Michelin är nästan alltid i topp men inte alltid. Michelin Macadam 90 (MC däck) för 20-25 år sedan var väldigt spårkänsligt. På fräst asfalt var det riktigt illa. Mönstret hade i mitten två längsgående rillor och i övrigt nabbar/kutsar som ganska fort blev snedslitna. Metzeler har jag bara goda erfarenheter av. Nyare Michelin har nog inga problem heller men jag chansar inte.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Jag gissar att det inte är 17" hjul på mopeden? Michelins City Grip är ett vanligt moppedäck.
Varför skulle det inte kunna vara 17” hjul på mopeden? Det framgår fö i senare inlägg att det är 18” bak och 21” fram. City Grip är ett scooterdäck.
 
F
T TommyC skrev:
Michelin är nästan alltid i topp men inte alltid. Michelin Macadam 90 (MC däck) för 20-25 år sedan var väldigt spårkänsligt. På fräst asfalt var det riktigt illa. Mönstret hade i mitten två längsgående rillor och i övrigt nabbar/kutsar som ganska fort blev snedslitna. Metzeler har jag bara goda erfarenheter av. Nyare Michelin har nog inga problem heller men jag chansar inte.
Tycker att Metzeler och Michelin är de som levererat mest förutsägbara och pålitliga däck i ”bas-sport” och touring segmentet för landaväg. Egenskaper på blöt asfalt är alltid nåt jag kikar på och då kanske det väger över lite till Michelins fördel. Men både Continental och Pirelli åker på om det är rätt pris. Jag har mitt Pirelli Angel fram på min Ducati, det är samma däck som hojen levererades med 2009-2010. Jag har tänkt byta det i 3-4 år för det börjar kännas gammalt och även om man inte kör på det sättet längre så vill man ha fäste fram men det har helt enkelt inte blivit av.
 
N Niq skrev:
Det kommer att köras mest på asfalt men eftersom vi bor på landsbygden så finns det lite grusvägar också. Asfaltsvägarna är inte heller dom bästa. Jag gissar att det kommer köras en del på blöt vägbana och även när det blir lite kallare troligen inte vid köldgrader.

Såg nu att Michelin adventurer har M+S stämpel så det jag tror det kommer att bli dom. Det är ingen stor prisskillnad till Heidenau så priset är inte avgörande.
Då är nog Anakee Street utmärkt. Funkar bra på asfalt, i regn och även enklare grusvägar.

Jag kör Anakee Wild nu och tycker det är grymt, bra grepp överallt men såklart håller det inte lika länge. Åkte Anakee Adventure tidigare när jag hade lite mer gatorienterad hoj. Alla Anakee däcken är riktigt riktigt bra. Men klart att kör man på t.ex. blött gräs är det nabbar som gäller
 
galento
N Niq skrev:
Fungerar dom bra i låg hastighet också. Upp till 50 km/tim? Inga vibrationer? Har du kört på blöt vägbana med dom?
Tycker de verkar ok på grus , blöt och torr asfalt. Nu kör inte jag så hårt på grusväg jämfört med asfalt. Balanserar alltid mcdäck innan montering för att minimera vibrationer. De funkar bra för mej men det finns säkert många bra däck.
 
Mot Gotland 🙂 En röd moped är fastspänd på dragkroken baktill på en silverfärgad bil, redo för en resa. Bilen står parkerad vid ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mickeforsberg och 17 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Mot Gotland 🙂[bild]
Det var en otroligt fin gammal DBS. Vad är det för årsmodell? Totalrenoverad till nyskick ser det ut som. Klart imponerad! 😀 👍
 
Med tanke på diskussionen om reservdelspriser tidigare. Dom slog sönder glasen på ett 20 tal bussar på en depå här i närheten. Flera av dom skulle visst skrotas för det blev för dyrt att byta alla glasen. Dom är visserligen inte nya men dom används i kollektivtrafiken så hemskt gamla är dom inte.
 
  • Wow
  • Ledsen
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Närbild på en rostig fälg med en krokig ventilstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Somliga ska nog inte ens fylla luft själva...
 
