har dessutom rätt hyfsad koll på vad som finns och vad som är OK.
Sedan vill jag än en gång trycka på att vad du TYCKER är din ensak, men jag anser att man använder dom grejer som finns på det sätt som tillverkaren har avsett att dom ska användas.
Jag förstår, du vet jättemycket men vill inte dela med dig av dig kunskap.

Jag vet inte allt vad du skriver om men kontentan av det hela är att det finns inga som helst problem med skarvhylsan i bild ett, sålänge den pressas med rätt verktyg så skadas inte isoleringen heller.

Hylsan är inte rätt i denna applikation men då du inte vill dela med dig vilken superhylsa ett proffs som du använder så får vi hålla tillgodo med Durasealhylsan så länge.

Om du läser vad du skrivit i denna tråd kommer du se att dina inlägg inte tillför något eller hjälper någon.

Medan mina gör. Men var och en får tro vad de vill, jag antar att du är kungen på detta forum och dina ord är lag. Så bra för dig för jag antar att verkligheten är annorlunda. Du kan lura en kund att den hylsan är farlig och byta den om du vill. Men oss lurar du inte.

A avh67f skrev:
Jag har också syndat och använt isolerade presshylsor för 1,5 mm² solid ledare någon gång men det är sant som elpress säger att isoleringen blir kvaddad av pressningen och ser inte så vacker ut heller.
Nej, det är inte sant och det är knappast vad Elpress säger heller. Men använder du fel presstång blir det såklart galet.
 
G Gott1 skrev:
Men oss lurar du inte.
Vilka är vi?
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.