  • Gilla
  • Wow
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Eller så bör de byta verkstad
Den bilen hade fler udda lösningar

 
S Stubai skrev:
Kan du då förklara varför delarna ihopsatta blir billigare än när de inte är ihopsatta?
Nu jobbar jag inte specifikt med reservdelar, men ibland med frågor som rör dem. Speglar, lampor mm är det en stor lönsamhet i. Men en tillverkare måste (i princip om man är seriös och inte Fisker) ha alla obskyra delar som reservdel, normalt i 15 år efter den modellen slutat tillverkas. Har man sålt till militär eller myndigheter kan finnas krav på 30-40-50 år. Det är inte bara slitdelar utan säten, instrumentpaneler, rattar, kompletta motorer, växellådor mm. Som ska kunna produceras eller lagras i många år. När serietillverkning läggs ned så kan man inte ha produktionsliner stående tomma. Man får då höfta och ta i, hur många hundra kompletta växellådor behöver finnas i lager? Efter 15 år, om man sålt bara några få, ska resten skrotas?

Piratdelar har ofta sämre kvalitet. Inte alltid, men ofta.

Marginalerna måste vara höga för att hålla den servicen, biltema skiter i att ha annat än storsäljarna.

Jag har sett att i vissa fall har det varit lägre pris på slitdelar hos märkeshandlaren än hos tex Mekonomen på olja, bromsbelägg, leder mm.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu jobbar jag inte specifikt med reservdelar, men ibland med frågor som rör dem. Speglar, lampor mm är det en stor lönsamhet i. Men en tillverkare måste (i princip om man är seriös och inte Fisker) ha alla obskyra delar som reservdel, normalt i 15 år efter den modellen slutat tillverkas. Har man sålt till militär eller myndigheter kan finnas krav på 30-40-50 år. Det är inte bara slitdelar utan säten, instrumentpaneler, rattar, kompletta motorer, växellådor mm. Som ska kunna produceras eller lagras i många år. När serietillverkning läggs ned så kan man inte ha produktionsliner stående tomma. Man får då höfta och ta i, hur många hundra kompletta växellådor behöver finnas i lager? Efter 15 år, om man sålt bara några få, ska resten skrotas?

Piratdelar har ofta sämre kvalitet. Inte alltid, men ofta.

Marginalerna måste vara höga för att hålla den servicen, biltema skiter i att ha annat än storsäljarna.

Jag har sett att i vissa fall har det varit lägre pris på slitdelar hos märkeshandlaren än hos tex Mekonomen på olja, bromsbelägg, leder mm.
~1.000%/10x påslag är inte ovanligt på OEM :(
 
F
J JohanLun skrev:
Nu jobbar jag inte specifikt med reservdelar, men ibland med frågor som rör dem. Speglar, lampor mm är det en stor lönsamhet i. Men en tillverkare måste (i princip om man är seriös och inte Fisker) ha alla obskyra delar som reservdel, normalt i 15 år efter den modellen slutat tillverkas. Har man sålt till militär eller myndigheter kan finnas krav på 30-40-50 år. Det är inte bara slitdelar utan säten, instrumentpaneler, rattar, kompletta motorer, växellådor mm. Som ska kunna produceras eller lagras i många år. När serietillverkning läggs ned så kan man inte ha produktionsliner stående tomma. Man får då höfta och ta i, hur många hundra kompletta växellådor behöver finnas i lager? Efter 15 år, om man sålt bara några få, ska resten skrotas?

Piratdelar har ofta sämre kvalitet. Inte alltid, men ofta.

Marginalerna måste vara höga för att hålla den servicen, biltema skiter i att ha annat än storsäljarna.

Jag har sett att i vissa fall har det varit lägre pris på slitdelar hos märkeshandlaren än hos tex Mekonomen på olja, bromsbelägg, leder mm.
Kom över en del sånt hos en stor sportbilstillverkare via kontakter. Fabriksnya växellådor till bilar som gick ut produktion 18 år tidigare. Det var billigt, det var efterfrågat och det var lättsålt. Frågade efter mer men fick veta att ”det mesta” hade gått på skrot.
 
finns ingen lag som säger att allt måste lagerföras en viss tid efter att modellen försvunnit. Det är en myt som alltid funnits men stämmer inte. Det handlar ju mer om att det rekommenderas att man bör ha ett lager med delar men som sagt. Det finns inget tvingande. Förr fungerade det bra men det finns moderna bilar som bara är ett par år gamla där mycket redan utgått. Ibland väldigt primära saker....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.